Στην video game κουλτούρα μια δεκαετία είναι αρκετός χρόνος για έναν developer προκειμένου να γράψει ιστορία; Παρότι κάθε video game της προκοπής απαιτεί δύο και κάτι χρόνια μέχρι να δημιουργηθεί, η πορεία της Looking Glass Studios αποδεικνύει ότι το ταλέντο των προγραμματιστών και το πάθος τους μπορούν συνδυασμένα να επιτύχουν πολλά σε περιορισμένο χρονικό διάστημα. Ιδρυόμενη το 1990 από απόφοιτους του κορυφαίου πανεπιστημίου στον τομέα της τεχνολογίας, του MIT, δημιούργησε αίσθηση στον χώρο κυκλοφορώντας τα Ultima Underworld: The Stygian Abyss και Ultima Underworld II: Labyrinth of Worlds τα έτη 1992 και 1993 αντίστοιχα.

Το πρώτο System Shock
Η πετυχημένη ενσωμάτωση της First-Person camera στον φανταστικό κόσμο του Ultima, ενθάρρυνε την Looking Glass Studios στο να πειραματιστεί περαιτέρω με την ίδια προοπτική. Η μεγάλη εμπορική επιτυχία ήρθε το 1994 με την κυκλοφορία του System Shock, ενός ιδιαίτερου FPS που ενσωμάτωσε μοναδικά RPG στοιχεία, παράλληλα με ένα Survival Horror σενάριο που θα ζήλευε ακόμα και το Resident Evil!

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το μοναδικό αλλά συνάμα ιδιαίτερο gameplay του συνδύαζε την δράση ενός First-Person Shooter με την εξέλιξη του χαρακτήρα, το loot system κι άλλα πρωτοποριακά για την εποχή στοιχεία που σαγήνεψαν όσους το όσους το τίμησαν. Παρόλα αυτά, τόσο τεχνικά όσο κι από πλευράς user interface η Looking Glass θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα λίγο καλύτερο σύνολο. Απευθυνόμενο σε κοινό που την εποχή εκείνη δεν είχε συνηθίσει σε τέτοιους τίτλους, κατάφερε να πουλήσει 170.000 αντίτυπα αλλά να κερδίσει τον σεβασμό των reviewers της εποχής.

Η συνέχεια
Τον θρίαμβο του System Shock ακολούθησε το Terra Nova: Strike Force Centauri, ένα FPS με πολλά tactical combat στοιχεία. Το 1998 αποτέλεσε μια ακόμη μεγάλη χρονιά για την Looking Glass Studios με την κυκλοφορία του Thief: The Dark Project, του αγαπημένου Stealth game με το πολύπλοκο και ρεαλιστικό A.I. Το Thief πούλησε μισό εκατομμύριο κόπιες και αναδείχθηκε στο εμπορικότερο προϊόν της εταιρείας, «στρώνοντας» οικονομικά το χαλί για πλουσιότερες παραγωγές.


Το 1997, τρία μέλη της Looking Glass, οι Ken Levine, Jonathan Chey και Robert Fermier, ιδρύουν την Irrational Games, developer της παγκοσμίου φήμης σειράς BioShock. Οι δύο εταιρείες ανάπτυξης συνεργάζονται για το System Shock 2 που έμελλε να απορροφήσει τους πλεονάζοντες πόρους, κυκλοφορώντας το 1999 και παρέχοντας μια μοναδική gameplay εμπειρία. Εκτιμήθηκε από την παγκόσμια κοινότητα των gamers ως ένα Sci–fi «διαμάντι», ενώ ένα χρόνο μετά με το κλείσιμο της Looking Glass Studios, Η Irrational Games συνέχισε το έργο με την σειρά BioShock όπως το γνωρίζουμε μέχρι σήμερα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το System Shock 2 μπορεί να πούλησε μόνο 60.000 κόπιες, όμως “πήρε πίσω το αίμα” του μέσω του Steam, όπου και κυκλοφορεί για όλα τα σύγχρονα PC έναντι 10 ευρώ. Σήμερα, με την συμπλήρωση ενός έτους από την κυκλοφορία του αυτή στο Steam, σας παραδίδουμε ένα ακόμη retro review, πάντα με βάση τα δεδομένα της εποχής του, ενώ σε λίγες ημέρες μπορείτε να αναμείνετε για το σχετικό gameplay video των δύο System Shock στην εκπομπή Retro Gamers.

I’m gonna send him to outer space, to find another race!
Το έτος 2072, ο διαστημικός σταθμός Citadel Station, δημιούργημα της πολυεθνικής TriOptimum, μετετράπη σε απέραντο νεκροταφείο του πληρώματος του και τελικά κατεστράφη ολοσχερώς από τις ενέργειες του αδίστακτου πανίσχυρου υπολογιστή SHODAN (τα γεγονότα αυτά διαδραματίζονται στο System Shock). Μια σειρά από δίκες για τα αίτια του ατυχήματος οδήγησαν την TriOptimum σε χρεωκοπία. 30 χρόνια μετά, ένας πάμπλουτος ρώσος αγοράζει τις μετοχές και τους παραμελημένους πόρους της εταιρείας, αναβιώνοντάς την. Παράλληλα με την πώληση καταναλωτικών προϊόντων, η TriOptimum δραστηριοποιείται ξανά στον τομέα των οπλικών συστημάτων, υπογράφοντας μάλιστα ένα επικερδές συμβόλαιο με τον οργανισμό United Nations Nominate (UNN).

Η UNN είναι ένα πολυσυλλεκτικό όργανο όλων των κυβερνήσεων παγκοσμίως που δημιουργήθηκε μετά την τραγωδία στον Citadel Station. Στόχος του ο περιορισμός της παντοδυναμίας των μεγάλων επιχειρήσεων και η θέσπιση νόμων που μειώνουν την απεριόριστη εξουσία τους. Στις αρχές του 2114, η TriOptimum δημιουργεί ένα πειραματικό αστρόπλοιο, το Von Braun (το όνομα είναι φόρος τιμής στον Wernher von Braun, τον ταλαντούχο γερμανό επιστήμονα που θεμελίωσε την πυραυλική τεχνολογία). Εφοδιασμένο με τεχνολογία που του επιτρέπει να ξεπερνά την ταχύτητα του φωτός, το Von Braun ξεκινά το παρθενικό του ταξίδι προς τα άστρα, συνοδευόμενο από το στρατιωτικό σκάφος Rickenbacker.

Μετά από μερικούς μήνες ταξιδιού, το Von Braun δέχεται σήμα κινδύνου από τον πλανήτη Tau Ceti V και σπεύδει να ερευνήσει. Εσείς είστε ένας ανώνυμος στρατιώτης της UNN και ξυπνάτε ξαφνικά στον κρυοθάλαμο σας, υποφέροντας από αμνησία, λόγω βλάβης στον υπολογιστή του αεροσκάφους. Αμέσως έρχεται σε επαφή μαζί σας η Dr. Janice Polito μέσω ενδοεπικοινωνίας και σας ζητά να την συναντήσετε σε συγκεκριμένο σημείο του Von Braun. Δεν περνά πολλή ώρα και αντιλαμβάνεστε ότι το πλήρωμα του σκάφους σφαγιάστηκε και ένα μέρος του μετατράπηκε σε ανατριχιαστικά ζομποειδή τέρατα που το έχουν καταλάβει.

Με σενάριο που θυμίζει έντονα τα κινηματογραφικά Alien, το System Shock 2 ανταποκρίνεται πλήρως στο όνομά του, παρέχοντας από το πρώτο κιόλας λεπτό πάνω στο Von Braun, μια σκοτεινή ατμόσφαιρα γεμάτη σοκαριστικές σκηνές. Ήχοι συναγερμών, εκρήξεων και χαλασμού σας ακολουθούν σε κάθε βήμα ενώ παράλληλα θα αντικρίσετε σφαγμένα κουφάρια, τέρατα να κυνηγούν ανθρώπους, βογγητά, απεγνωσμένες κραυγές από τα φρικαλέα όντα που σας επιτίθενται και πολλά ακόμα.

Training is everything!
Το System Shock 2 συνδυάζει με μεγάλη επιτυχία το gameplay ενός First-Person Shooter παιχνιδιού με την δημιουργία και ανάπτυξη χαρακτήρων που συναντάτε στα RPG. Πληθώρα επιλογών που καθορίζουν τα μετέπειτα στατιστικά του ήρωα (και παράλληλα την κλίση του προς έναν εκ των τριών «δρόμων» που μπορεί να ακολουθήσει) δίδονται από την αρχή. Βρήκα ικανοποιητικό το σύντομο tutorial που σας μαθαίνει στην πράξη τον γενικότερο χειρισμό του ήρωα (κατέβασμα μενού, κίνηση, μάχη κ.ο.κ.) για να μην πελαγοδρομήσετε μπαίνοντας στο Von Braun. Το tutorial διαδέχεται η επιλογή μεταξύ των τριών classes: Marine, Navy και OSP. Αναζητώντας μια αναλογία με τα παραδοσιακά RPG, μπορείτε να θεωρήσετε την καριέρα του Marine σαν τον fighter του παιχνιδιού, την καριέρα του Navy σαν τον healer και την καριέρα του OSP σαν τον mage.

Οι marines διαθέτουν εξ αρχής bonuses στα οπλικά συστήματα και είναι ιδανική επιλογή για όσους προτιμούν τις… στενές επαφές τρίτου τύπου! Η καριέρα του ναύτη τώρα βοηθάει σημαντικά στην σύνθεση νέων αντικειμένων και στο «χακάρισμα» των ηλεκτρονικών συσκευών που αφθονούν πάνω στο Von Braun. Οι OSP είναι οι τηλεκινητικοί της υπόθεσης με ένα ισχυρό σετ από psionic powers που μπορούν να σας κάνουν πανίσχυρους αν τις αναπτύξετε.

Ο τρόπος που χρησιμοποιεί το System Shock 2 για να σας αυξήσει τα abilities σας είναι ιδιαίτερα έξυπνος. Ουσιαστικά, αφού επιλέξετε class, ξεκινούν τρία χρόνια σκληρής εκπαίδευσης σε ποικίλα σημεία του Γαλαξία με την κάθε επιλογή-αποστολή να συνεπάγεται αυτόματη αύξηση ενός ability. Για να ανακαλύψετε όλους τους συνδυασμούς επιβάλλεται συνεχές save ή ακόμα και επανεκκίνηση του System Shock 2 όταν το ολοκληρώσετε.

Εξωγήινοι και παλικάρια γίναμε μαλλιά κουβάρια!
Η μάχη στο System Shock 2 είναι απολαυστική διότι την επηρεάζουν πολλοί περισσότεροι παράγοντες από το διαθέσιμο οπλοστάσιό σας. Στην αποπνικτική του ατμόσφαιρα πολλές φορές ενδέχεται να μην δείτε τον αντίπαλο πριν να είναι πολύ αργά. Οι εχθροί δεν παρουσιάζουν τεράστια ποικιλία και θα μπορούσα να τους χωρίσω σε τέσσερεις κατηγορίες. Αποβλακωμένα ζομποειδή πλάσματα με αργές κινήσεις, μηχανικές αράχνες με γρήγορη κίνηση, ρομπότ με καλή δύναμη πυρός και οι αόρατοι assassins που σπάνε νεύρα με τις τακτικές τους.

Τα zombies έχουν ιδιαίτερα χαζή συμπεριφορά και συνήθως μπορείτε να τα αιφνιδιάσετε πριν προλάβουν να σας αντιληφθούν. Οι αόρατοι assassins είναι σκέτος τρόμος καθώς εξαφανίζονται κατά βούληση και σας χτυπάνε απροειδοποίητα ή στήνουν καραούλι σε γωνίες, περιμένοντας να περάσετε για να τις… αρπάξετε. Οι αράχνες έχουν χαβαλέ και μου θύμισαν το κομμένο κεφάλι – αράχνη στο The Thing και τα bots είναι ιδανικός στόχος για τα δυνατότερα όπλα που κουβαλάτε.

Το οπλοστάσιο στο System Shock 2 δεν εντυπωσιάζει με την ποικιλία του αλλά απαιτεί μεγάλη εξειδίκευση προκειμένου ο ήρωας να μπορέσει να το αξιοποιήσει. Αν δεν έχετε τα απαραίτητα skills δεν πρόκειται ποτέ να ρίξετε με τα ενεργειακά ή τα εξωγήινα όπλα που θα αποκτήσετε. Από την ποιότητα των αντιπάλων σας θα καταλάβατε ότι οι περισσότεροι είναι μηχανοκίνητοι, συνεπώς τα ενεργειακά όπλα χρειάζονται συχνότερα από τα πιστόλια και τα ντουφέκια που πλήττουν σφόδρα τους οργανικούς στόχους. Προσωπικά επέλεξα ενεργειακά όπλα για ranged επιθέσεις και melee για τα zombies. Δεν κάνει κακό βέβαια και ένα πιστολάκι στη θήκη για έξτρα περιπτώσεις.

Το «κύκνειο άσμα» των Irrational Games και Looking Glass Studios που έδωσε το έναυσμα για την δημιουργία του BioShock!

Δυστυχώς τα ranged όπλα φθείρονται με την χρήση και το πέρασμα του χρόνου. Κάπως έτσι προκύπτει το σπαστικό φαινόμενο να θέλετε να γαζώσετε κάποια τέρατα και εκείνη την στιγμή να ακουστεί ο ανατριχιαστικός ήχος του μπλοκαρίσματος! Αν σας έχουν μυριστεί δε και τα τέρατα…τότε ετοιμαστείτε να αρχίσετε να τρέχετε σαν τον Βέγγο, ώσπου να βρείτε καμία γωνίτσα όπου μπορείτε να φτιάξετε το όπλο και να συνεχίσετε το μακέλεμα.

Εμβαθύνοντας στο gameplay
Το inventory φαντάζει περίπλοκο αλλά μετά από λίγη ώρα ενασχόλησης μαζί του, το χειρίζεστε για πλάκα. Οι προγραμματιστές προέβλεψαν και το help button στον ίδιο χώρο που υπενθυμίζει τι πράγμα κάνει κάθε επιλογή στο inventory. Για χάρη του ρεαλισμού, το άνοιγμα του inventory δεν «παγώνει» τον χρόνο in-game έτσι δεν πρέπει να ανοίγει ποτέ εν ώρα μάχης. Η drag and drop μετακίνηση πραγμάτων και τοποθέτηση τους στο σώμα του ήρωα είναι λίγο «ξενέρωμα» για όσους έχουν συνηθίσει να μετακινούν πράγματα με το δεξί mouse button.

Η περιπλάνηση στο Von Braun επιβάλλει ικανότητες hacker προκειμένου να ξεπεραστούν τα συστήματα ασφαλείας, να ανοίξετε κλειδωμένες πόρτες, κιβώτια κ.τ.λ. Το mini game που ξεπετάγεται όταν «χακάρετε» κάτι έχει την πλάκα του αλλά δεν είναι και τίποτα σπουδαίο, προσπαθείτε να ανάψετε μερικά τετραγωνάκια στην σειρά. Αν σκεφτείτε ότι τα περισσότερα passwords θα τα ανακαλύψετε σε audio logs, information panels κ.τ.λ. θεωρώ σημαντικότερο skill το research. Περίεργα αντικείμενα που ανακαλύπτετε και κομμάτια από τα κορμιά των εχθρών σας μπορούν να αναλυθούν και να αποκτήσετε bonuses ενάντια στα τέρατα ή να αποκτήσετε πρωτοποριακά items.

Στο System Shock 2 το A.I. διαφοροποιείται ανάλογα με τον εχθρό. Τα zombies είναι τόσο χαζά που δεν πρόκειται να καταλάβουν ότι πλησιάσατε αν δεν τους χτυπήσετε πρώτα! Όλα τα υπόλοιπα πλάσματα είναι πανέξυπνα και άκρως επιθετικά, δηλαδή σας αντιλαμβάνονται γρήγορα και εφορμούν αμέσως. Η δράση θα σας κρατήσετε μέχρι το τέλος και συνολικά το παιχνίδι διαρκεί περίπου 12 ώρες έως ότου το ολοκληρώσετε. Καθότι διαθέτει τρία classes, αν επιθυμείτε μπορείτε να το ξεκινήσετε από την αρχή επιλέγοντας ένα ακόμη class.

Χαβαλές στο διάστημα
Αρχικά το System Shock 2 δεν διέθετε multiplayer, εντούτοις οι developers δούλεψαν πάνω σε αυτό παρέχοντας Online Co-Op συγκρούσεις με μάξιμουμ αριθμό τεσσάρων παικτών. Είναι λίγο δύσκολο να σετάρετε βέβαια το multiplayer του αφού πρέπει να γνωρίζετε την ip του host αλλά αν το καταφέρετε, θα περάσετε πολύ καλά παρέα με άλλους παίκτες. Φυσικά ξεχάστε από την αρχή την ατμόσφαιρα στο multiplayer. Δεν είναι δυνατόν να νοιώσετε την απόγνωση του ήρωα που έχει αποκλειστεί σε τόσο εχθρικό περιβάλλον όταν διασκεδάζετε ως μια παρέα διαστημικών πεζοναυτών που βγήκε για κυνήγι!

Ένα περιβάλλον σκέτη πώρωση!
Οπτικά και για τα δεδομένα του ’99, το System Shock 2 θριαμβεύει. Το Von Braun έχει ανατριχιαστικό σχεδιασμό. Τοίχοι γραμμένοι με αίμα, πετσοκομμένα πτώματα, κρεμασμένοι αυτόχειρες, σκοτεινοί χώροι με απόκοσμο φωτισμό και πολλές ακόμα λεπτομέρειες θα σας συνταράξουν με την φρίκη τους. Στο design των μονάδων, οι περισσότερες εξ αυτών έχουν την ανάλογη λεπτομέρεια, αλλά το animation ειδικά στα zombies, όπως επίσης και το ragdoll, θα σας απογοητεύσουν καθώς κινούνται πιο αργά και από το replay.


Εκεί όπου η Irrational κερδίζει το στοίχημα είναι στον τομέα της ατμόσφαιρας. Τα σκοτεινά διαστημικά σοκάκια σε συνδυασμό με τις μουρμούρες των τεράτων εμπνευσμένες απ’ το Doom ή τα μηχανικά βήματα των ρομπότ αλά ED 209 (Robocop) θα σας καθηλώσουν και ενίοτε θα σας τρομάξουν, ειδικά αν τα πυρομαχικά σας λιγοστεύουν. Επιπρόσθετα, το voice acting στα diaries είναι εκπληκτικό και προσφέρει τα μέγιστα στο σκοτεινό περιβάλλον. Κάποια στιγμή στο παιχνίδι μπορεί να νοιώσετε σαν ψυχασθενής που ακούει συνέχεια φωνές, ακούγοντας την φωνή της Dr. Janice Polito και του υπολογιστή Xerxes που σας βομβαρδίζουν συνέχεια!

Το techno-electronica soundtrack του System Shock 2 ικανοποιεί τα αυτιά όσων έχουν συνηθίσει σε ποιοτικά ακούσματα. Τα μουσικά θέματα που παίζουν στο φόντο αλλάζουν ανάλογα με το σημείο που βρίσκεστε στο σκάφος και παρουσιάζουν τεράστια διαφορά στην ηχητική και στα συναισθήματα που προκαλούν. Για παράδειγμα, το κομμάτι Med Sci 1 το ακούτε και σας έρχεται ευθύς όρεξη για χορό μέχρι τελικής πτώσεως ενώ το Ops 1 σας ψυχοπλακώνει αυτόματα καθώς οι νότες του δημιουργούν απειλητική ατμόσφαιρα.

Σαν το παλιό καλό κρασί
Στο System Shock 2 οι οπαδοί των FPS και των RPG βρίσκουν κοινό έδαφος χάρις στο gameplay που ενσωματώνει αρμονικά τα στοιχεία των δύο genres. Σε αντίθεση με το αρχικό System Shock που σήμερα είναι playable από λίγους old-school gamers, το sequel του αξίζει και με το παραπάνω να βρίσκεται στη συλλογή σας, καθώς θα σας προσφέρει μια γερή δόση του των υψηλών production values της Irrational Games, προτού πιάσει στα χέρια της το BioShock.

Φυσικά, οι λάτρεις των FPS θα περίμεναν μεγαλύτερη ταχύτητα στην κίνηση, περισσότερα όπλα και μαζικές μάχες αλλά το RPG στοιχείο και η καταπληκτική ατμόσφαιρα είναι που ξεχωρίζει το παιχνίδι και του επιτρέπει να παίζεται σήμερα χωρίς να ενοχλείστε καθόλου από την παλαιότητα του. Αν σκεφτείτε δε ότι κοστίζει μόλις 9,9 ευρώ στο Steam τότε μάλλον οι fans της κλειστής πλέον Irrational, έχετε προγραμματίσει ήδη την επόμενη αγορά σας.

Θετικά:
– Καταπληκτική ατμόσφαιρα τρόμου
– Κορυφαία ηχητικά εφέ και voice acting
– Soundtrack για όλα τα γούστα
– Gameplay που συνδυάζει άψογα RPG και FPS στοιχεία
– Περιβάλλοντα άρτια σχεδιασμένα
– Ποικιλία σε skills και abilities

Αρνητικά:
– Σκαμπανεβάσματα στο A.I.
– Ορισμένα προχειροφτιαγμένα animations

Βαθμολογία
Γραφικά: 8.5
Ήχος: 9.5
Gameplay: 9
Αντοχή: 8
Γενικά: 8.7

Αντέχει το στομάχι σας ένα τόσο τρομακτικό video game;

Γιάννης Μοσχονάς

Συντάκτης: johnmoss75@gmail.com (Γιάννης Μοσχονάς)
Πηγή: GameWorld.gr

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης