Νικόλας Αρώνης

Η 87η τελετή απονομής των βραβείων Όσκαρ πέρασε στην ιστορία. Το γνωστό κόκκινο χαλί είχε στρωθεί, οι λαμπερές τουαλέτες έκαναν την εμφάνισή τους, οι αστέρες «παρέλασαν» από μπροστά μας, τα botox και οι «πλαστικές» επεμβάσεις κάποιων -κυριολεκτικά παραμορφωμένων- σταρ μάς «έβγαλαν» το μάτι…

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Απ’ όλα είχε το «μενού», α και μην ξεχαστώ, και φυσικά βραβεία Όσκαρ.

Η απονομή ξεκίνησε με τον Νιλ Πάτρικ Χάρις να αποτίει, μ’ ένα μουσικό show, φόρο τιμής στο σινεμά και τις δημιουργίες του. Η τραγουδιστική εισαγωγή όμως του Χάρις με την Άννα Κέντρικ διεκόπη από τον Τζακ Μπλακ που σηκώθηκε από το κοινό, ανέβηκε στη σκηνή και μας τόνισε ότι τα νούμερα μιούζικαλ στην τελετή απονομής των Όσκαρ είναι πολύ, μα πολύ βαρετά.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο παρουσιαστής σε γενικές γραμμές τα πήγε αρκετά καλύτερα σε σχέση με τους προκατόχους του, δίνοντας έναν ευχάριστο τόνο, σε μία προσπάθεια να επαναφέρει στον παρουσιαστή των Όσκαρ τον «αέρα» που είχε χαθεί τα τελευταία χρόνια. Μια προσπάθεια που δημιούργησε μερικές αρκετά καλές στιγμές, με κορυφαία την εμφάνισή του μόνο με το εσώρουχό του και μαύρες κάλτσες στη σκηνή, μια σαφής αναφορά στο «Birdman», στο οποίο βλέπουμε τον Μάικλ Κίτον να κάνει ακριβώς το ίδιο περπατώντας στη Μπρόντγουεϊ.

Το Μεξικό αντεπιτίθεται

Ούτε ένα, ούτε δύο, ούτε τρία, αλλά τέσσερα βραβεία απέσπασε το «Birdman». Ανάμεσά τους εκείνα της Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας.

Ο Ινιαρίτου κράτησε στα χέρια του τρία εξ αυτών καθότι εκτός από σκηνοθέτης, ήταν συμπαραγωγός αλλά και συνσεναριογράφος του «Birdman», συνεχίζοντας μια μίνι παράδοση που ξεκίνησε πέρυσι με ακόμη έναν Μεξικανό να κερδίζει το Όσκαρ σκηνοθεσίας καθώς ο Αλφόνσο Κουαρόν είχε κερδίσει το αντίστοιχο βραβείο για το «Gravity». Η μεξικανική τριπλέτα συμπληρώνεται με τον διευθυντή φωτογραφίας Εμανουέλ Λουμπέσκι, ο οποίος πέρυσι είχε σηκώσει το βραβείο καλύτερης φωτογραφίας για το «Gravity» και εφέτος, σήκωσε ένα δεύτερο βραβείο φωτογραφίας για το «Birdman».

Μέσα στη «μέθη» του θριάμβου του και θέλοντας να σχολιάσει την κινηματογραφική μεξικάνικη «αντεπίθεση» ο Ινιαρίτου, σε χαλαρή διάθεση, χαριτολόγησε επισημαίνοντας ότι η αμερικανική κυβέρνηση θα πρέπει ίσως να επανεξετάσει τον νόμο περί μετανάστευσης και της χορήγησης πράσινης κάρτας εργασίας.

Οι καλύτεροι ηθοποιοί

Στα βραβεία των ρόλων δεν είχαμε καμία ιδιαίτερη έκπληξη, καθώς ο Έντι Ρεντμέιν κέρδισε Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του ως Στίβεν Χόκινγκ, ενώ η Τζούλιαν Μουρ απέσπασε το πρώτο της Όσκαρ για την ταινία «Still Alice».

Αξίζει να σημειώσουμε πως η Ακαδημία συνεχίζει τη συνήθειά της να δίνει βραβεία σε ηθοποιούς που υποδύθηκαν χαρακτήρες που αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας. Ο Ρεντμέιν δεν παρέλειψε να αφιερώσει το βραβείο στους ασθενείς με σύνδρομο ALS και στην οικογένεια Χόκινγκ, ενώ η Τζούλιαν Μουρ που βραβεύτηκε για την ερμηνεία της στον ρόλο μιας γυναίκας που πάσχει από πρώιμο Αλτσχάιμερ, αφιέρωσε και εκείνη το βραβείο στους ανθρώπους που πάσχουν από αυτήν τη νόσο.

Αν και το «Boyhood» αποτελούσε ένα από τα φαβορί για κάποια από τα βραβεία, τελικά κέρδισε μόνο εκείνο του Β’ Γυναικείου Ρόλου (για την Πατρίσια Αρκέτ).

Τέσσερα βραβεία για το «Ξενοδοχείο Grand Budapest»

Στα σημαντικά σημεία της βραδιάς συγκαταλέγονται τα τέσσερα βραβεία με τα οποία τιμήθηκε το «Ξενοδοχείο Grand Budapest» του Γουές Αντερσον. Βραβείο κοστουμιών, μακιγιάζ – κομμώσεων, σκηνογραφίας – διεύθυνσης παραγωγής και μουσικής του Αλεξάντρ Ντεσπλά (ελληνικής καταγωγής και με διπλή υποψηφιότητα φέτος, ήταν υποψήφιος και για το «Παιχνίδι της μίμησης».)

H «Ida» από την Πολωνία κέρδισε το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας, με τον Πάβελ Παβλικόφσκι να δηλώνει: «Κάναμε μια μικρή ασπρόμαυρη ταινία και ιδού που βρεθήκαμε! Στον πυρήνα του glam και του θορύβου!».

Ενώ, καλύτερη animation ταινία αναδείχτηκαν οι «Υπερ-έξι», μια συνεργασία της Marvel με τη Disney.

Ξεχωριστές στιγμές

Η τελετή απονομής είχε αρκετές ξεχωριστές στιγμές, οι οποίες όπως συνηθίζεται τα τελευταία χρόνια ήταν συνδυασμένες με πολιτικά μηνύματα.

Ένα από αυτά ήρθε με τη βράβευση του «Glory», του τραγουδιού που ακούγεται στην ταινία «Selma», με τον Τζον Λέτζεντ να λέει ότι καθήκον του καλλιτέχνη είναι να εκπροσωπεί τις εποχές που ζει. «Όσα κερδήθηκαν 50 χρόνια πριν, αμφισβητούνται στη χώρα που ζούμε. Ο αγώνας για Δικαιοσύνη και Ελευθερία αμφισβητείται» δήλωσε ο τραγουδιστής, επισημαίνοντας ότι υπάρχουν περισσότεροι αφροαμερικανοί στις φυλακές σήμερα απ’ ότι υπήρχαν σκλάβοι το 1850.

Ακόμη μία ξεχωριστή στιγμή αποτέλεσε η βράβευση του σεναριογράφου Γκράχαμ Μουρ με το Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου για το «Παιχνίδι της Μίμησης» ο οποίος μάς «εκμυστηρεύτηκε» πως όταν ήταν 16 ετών, προσπάθησε να αυτοκτονήσει επειδή πίστεψε ότι ήταν περίεργος. Η Πατρίσια Αρκέτ που κέρδισε Όσκαρ Β’ Γυναικείου Ρόλου για το «Boyhood» ζήτησε ισότητα για όλους, κάνοντας αναφορά στις μισθολογικές διαφορές μεταξύ ανδρών, γυναικών και Αφροαμερικανών .

Τέλος, στο αφιέρωμα για τα 50 χρόνια της «Μελωδίας της Ευτυχίας», είδαμε επί σκηνής μια αρκετά συντηρητική σε σχέση με τα συνηθισμένα Lady Gaga, η οποία τραγούδησε ένα medley με τραγούδια από το γνωστό μιούζικαλ.

Άντε και του χρόνου…

Όλα τα βραβεία

Καλύτερη Ταινία
Birdman

Καλύτερη Σκηνοθεσία
Αλεχάνδρο Ινιάριτου (Birdman)

Α΄Ανδρικού Ρόλου
Έντι Ρεντμέιν (The Theory of Everything)

Α’ Γυναικείου Ρόλου
Τζούλιαν Μουρ (Still Alice)

Β’ Ανδρικού Ρόλου
Τζ.Κ. Σίμονς (Whiplash)

Β’ Γυναικείου Ρόλου
Πατρίσια Αρκέτ (Boyhood)

Πρωτότυπου Σεναρίου
Birdman (Αλεχάντρο Ινιαρίτου, Νικολά Τζιακομπόνε, Αλεξάντερ Ντινελάρις, Αρμάντο Μπο)

Διασκευασμένου Σεναρίου
The Imitation Game (Γκράχαμ Μουρ)

Μουσικής
The Grand Budapest Hotel, Αλεξάντερ Ντεπλά

Τραγουδιού

Glory (Selma)

Ξενόγλωσσης Ταινίας
Ida (Πολωνία)

Ντοκιμαντέρ
Citizenfour

Animation
Big Hero 6

Φωτογραφίας
Birdman, Εμανουέλ Λουμπέσκι

Μοντάζ
Whiplash (Τομ Κρος)

Μακιγιάζ
The Grand Budapest Hotel (Φράνσις Χάνον, Μαρκ Κουλιέρ)

Σκηνογραφίας
The Grand Budapest Hotel (Άνταμ Στοκχάουζεν, Άννα Πίνοκ)

Ηχητικού Μοντάζ
American Sniper (Αλαν Ρόμπερτ Μάρεϊ, Μπουμπ Άσμαν)

Ηχητικού Μιξάζ
Whiplash (Κρεγκ Μαν, Μπεν Ουίλκινς, Τόμας Κάρλεϊ)

Κοστουμιών
The Grand Budapest Hotel (Μιλένα Κανονέρο)

Εφέ
Interstellar (Πολ Φράνκλιν, Άντριου Λόκλι, Ίαν Χάντερ, Σκοτ Φίσερ)

Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους
Crisis Hotline: Veterans Press 1

Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων
Feast

Μικρού Μήκους
The Phone Call

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης