Επιμέλεια: Περικλής Χαλάτσης

Σίγουρα οι παλιότεροι θα θυμόσαστε τον χαρακτηριστικό ήχο του μηχανικού συνόλου διπλού ρότορα του RX-7 που εκτόξευσε τους αγώνες ταχύτητας στην Ευρώπη, κερδίζοντας το British Saloon Car Championship’s στην κατηγορία 1,600-2,300cm3 το 1980 και 1981. Το 1981 εδραίωσε και την αξιοπιστία του, κερδίζοντας τον αγώνα 24 Hours of Spa. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το θρυλικό Mazda RX-7 εμφανίσθηκε στην ευρεία αγορά το 1978 ως το πρώτο sport car της Mazda. Γρήγορα στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας ,έγινε το best-selling όχημα με περιστροφικό κινητήρα. Με αυτό το μοντέλο η Mazda ενίσχυσε και την επιτυχία της μάρκας στους αγώνες ταχύτητας με άνευ προηγουμένου επιτεύγματα.

Ας δούμε ποια είναι τα τρία στοιχεία που όρισαν το DNA της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η χαρά της οδήγησης
Η ελαφριά σχεδίαση 
Και φυσικά ο περιστροφικός κινητήρας 

Το Mazda RX-7 είναι το μοντέλο που ξεχώρισε από τα υπόλοιπα, καθώς έδωσε μια καινούργια έννοια σε όλα αυτά τα χαρακτηριστικά, περνώντας τα σε ένα άλλο επίπεδο. Το συγκεκριμένο μοντέλο ήρθε να εδραιώσει τα sports αυτοκίνητα με compact περιστροφικό κινητήρα στην Ευρώπη, αλλά και σε όλο τον κόσμο. 
Η χρυσή εποχή του RX-7 δεν σταμάτησε μόνο στην Ευρώπη που απέκτησε χιλιάδες «φαν». Το αγάπησαν και οι Αμερικάνοι. Μάλιστα στην Αμερική, το RX-7 κέρδισε πάνω από 100 αγώνες IMSA, περισσότερους από οποιοδήποτε άλλο μοντέλο, κυριαρχώντας την κατηγορία GTU (κάτω από 2,500cm3) συμπεριλαμβανομένου του 24 Hours of Daytona για 12 συνεχόμενα χρόνια (1982-93). 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το RX-7 επίσης απέδειξε τις ικανότητές του και στο Australian Endurance Championship, κερδίζοντας από το 1982 μέχρι το 1984, καθώς και το εθνικό Bathurst 12 Hour (πρωταθλητής το 1992-95).
Έχοντας ως βάση το RΧ-7 και παίρνοντας βασικά στοιχεία από την τεχνολογία του η Mazda δημιούργησε το Mazda 787B με κίνηση στους τέσσερις τροχούς με ισχύ 710 ίππους. Το 787B έγραψε τη δική του ιστορία με τη νίκη του στις 24 ώρες του Le Mans.
Μέχρι σήμερα  παραμένει το μόνο αυτοκίνητο χωρίς έμβολα που έχει κερδίσει, σε μία από τις μεγαλύτερες στιγμές στην ιστορία του περιστροφικού κινητήρα. 

Τα επιτεύγματά του είναι πραγματικά εντυπωσιακά, υπολογίζοντας  ότι το μέλλον του περιστροφικού κινητήρα ήταν σε επισφαλή θέση όταν η Mazda ξεκίνησε να κατασκευάζει το RΧ-7. Τα περισσότερα μοντέλα διέθεταν περιστροφικούς κινητήρες, μέχρι και την κρίση του πετρελαίου το 1973-1974. 
Οι γιαπωνέζοι είχαν υπολογίσει τα πάντα όσον αφορά το αγωνιστικό τους αυτοκίνητο αλλά και τα αυτοκίνητα παραγωγής. Δεν είχαν όμως υπολογίσει την εκτόξευση στις τιμές των καυσίμων (όχι τις σημερινές αλλά αυτές που είχαμε αρκετά χρόνια πριν).

Οι αγοραστές άρχισαν να ψάχνουν άλλες λύσεις. Οι σταθεροί πελάτες της Mazda την εγκατέλειπαν. Η αντισυμβατική ιαπωνική μάρκα αποφάσισε τότε να εγκαταλείψει τους περιστροφικούς κινητήρες για τα περισσότερα sedans, hatchbacks και wagons της. Έπρεπε να σκεφθεί άλλες λύσεις. Οι περισσότεροι ζητούσαν να εγκαταλείψουν τους περιστροφικούς κινητήρες. Πιθανότατα και θα το είχαν κάνει πράξη – όπως είχαν κάνει και οι άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες – αν ο τότε  επικεφαλής του τμήματος R&D, Kenichi Yamamoto, δεν είχε αντισταθεί, υποστηρίζοντας τον σημαντικό ρόλο που θα είχε, για τη διαφοροποίηση της εταιρείας ο περιστροφικός κινητήρας.

Ο Yamamoto, που ηγούταν της ομάδας των μηχανικών που ανέπτυξαν τον περιστροφικό κινητήρα το 1960, ξεκίνησε να αναδιαμορφώνει τον υπάρχοντα 12A κινητήρα και να βελτιώνει σημαντικά την οικονομία των καυσίμων. Εκτός των άλλων, η ομάδα του πρόσθεσε ανθεκτικά ελατήρια ρότορα, τα οποία  βελτίωσαν τη λίπανση, ενώ στη συνέχεια βοήθησαν και στη σχεδίαση του ιδανικού αυτοκινήτου για αυτόν τον κινητήρα.
Μικρό και ελαφρύ αλλά με ομαλή οδήγηση, δυναμικό και αναζωογονητικό, ο περιστροφικός κινητήρας ήταν ιδανικός για ένα sport αυτοκίνητο. Το RX-7 λοιπόν, ένα κομψό χαμηλωμένο coupe δημιουργήθηκε ειδικά για αυτόν το κινητήρα. 

Το αυτοκίνητο που άφησε την υπογραφή του με τον περιστροφικό σύμβολο

Η πρώτη γενιά RX-7 (πλατφόρμα “FB”) κυκλοφόρησε στην ιαπωνική αγορά το 1978 και θριάμβευσε κατευθείαν. Με καθαρό βάρος κοντά στον 1 τόνο, το 12Α’s 100-135PS πέτυχε μεγάλες αποδόσεις. Η compact μηχανή τοποθετημένη πίσω από τον μπροστινό άξονα, καθώς και η πισωκίνητη οδήγηση με σχεδόν τέλεια κατανομή του βάρους, βοήθησαν στην απίστευτη αυτή πορεία του. Το αεροδυναμικό RX-7 που προσέφερε διασκεδαστική οδήγηση, δημιούργησε μία ξεχωριστή σύνδεση μεταξύ οδηγού και αυτοκινήτου. Ο 1,146cm3 διπλού ρότορα 12A εντάχθηκε αργότερα με μια 160PS turbo εκδοχή για την Ιαπωνία, ενώ στη Βόρεια Αμερική κυκλοφόρησε ένα ελαφρώς μεγαλύτερο 13Β μηχανικό σύνολο με έγχυση καυσίμου.

Η δεύτερη γενιά RX-7 (“FC”) παρουσιάστηκε το 1985, με σχεδίαση εμπνευσμένη από την Porsche και πολλές βελτιώσεις στην απόδοση όπως το DTSS (Dynamic Tracking Suspension System) της Mazda και  η στροβιλοσυμπίεση. Η αναγκαστική επαγωγή τελικά αποδείχθηκε ότι ταιριάζει απόλυτα με τους περιστροφικούς κινητήρες χάρη στα χαρακτηριστικά του συστήματος εξάτμισής τους, καθώς και της αποτελεσματικής ενίσχυσης της ροπής μεσαίου εύρους. Ο κινητήρας 1.3 λίτρων 13B ήταν σταθερός σε όλες τις παρούσες αγορές και παρόλο που το RX-7 θα κυκλοφορούσε στην Ευρώπη με ένα 150PS κινητήρα, αργότερα κυκλοφόρησε και με ένα  180PS, ενώ ακολούθησε και η 200PS twin-scroll turbo εκδοχή. Το μοντέλο με την υψηλότερη απόδοση θα έπιανε ταχύτητες από 0-100km/h μέσα σε 6 δευτερόλεπτα, με  μέγιστη ταχύτητα 240km/h. 

Η τρίτη και τελευταία γενιά (“FD”) παρουσιάστηκε το 1992. Ήταν ένα γνήσιο αυτοκίνητο απόδοσης. Ένας διαδοχικός διπλός υπερσυμπιεστής ενισχυμένος με διπλό στροβιλοσυμπιεστή ανέβασε ακόμη περισσότερο τις αποδόσεις από την τελευταία 13Β μηχανή στο 239PS της Ευρωπαϊκής έκδοσης. Οι θαυμαστές υποστηρίζουν ότι διαθέτει τον καλύτερο χειρισμό από όλα τα RX-7, πιάνοντας ταχύτητες από 0-100km/h μέσα σε 5.3 δευτερόλεπτα και μέγιστη ταχύτητα 250km/h, εντάσσοντας το διθέσιο βάρους 1,300kg στην κατηγορία των high-end sports cars-  κάτι που ήρθε και ως συνέχεια της νίκης στο Le Mans. Δυστυχώς, η παραγωγή του RX-7 σταμάτησε στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες από το 1996 λόγω των περιορισμών των εκπομπών, παρόλο που η Mazda συνέχισε να παράγει αυτοκίνητα για τη δεξιοτίμονη αγορά αυτοκινήτων, ενισχύοντας αργότερα τη δυναμική τους απόδοση στα 280PS μόνο για τα μοντέλα που κυκλοφόρησαν στην Ιαπωνία.

Το 2002 σηματοδοτεί το τέλος ενός από τα πιο εξαιρετικά sports cars στην ιστορία. Συνολικά μεταξύ του 1978 και 2002 είχαν παραχθεί 811.634 αυτοκίνητα, με διαφορά τα περισσότερα από κάθε άλλο μοντέλο με περιστροφικό κινητήρα. Ήταν το αυτοκίνητο που είχε σπάσει όλα τα ρεκόρ.
Παράλληλα, προσαρμοσμένες εκδοχές κάθε γενιάς θέσανε ρεκόρ ταχύτητας στην κατηγορίας τους στο Bonneville Salt Flats στην  Αμερική το 1978 (FB, 296km/h), το 1986 (FC, 383,7km/h) και το 1995 (FD, 389km/h). 

Το πνεύμα του RX-7 όμως συνεχίζει να ζει. Το Mazda RX-8 που ακολούθησε το 2003, έθεσε τα θεμέλια για πολλές μηχανικές καινοτομίες. Μεταξύ αυτών ήταν τα υδρογονοκίνητα περιστροφικά Mazda όπως το RX-8 Hydrogen RE, που λειτουργούσε είτε με  H2 είτε με βενζίνη, καθώς και το Mazda Premacy Hydrogen RE Hybrid, ένα MPV με περιστροφικό ηλεκτροκινητήρα διπλού καυσίμου. Αργότερα, η ιαπωνική μάρκα ανέπτυξε ένα πρωτότυπο Mazda2 EV με μικρό κινητήρα μονού ρότορα, ο οποίος και  χρησιμοποιείται ως επέκταση αυτονομίας. 

Για όλους τους λάτρεις της οδήγησης, το RX-7 παραμένει το σύμβολο των sports cars με περιστροφικό κινητήρα. Η Mazda έκανε μεγάλα άλματα με το RX-7 σε ό,τι αφορά την ελαφριά μηχανική τεχνολογία, τη sporty σχεδίαση, τη διασκεδαστική οδήγηση, καθώς και την εξειδίκευση, αναπτύσσοντας καινοτομίες που έχουν εφαρμοστεί και αναπτυχθεί σε όλα τα μοντέλα της Mazda. Το αυτοκίνητο που ενσαρκώνει καλύτερα από οποιοδήποτε άλλο τη φιλοσοφία της Mazda, το RX-7 συνεχίζει να επηρεάζει τους σχεδιαστές και τους μηχανικούς που δουλεύουν στη Mazda του αύριο.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης