Σε ασφαλές σημείο βρίσκονται πλέον οι δύο πίνακες που είχαν κλαπεί το 2012 από την Εθνική Πινακοθήκη, ο ένας του Πικάσο και ο άλλος του Μοντριάν, ενώ για την υπόθεση έχει συλληφθεί ένας άνδρας 49 ετών.

Ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη παραχώρησαν στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη συνέντευξη τύπου για το θέμα, με την υπουργό Πολιτισμού να ευχαριστεί την ηγεσία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για την αποτελεσματικότητα των ενεργειών τους. «Η Πινακοθήκη επουλώνει το τραύμα της από το 2012» ανέφερε.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο 49χρονος δράστης της κλοπής των πινάκων:

Στην παρουσίαση των λεπτομερειών της υπόθεσης παρουσιάστηκαν οι κλεμμένοι πίνακες, καθώς και το προφίλ του δράστη. Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά, ο δράστης για 6 μήνες παρακολουθούσε τους φύλακες και όλο το προσωπικό της Εθνικής Πινακοθήκης για να γνωρίζει λεπτομερώς το πρόγραμμά τους.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο δράστης, σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ., είναι οικοδόμος 49 ετών και αυτό, όπως εξήγησαν, τον βοήθησε στη διάρρηξη, την οποία έκανε μόνος του.

Οι πίνακες που εκλάπησαν:

Όσον αφορά στο τρίτο έργο σε χαρτί, πέννα με αραιωμένη σέπια, διαστάσεων 27 επί 16,8 του Ιταλού Guglielmo Caccia (Moncalvo) που απεικονίζει τον Άγιο Diego de Alcala σε έκσταση, ο δράστης υποστήριξε πως το πέταξε στην τουαλέτα και το κατέστρεψε.

Επίσης η επιλογή των έργων είναι τυχαία, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις, και ο δράστης επισκεπτόταν πολύ συχνά τη Βρετανία και την Ολλανδία.

Γυναικείο κεφάλι, Πάμπλο Πικάσο

Πρόκειται για τον πίνακα «Γυναικείο Κεφάλι» του Πικάσο, που είχε φιλοτεχνηθεί το 1939 και το οποίο είχε δωρίσει ο μεγάλος ζωγράφος το 1949 στον ελληνικό λαό ως τιμητική προσφορά για τη γενναία αντίσταση κατά τη γερμανική κατοχή.

Το πίσω μέρος του πίνακα του Πικάσο

Το «Γυναικείο Κεφάλι» φιλοτεχνήθηκε από τον Πικάσο το 1939. Ο πίνακας είναι λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 56Χ40, και πορτρέτο της Dora Maar, συντρόφου του διάσημου ζωγράφου και μιας από τις σημαντικότερες μούσες του.

Η Dora Maar υπήρξε καινοτόμος φωτογράφος του σουρεαλιστικού κινήματος και πολιτική ακτιβίστρια. Ανέπτυξε μια θυελλώδη σχέση με τον Picasso και οι δυο τους συνεργάστηκαν και καλλιτεχνικά. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αποτελεί η σειρά φωτογραφιών της Dora με τα στάδια της δημιουργίας του αριστουργήματος Guernica το 1937.

Στο πίσω μέρος του πίνακα υπάρχει και χειρόγραφη αφιέρωση του Ισπανού ζωγράφου, που αναφέρει: «Pour le Peuple Grec, Hommage de Picasso» (Για τον ελληνικό λαό, Φόρος τιμής από τον Πικάσο).

Στα 9 χρόνια που διήρκεσε η σχέση τους ο Picasso δημιούργησε πολλά πορτρέτα της χρησιμοποιώντας τη χαρακτηριστική κυβιστική του τεχνική. Τα έργα της περιόδου αυτής έτυχαν μεγάλης αποδοχής τόσο από το κοινό όσο και από τους κριτικούς, κάτι που φυσικά εκτόξευσε και τη χρηματική τους αξία.

Ο πίνακας αποτελεί το τελευταίο πορτρέτο της Maar που δεν έχει πωληθεί.

Ο ανεμόμυλος Στάμμερ, Πιέτ Μοντριάν

Ο δεύτερος είναι ένας πίνακας του Ολλανδού Πιέτ Μοντριάν του 1905 που απεικονίζει ένα ανεμόμυλο κατά μήκος ποταμού.

«Ο ανεμόμυλος Στάμμερ», ο οποίος αγοράστηκε το 1963 από τον Αλέξανδρο Παππά, ο οποίος τον δώρισε στη συνέχεια στην Εθνική Πινακοθήκη.

Ο άνδρας που συνελήφθη

Για την υπόθεση έχει συλληφθεί ένας 49χρονος, ο οποίος ομολόγησε πως κρύβεται πίσω από τη μεγάλη αρπαγή των έργων των Πικάσο και Μοντριάν από την Εθνική Πινακοθήκη. Πρόκειται για Έλληνα που στο παρελθόν είχε μπλέξει σε ληστεία και που δεν φαίνεται να έχει σχέση με τον χώρο της τέχνης.

Ο άνδρας αρχικά έκρυβε τους πίνακες σε μια αποθήκη στην Κερατέα και στη συνέχεια σε μια ρεματιά για να μην τους βρουν στην κατοχή του. Οι πρώτες πληροφορίες λένε ότι δεν κατάφερε ποτέ να τους βγάλει στο εξωτερικό για να τους σπρώξει στη μαύρη αγορά.

Ο δικηγόρος του κ. Σάκης Κεχαγιόγλου δήλωσε για την υπόθεση: «Αποτελεί αδιαμφισβήτητη επιτυχία της Ελληνικής Αστυνομίας και του Τμήματος Διαρρηκτών η εξιχνίαση της πολύκροτης αυτής υπόθεσης και ως πολίτης εκφράζω την ικανοποίησή μου για την ανάκτηση από την Εθνική Πινακοθήκη και το Ελληνικό Κράτος δύο ανεκτίμητων έργων τέχνης.

»Αποτελεί αδιαμφισβήτητο επίσης γεγονός ότι στην ανεύρεση και ανάκτηση αυτή καθοριστικό ρόλο έπαιξε ο εντολέας μου, με την εξαρχής πλήρη συνεργασία του με τις διωκτικές αρχές και την έμπρακτη μεταμέλεια που επέδειξε».

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης