Με λαμπρότητα και κατάνυξη άνθρωποι κάθε ηλικίας γιόρτασαν την Ανάσταση του Κυρίου. Από τα μεγάλα αστικά κέντρα μέχρι τις πόλεις της περιφέρειας και από τα ορεινά χωριά μέχρι τους οικισμούς στα ακριτικά νησιά, η μεγαλύτερη εορτή του Χριστιανισμού φθάνει στην κορύφωσή της, με το χαρμόσυνο μήνυμα της νίκης του Χριστού επί του θανάτου να πλημμυρίζει με ελπίδα τις ψυχές των πιστών.

Οκτώ χρόνια τώρα, η ελληνική κοινωνία συνεχίζει την προσπάθεια να τα φέρει βόλτα. Να επιβιώσει και να σηκωθεί​

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Σε μια Ελλάδα που συνεχίζει να δοκιμάζεται από τα δεινά της οικονομικής κρίσης. Με τους πολίτες να υπομένουν καρτερικά μεγάλες δυσκολίες, εγκλωβισμένοι σ’ έναν αέναο κύκλο δυσάρεστων καταστάσεων, όπου η διάψευση των προσδοκιών και η αθέτηση των πολιτικών υποσχέσεων για ένα καλύτερο αύριο αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας. Οκτώ χρόνια τώρα, η ελληνική κοινωνία συνεχίζει την προσπάθεια να τα φέρει βόλτα. Να επιβιώσει και να σηκωθεί. Ανεβαίνει με δυσκολία την ανηφόρα, κουβαλώντας το λιθάρι ως ένας άλλος Σίσυφος, ελπίζοντας ότι λίγο πριν από το τέλος της διαδρομής αυτό δεν θα κυλήσει από τα χέρια του, καταλήγοντας στην αφετηρία.

Λέξη διαχρονική με μεγάλη δύναμη η Ανάσταση, απευθύνεται σε όλους τους ανθρώπους ανεξαρτήτως θρησκείας, χρώματος, φυλής, γλώσσας.

Ένα μήνυμα προς την Ανθρωπότητα να μην ξεχάσει τις αξίες της και να παραμείνει στο φως, αφήνοντας στο σκοτάδι τη βία, το μίσος και τον φθόνο -συναισθήματα που υποβόσκουν κάτω από το πέπλο της οικονομικής κρίσης που συνεχίζει να σκεπάζει όχι μόνο την Ελλάδα, αλλά την Ευρώπη και πολλές περιοχές του πλανήτη. Η Ανάσταση του Χριστού αποτελεί πανανθρώπινο μήνυμα υπέρβασης, χαράς και συλλογικότητας. Δίνει την ελπίδα ότι μετά την ανάβαση του Γολγοθά οι δυσκολίες σταματούν και μια νέα ημέρα ξεκινά, ένα καινούριο κεφάλαιο αρχίζει να γράφεται, στο οποίο ο άνθρωπος σηκώνεται από το έδαφος και συνεχίζει την πορεία του προς ένα καλύτερο αύριο.

Όπως και τα προηγούμενα χρόνια έτσι και εφέτος, οι πολίτες πήραν τον δρόμο της επιστροφής στον τόπο καταγωγής τους. Με καινούριους δρόμους (αλλά με ακόμα υψηλότερο κόστος μετακίνησης ελέω καυσίμων και διοδίων) πήγαν στα χωριά τους, στις ιδιαίτερες πατρίδες τους προκειμένου μαζί με τα αγαπημένα τους πρόσωπα να περάσουν τις άγιες ημέρες του Πάσχα. Όπως ανέφερε και στο μήνυμά του ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος: Πάσχα σημαίνει πέρασμα, διάβαση, και αυτό το πέρασμα έχει βαθιές τις ρίζες. Ένας λαός ταλαιπωρημένος στην ξενιτιά και στην εξορία, κάτω από πολλές ταλαιπωρίες, βάσανα και δυστυχία ζητάει τη διάβαση, ζητάει το πέρασμα. Μια ευκαιρία, λοιπόν, για απόδραση από τα προβλήματα της καθημερινότητας. Μια ευκαιρία για περισυλλογή…

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Χριστός Ανέστη εκ νεκρών

Σύμφωνα με τη χριστιανική παράδοση το Μεγάλο Σάββατο είναι η τελευταία ημέρα της Μεγάλης Εβδομάδας και της Μεγάλης Σαρακοστής. Τα μεσάνυχτα του Μεγάλου Σαββάτου προς Κυριακή του Πάσχα εορτάζεται κατά το ορθόδοξο τυπικό η Ανάσταση του Χριστού. Είναι το μόνο Σάββατο του χρόνου κατά το οποίο νηστεύεται και το λάδι.

Όσοι από τους πιστούς δεν παραμείνουν στην εκκλησία, επιστρέφουν στο σπίτι τους με το Άγιο Φως σε φαναράκια και λαμπάδες​

Κατά τη διάρκεια της λειτουργίας, λίγο πριν από τις 00.00 τα μεσάνυχτα, τα φώτα της εκκλησίας σβήνουν. Ο ιερέας προβάλει στην είσοδο, κρατώντας σε κάθε χέρι από μία δεσμίδα τριάντα τριών κεριών με το Άγιο Φως και ψάλλοντας το «Δεύτε λάβετε Φως…». Ακολουθεί η ανάγνωση του Ευαγγελίου της Αναστάσεως και ψάλλεται το «Χριστός Ανέστη εκ νεκρών θανάτω θάνατον πατήσας και τοις εν τοις μνήμασι, ζωήν χαρισάμενος». Πυροτεχνήματα και βεγγαλικά φωτίζουν τον νυχτερινό ουρανό και βαρελότα προκαλούν εκκωφαντικό θόρυβο. Όσοι από τους πιστούς δεν παραμείνουν στην εκκλησία, επιστρέφουν στο σπίτι τους με το Άγιο Φως σε φαναράκια και λαμπάδες. Στην είσοδο κάνουν με τον καπνό της λαμπάδας, το σχήμα του σταυρού. Μετά ανάβουν το καντήλι και προσπαθούν να το κρατήσουν τουλάχιστον τρεις με σαράντα ημέρες.

Ακολουθεί το τραπέζι με την πατροπαράδοτη μαγειρίτσα (σούπα από αρνίσια ή βοδινά εντόσθια) και το τσούγκρισμα των κόκκινων αβγών. Ο χρόνος για τον οβελία και το γλέντι της Κυριακής του Πάσχα μετρά αντίστροφα…

Εντυπωσιακός ο ρουκετοπόλεμος στη Χίο

Τις βάσεις για την καθιέρωση του πιο φαντασμαγορικού εθίμου του ελληνικού Πάσχα, του ρουκετοπόλεμου, έβαλαν φέτος τα συνεργεία του Αγίου Μάρκου και της Παναγίας Ερειθιανής αποδεικνύοντας έμπρακτα ότι ο λόγος τους έχει αξία.

Το θέαμα για ακόμα μια χρονιά ήταν άκρως εντυπωσιακό.

Στην Αθήνα το Άγιο Φως

Με τιμές αρχηγού κράτους έγινε δεκτό το απόγευμα του Μ. Σαββάτου το Άγιο Φως στην Αθήνα. Μεταφέρθηκε με ειδική πτήση από το Ισραήλ, όπου είχε μεταβεί η ελληνική αποστολή υπό τον αναπληρωτή υπουργό Εξωτερικών Γιάννη Αμανατίδη. Η μεταφορά του Αγίου Φωτός έγινε και εφέτος από την Aegean Airlines.

«Είχα και εφέτος την τιμή να εκπροσωπήσω την ελληνική κυβέρνηση στην Τελετή της Αφής του Αγίου Φωτός και την παραλαβή του από τον Πατριάρχη Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλο Γ΄, έχοντας ζήσει με την ελληνική αντιπροσωπεία αυτές τις μοναδικές στιγμές.

»Μεταφέρουμε μήνυμα Ανάστασης, ζωής, χαράς, ελπίδας αλλά και αλληλεγγύης, αγάπης και ειρήνης, σ’ έναν κόσμο που δοκιμάζεται από τους πολέμους και τις στερήσεις, πέρα από εθνικότητα και φυλή. Μήνυμα συνύπαρξης, ανεκτικότητας και συνεννόησης, με ιδιαίτερη σημασία σε μια παγκόσμια συγκυρία, όπου βρισκόμαστε αντιμέτωποι με φαινόμενα εξτρεμισμού και μισαλλοδοξίας.

»Μήνυμα που εύχομαι να δυναμώνει την προσωπική προσπάθεια του καθενός από εμάς αλλά και τη συλλογική προσπάθεια και αγώνα που κάνουμε ως λαός για δημιουργία, προκοπή και ευτυχία» τόνισε στη δήλωσή του ο κ. Αμανατίδης.

Η πρώτη Ανάσταση

Σε αρκετές περιοχές της χώρας, από το πρωί εορτάζεται στην εκκλησία η πρώτη Ανάσταση, κατά την οποία ψάλλεται το «ἀνάστα ὁ Θεός κρίνων τὴν γῆν, ὅτι σὺ κατακληρονομήσεις ἐν πᾶσι τοῖς ἔθνεσι». Κανάτια γίνονται κομμάτια στο πλακόστρωτο, ο ιερέας πετάει στον ουρανό φύλλα δάφνης και οι πιστοί προκαλούν εκκωφαντικό θόρυβο, χτυπώντας με δύναμη τα στασίδια – θρονιά, συμβολίζοντας με αυτόν τον τρόπο τη στιγμή που ο Χριστός σπάει τα δεσμά του θανάτου, εκπληρώνοντας με αυτόν τον τρόπο την υπόσχεση για αιώνια ζωή…

Κέρκυρα: Το φημισμένο έθιμο των μπότηδων

Το έθιμο με το σπάσιμο των κανατιών το Πάσχα στην Κέρκυρα έχει μακρά ιστορία που χάνεται στην εποχή της Ενετοκρατίας. Οι Ενετοί συνήθιζαν την Πρωτοχρονιά (την μεγαλύτερη γιορτή των Καθολικών), να ρίχνουν από τα παράθυρά τoυς παλιά αντικείμενα, προκειμένου να τους φέρει ο νέος χρόνος καινούργια.

Οι Κερκυραίοι οικειοποιήθηκαν το έθιμο αυτό και το ενέταξαν στις εορταστικές εκδηλώσεις του Πάσχα. Τα παλιά αντικείμενα αντικαταστάθηκαν από πήλινες στάμνες (μπότηδες) γεμάτες νερό. Επίσης άλλη θεωρία αναφέρεται στην περίοδο των αρχαίων Ελλήνων, οι οποίοι τον Απρίλιο γιόρταζαν την αρχή της γεωργικής και βλαστικής περιόδου, πετώντας τα παλιά τους κανάτια για να γεμίσουν τα νέα με τους νέους καρπούς.

Δείτε τις χαρακτηριστικές εικόνες:

Φωτογραφίες: EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ

Πρέβεζα: Γέμισαν πήλινα θραύσματα τα πλακόστρωτα στην πρώτη Ανάσταση

Το έθιμο της Πρώτης Ανάστασης αναβίωσε και εφέτος στο Σαϊτάν Παζάρ και στην κεντρική αγορά της Πρέβεζας.

Μόλις ο ιερέας του Αγίου Χαραλάμπους σήμανε την πρώτη Ανάσταση -λίγο μετά τις 09.30 το πρωί του Μ. Σαββάτου- δεκάδες πήλινα αντικείμενα έσπασαν στο πλακόστρωτο, και εκατοντάδες κροτίδες σήκωσαν την πόλη στο πόδι, καθώς το χαρμόσυνο μήνυμα διαδιδόταν στους δρόμους και στα σοκάκια.

Οι ρίζες του εθίμου «χάνονται» στην εποχή της Τουρκοκρατίας, όταν οι Χριστιανοί που διατηρούσαν μαγαζιά στην περιοχή, έριχναν αυτοσχέδιες κροτίδες για να κρατούν μακριά τους Τούρκους και να μπορούν να γιορτάζουν ανενόχλητοι την Ανάσταση.

Εικόνες από την πρώτη Ανάσταση σε:

Δείτε το οδοιπορικό του zougla.gr στους Αγίους Τόπους:

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης