Επιμέλεια: Περικλής Χαλάτσης

Για τη Lexus ιδιαίτερες συστάσεις δεν χρειάζονται. Η πορεία της στον χώρο της αυτοκίνησης έχει γράψει ατέλειωτες σελίδες με τα πετυχημένα και αξιόπιστα μοντέλα. Πριν από λίγα 24ωρα η Lexus σε παγκόσμια πρεμιέρα παρουσίασε ένα ακόμη υπέροχο αυτοκίνητο. Το LEXUS RZ 450e, ένα ολοκαίνουργιο αμιγώς ηλεκτρικό SUV κατασκευασμένο σε πλατφόρμα αποκλειστικά για μοντέλα BEV.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το RZ 450e είναι το πρώτο ηλεκτρικό όχημα της Lexus που δημιουργήθηκε εξ ολοκλήρου από την αρχή. Έχει σημασία να διευκρινίσουμε ότι δεν πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που απλώς πάνω σε ένα πλαίσιο που χρησιμοποιείται για συμβατικούς κινητήρες τοποθετήθηκε ένα ηλεκτρικό σύστημα. Συμβαίνει, δυστυχώς, σε πάρα πολλές επώνυμες φίρμες. 

Η Lexus ξεκίνησε από το μηδέν. Σχεδίασε ένα νέο αμάξωμα Lexus τύπου ατράκτου, πάνω σε ένα ολοκαίνουργιο πλαίσιο για μοντέλα BEV. Εισήγαγε προηγμένες τεχνολογίες με σκοπό να αναβαθμίσει το επίπεδο συμπεριφοράς και απόδοσης στην οδήγηση. Εξέλιξε τη φιλοσοφία Lexus Tazuna για ένα πλήρως εστιασμένο στον οδηγό cockpit. Με ρυθμιζόμενη πανοραμική οροφή, αλλά και συστήματα ασφαλείας που μέχρι σήμερα δεν είχαν χρησιμοποιηθεί. Πιο απλά, η Lexus με το ηλεκτρικό RZ 450e πέρασε στο επόμενο κεφάλαιο της τεχνολογίας.

Με το καινοτόμο σύστημα ελέγχου της δύναμης μετάδοσης κίνησης DIRECT4 σε όλους τους τροχούς, η οδήγηση γίνεται ακόμη πιο εύκολη αλλά και πιο ασφαλής. 
Η εταιρεία έχει αξιοποιήσει την πλούσια εμπειρία της στην ηλεκτροκίνηση οχημάτων για να συνδυάσει τα πλεονεκτήματα ενός BEV με την εγγενή φινέτσα και τη μοναδική εμπειρία οδήγησης ενός Lexus. Αυτό αποδεικνύεται, για παράδειγμα, από το προηγμένο σύστημα μετάδοσης κίνησης που περιλαμβάνει προαιρετικά steer-by-wire σύστημα διεύθυνσης με ένα νέο One Motion Grip τιμόνι τύπου yoke και εμπρός και πίσω e-Axles που συνεργάζονται με το καινοτόμο σύστημα ελέγχου της δύναμης μετάδοσης κίνησης DIRECT4 της Lexus σε όλους τους τροχούς. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι βασικές αρχές του χειρισμού και της απόκρισης διασφαλίζονται με μια ειδική νέα πλατφόρμα ηλεκτρικού οχήματος, που προσφέρει εξαιρετική ακαμψία στο αμάξωμα, χαμηλό κέντρο βάρους και μακρύ μεταξόνιο. 
Μια ισχυρή μπαταρία ιόντων λιθίου είναι πλήρως ενσωματωμένη στο πλαίσιο, κάτω από το δάπεδο της καμπίνας, ενώ η ποιότητά της ελέγχεται με ακρίβεια προκειμένου να διασφαλίζεται η διατήρηση της απόδοσης σε βάθος χρόνου.

Η πλατφόρμα και το αμιγώς ηλεκτρικό σύστημα κίνησης προσφέρουν, επίσης, νέες ελευθερίες όσον αφορά τον σχεδιασμό. Οι εξωτερικές επιφάνειες ακολουθούν το χαρακτηριστικό σχήμα αμαξώματος τύπου ατράκτου της Lexus, ενώ το εσωτερικό χαρακτηρίζεται από εντυπωσιακή φωτεινότητα και άνεση συνδυαστικά με απλότητα και πολυτέλεια, εκφράζοντας το πνεύμα φιλοξενίας Omotenashi της Lexus και την τεχνοτροπία των Takumi.
Το RZ, με επιδόσεις μηδενικών εκπομπών ρύπων, θα υποστηρίξει τη Lexus στην πορεία της προς το ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα για μια κοινωνία βιώσιμης κινητικότητας. 

Το σημαντικό είναι ότι οι κατασκευαστές δεν δίνουν έμφαση μόνο στην απόδοση του αυτοκινήτου στον δρόμο. Σκέφτονται και το αύριο. Δίνουν έμφαση σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής του, από την προμήθεια εξαρτημάτων, την παραγωγή και την ιδιοκτησία μέχρι την τελική απόρριψη. Ήδη νέες μέθοδοι έχουν υιοθετηθεί στις διαδικασίες που παράγουν τις υψηλότερες εκπομπές ρύπων στο εργοστάσιο Motomachi της Lexus, που αποτελεί το κέντρο παραγωγής του RZ.    

Πιο απλά, το RZ είναι το επόμενο βήμα στην πορεία της Lexus προκειμένου να γίνει μια 100% BEV μάρκα στη Δυτική και Κεντρική Ευρώπη μέχρι το 2030. Σύμφωνα με την εταιρεία, οι παραγγελίες ξεκίνησαν από το τέλος Απριλίου αλλά οι παραδόσεις των πρώτων αυτοκινήτων θα γίνουν τον Δεκέμβριο 2022.
Ακόμη και ο πιο αδιάφορος θα παρατηρήσει βλέποντας εξωτερικά το αυτοκίνητο ότι δεν έχει καμία σχέση με τα υπόλοιπα συμβατικά. Η στυλιστική προσέγγιση στοχεύει σε μια μοναδική εμφάνιση και αναλογίες, που προέρχονται από τη δυναμική απόδοση του αυτοκινήτου. 

Η σχεδιαστική φιλοσοφία είναι «seamless E-motion», εκφράζοντας τον στοιχειώδη, ροπάτο χαρακτήρα και την απρόσκοπτη επιτάχυνση ενός BEV. Η σχεδίαση του εμπρός τμήματος αποτελεί ένα δυναμικό στοιχείο που ξεχωρίζει το RZ ως BEV. Καθώς απουσιάζει ο κινητήρας εσωτερικής καύσης, το καπό είναι χαμηλότερο και τα ανοίγματα των εισαγωγών μικρότερα. Η μάσκα σχήματος ατράκτου αποτέλεσε ένα χαρακτηριστικό στοιχείο των μοντέλων Lexus της προηγούμενης δεκαετίας, αλλά στο RZ το στοιχείο αυτό έχει εξελιχθεί τρισδιάστατα και χρησιμοποιείται πλέον στο αμάξωμα του οχήματος. 
Η εμφάνιση αναδεικνύεται με ένα φινίρισμα που υιοθετεί το χρώμα του αμαξώματος στην περιοχή της μάσκας, και μαύρο σε κάθε πλευρά. Η μεγαλύτερη σχεδιαστική ευελιξία επέτρεψε επίσης να δημιουργηθούν πιο μυώδη εμπρός φτερά. Το οπτικό εφέ ενισχύεται από μια προαιρετική, νέα σχεδίαση δύο τόνων για το αμάξωμα, με τη μαύρη επιφάνεια να επεκτείνεται από την οροφή μέχρι το καπό. 

Οι νέας σχεδίασης μονάδες των προβολέων ενσωματώνονται στο αμάξωμα τύπου ατράκτου. Εξαιρετικά λεπτοί, οι προβολείς δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στο «L» μοτίβο της Lexus για τα φώτα ημέρας, ενώ οι βασικοί προβολείς και τα φλας είναι λιγότερο εμφανή. 
Βλέποντας τον πλαϊνό σχεδιασμό του αυτοκινήτου, έχεις την αίσθηση ότι ρέει προς τα πίσω, διαμορφώνοντας μια κομψή σιλουέτα. Η αιχμηρή εμπρός σχεδίαση δημιουργεί μια αίσθηση δύναμης και κίνησης, ενώ το στιβαρό πίσω τμήμα επιβεβαιώνει τις SUV ιδιότητες του αυτοκινήτου, που συνοψίζονται στους άνετους χώρους και τις εξαιρετικές οδηγικές δυνατότητες.

Το μακρύ μεταξόνιο των 2.850 mm προσδίδει περαιτέρω πόντους στη σχεδίαση, εκφράζοντας το χαμηλό κέντρο και την εξαιρετική κατανομή βάρους. Οι τροχοί -στάνταρ 18” ή, για την ανώτερη έκδοση, 20”- είναι τοποθετημένοι στις γωνίες του αυτοκινήτου. 
Ο BEV χαρακτήρας εκφράζεται επίσης στη σχεδίαση του πίσω τμήματος του RZ, με μια μοντέρνα, υψηλής τεχνολογίας εμφάνιση. Η διαιρούμενη πίσω αεροτομή οροφής επεκτείνει την προς τα πίσω ροή της σχεδίασης και συνεισφέρει στη σταθερότητα του αυτοκινήτου.

Η επιμήκης μπάρα φώτων που εκτείνεται σε όλο το πλάτος του αυτοκινήτου έχει καταστεί χαρακτηριστικό γνώρισμα της σχεδίασης Lexus. Στο RZ, έχει μια αιχμηρή, μινιμαλιστική εμφάνιση με το πάνω και το κάτω μέρος να είναι σχεδιασμένα όσο το δυνατόν πιο λεπτά, ώστε να αποπνέουν την αίσθηση απλότητας και ακρίβειας.
Περιμένουμε να έρθει στην Ελλάδα για να το οδηγήσουμε. Για να καταλάβουμε τι σημαίνει Lexus Driving Signature. Ποια είναι τα τρία «C». Δηλαδή Confidence (εμπιστοσύνη), Control (έλεγχος) και Comfort (άνεση).

Ο αρχιμηχανικός Takashi Watanabe αναφέρθηκε στις ειδικές ιδιότητες των BEV οχημάτων. Δηλαδή γρήγορη απόκριση και η υψηλή ακρίβεια. Εστίασε στην ποιότητα οδήγησης με φυσική αίσθηση, με το αυτοκίνητο να κινείται πιστά σύμφωνα με τις εντολές του οδηγού μέσω του προαιρετικού συστήματος διεύθυνσης steer-by-wire με χειριστήριο One Motion Grip, που αποτελεί παγκόσμια «πρωτιά», και με ακριβή έλεγχο μέσω του συστήματος τετρακίνησης DIRECT4. Ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε ώστε να έχει ο οδηγός άριστο πεδίο ορατότητας και ανατροφοδότηση, καθώς και στη διασφάλιση απόλυτου ελέγχου της θέσης του οχήματος, σε όλες τις περιπτώσεις. 

Η πλατφόρμα του εξηλεκτρισμένου RZ είναι από τη φύση της ισχυρή, με την μπαταρία ενσωματωμένη στο πλαίσιο, κάτω από την καμπίνα. Αυτό βοηθά επίσης στο χαμήλωμα του κέντρου βάρους του αυτοκινήτου, που με τη σειρά του διασφαλίζει καλύτερη ισορροπία, χειρισμό και απόκριση. 
Στην κατασκευή του RZ χρησιμοποιούνται υλικά και μέταλλα υψηλής αντοχής σε συνδυασμό με προηγμένες διαδικασίες κατασκευής, ώστε να διασφαλίζεται εξαιρετική σταθερότητα στα σημεία σύνδεσης των επιμέρους στοιχείων, περιορίζοντας παράλληλα το βάρος. Αυτό βοηθά να διασφαλίζεται ακριβής χειρισμός και απόκριση, αλλά και άνεση στην οδήγηση. 

Το εξηλεκτρισμένο σύστημα κίνησης παράγει αθόρυβη λειτουργία. Οι μηχανικοί κατάφεραν ώστε να μην περνούν το εσωτερικό οι εξωτερικοί θόρυβοι. Εφάρμοσαν μια νέα έκδοση του ενεργού συστήματος ελέγχου ήχου (active sound control), που χρησιμοποιεί ήχο surround για την εισαγωγή συχνοτήτων ακύρωσης θορύβου στην καμπίνα, μέσω των ηχείων του ηχοσυστήματος.
Το RZ αξιοποιεί το e-Axle της Lexus που πρώτη φορά χρησιμοποιήθηκε στο UX 300e. Τα e-Axles είναι αθόρυβα, αποδοτικά και παρέχουν ισχύ με ακρίβεια. 

Ο εμπρός κινητήρας παράγει 150 kW και ο πίσω 80 kW, προσφέροντας συνολική αποδιδόμενη ισχύ 230 kW. Και οι δύο έχουν ανώτερη πυκνότητα ισχύος, χάρη στη βελτιστοποιημένη σχεδίαση του ρότορα και του στάτορα. Οι συμπαγείς διαστάσεις τους συνεισφέρουν επίσης στη διάταξη των χώρων του αυτοκινήτου, βοηθώντας να εξασφαλίζεται περισσότερος χώρος στην καμπίνα για τους επιβάτες και τις αποσκευές, αλλά και ο χώρος για τη μπαταρία.
Το RZ είναι το πρώτο μοντέλο παραγωγής που αξιοποιεί το νέο σύστημα DIRECT4 το οποίο λειτουργεί με τους δύο e-Axles. Το DIRECT4, μια αποκλειστική τεχνολογία της Lexus, είναι ένα ευφυές σύστημα που εξισορροπεί διαρκώς την πρόσφυση και των τεσσάρων τροχών, κατανέμοντας αυτόματα και απρόσκοπτα την ισχύ.

Το αποτέλεσμα είναι αβίαστη απόδοση και σταθερός χειρισμός του οχήματος, με τη διαισθητική λειτουργία να ενισχύει την αίσθηση σύνδεσης μεταξύ οδηγού και αυτοκινήτου.
Το DIRECT4 χρησιμοποιεί αισθητήρες ECU για τη συλλογή, αξιολόγηση και αντίδραση σε μία σειρά παραγόντων όπως η ταχύτητα του οχήματος, η γωνία διεύθυνσης και οι δυνάμεις G. Από αυτά τα δεδομένα υπολογίζει και εφαρμόζει άμεσα την κατάλληλη ροπή σε κάθε e-Axle για μεγιστοποίηση της πρόσφυσης και της έλξης. Η κατανομή ροπής εμπρός/πίσω μπορεί να ρυθμίζεται από 0 έως 100 ή 100 έως 0 σε χιλιοστά του δευτερολέπτου – ταχύτερα από οποιοδήποτε άλλο μηχανικό σύστημα. 
Με καλύτερη επικοινωνία μεταξύ του δρόμου και του τιμονιού (ή yoke), το DIRECT4 βελτιώνει επίσης την απόκριση του συστήματος διεύθυνσης. 
Το RZ χρησιμοποιεί μία μπαταρία ιόντων λιθίου σε μια συστοιχία που περιλαμβάνει 96 κυψέλες, με συνολική χωρητικότητα 71,4 kWh. Είναι εξολοκλήρου τοποθετημένη ακριβώς κάτω από την καμπίνα και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της πλατφόρμας. Η θέση της συνεισφέρει επίσης στο χαμηλό κέντρο βάρους του αυτοκινήτου.

Η αντοχή της μπαταρίας ήταν βασικό μέλημα και, κυρίως, το αναμενόμενο επίπεδο απόδοσης μετά από 10 χρόνια οδήγησης. Η Lexus αναμένει ότι η μπαταρία του RZ καλύπτει περισσότερα από 400 χλμ. στον συνδυασμένο κύκλο WLTP και θα διατηρήσει πάνω από το 90% της χωρητικότητάς της.
Για μεγαλύτερη αυτονομία τα επιλέξιμα προφίλ οδήγησης του RZ περιλαμβάνουν μια λειτουργία Range. Αυτή βασίζεται στην εξοικονόμηση ενέργειας της λειτουργίας ECO προσαρμόζοντας περαιτέρω κάποιες ρυθμίσεις του αυτοκινήτου: η ταχύτητα είναι περιορισμένη, ένα διαφορετικό πρόγραμμα κατανομής ισχύος ενεργοποιείται και το σύστημα ελέγχου του κλιματισμού είναι απενεργοποιημένο.
Χάρη στην εστίαση σε βασικούς παράγοντες, όπως το βελτιστοποιημένο βάρος του οχήματος, η ισχύς της μπαταρίας και οι επιδόσεις, το RZ έχει στόχο κατανάλωσης κάτω των 18 kilowatts / 100 km οδήγησης, που το καθιστά ένα από τα πιο αποδοτικά BEV της αγοράς.

One Motion Grip: Το πρώτο στον κόσμο steer-by-wire σύστημα διεύθυνσης με τιμόνι τύπου yoke
Το steer-by-wire σύστημα διεύθυνσης One Motion Grip είναι μία από τις σημαντικότερες νέες τεχνολογίες που περιλαμβάνονται στο Lexus RZ. Δεν υπάρχει μηχανική σύνδεση, ούτε κολόνα τιμονιού. Αντίθετα, μια ηλεκτρική σύνδεση αξιοποιείται για να στέλνει εντολές από το τιμόνι στους τροχούς. Το αποτέλεσμα είναι η άμεση απόκριση και ο πιο ακριβής έλεγχος του τιμονιού. Ο οδηγός θα παρατηρήσει επίσης λιγότερη ασάφεια και ταλαντώσεις στο τιμόνι όταν το όχημα κινείται σε ανώμαλους δρόμους, σταθερό έλεγχο και διόρθωση όταν πνέουν ισχυροί πλευρικοί άνεμοι και εξαιρετική σταθερότητα στην ευθεία όταν το αυτοκίνητο κινείται σε κεκλιμένες επιφάνειες.

Το προαιρετικό σύστημα One Motion Grip διατίθεται με νέο τιμόνι τύπου yoke, που αντικαθιστά το παραδοσιακό τιμόνι. Το σχήμα «πεταλούδας» του τιμονιού τύπου yoke έχει εξελιχθεί με τη συμβολή των οδηγών Takumi της Lexus, που προσέφεραν χρήσιμες πληροφορίες για το πώς κάθε στοιχείο μπορεί να βελτιστοποιηθεί ώστε να προσφέρει την καλύτερη απόδοση.
Το cockpit του RZ αποτελεί εξέλιξη της φιλοσοφίας Tazuna. Αυτή συνδυάζει τη θέση του οδηγού στο τιμόνι με την ακριβή διάταξη των οργάνων, των χειριστηρίων και των ενδείξεων για τη δημιουργία ενός χώρου όπου μόνο μικρές κινήσεις των ματιών και των χεριών απαιτούνται για τον χειρισμό του οχήματος. Η αρχή είναι εμπνευσμένη από τις μικρές ρυθμίσεις που κάνει στα γκέμια ένας αναβάτης για τον έλεγχο ενός αλόγου – αυτό σημαίνει «Tazuna» στα Ιαπωνικά. 

Η διάταξη των οργάνων, του head-up display και της οθόνης πολυμέσων 14 ιντσών έχει βελτιστοποιηθεί και ο πίνακας οργάνων έχει τοποθετηθεί χαμηλά, βελτιώνοντας περαιτέρω το πεδίο ορατότητας του οδηγού προς εμπρός. Οι σχεδιαστές ερμήνευσαν επίσης τη λειτουργία BEV σε μια καθαρή και μινιμαλιστική εμφάνιση με λιγότερα στοιχεία και διακόσμηση, αλλά χρησιμοποιώντας και πάλι μόνο υλικά υψηλής ποιότητας. Η κεντρική κονσόλα διαθέτει ένα νέο χειριστήριο σε μορφή καντράν για το σύστημα shift-by-wire, κάτι που αντανακλά τη συνολική σχεδιαστική απλότητα.

Η καμπίνα έχει σχεδιαστεί ώστε να είναι φωτεινή και άνετη, διαθέτοντας παράλληλα κρυφό, ατμοσφαιρικό φωτισμό με ένα ευρύ φάσμα επιλέξιμων χρωματισμών, για να ταιριάζει στη διάθεση του ταξιδιού. Η Lexus έχει δημιουργήσει επίσης ένα νέο εφέ φωτισμού το In-ei, που παράγει διαφορετικά εφέ με μοτίβα φωτός και σκιάς στα πάνελ των θυρών.
Η Lexus έχει εισάγει στο RZ μια σειρά ανθρωποκεντρικών χαρακτηριστικών προηγμένης τεχνολογίας που ενισχύουν την άνεση, την πρακτικότητα και τη ζωή στο αυτοκίνητο, υπερθεματίζοντας το πνεύμα φιλοξενίας Omotenashi.

Δύο στοιχεία εμφανίζονται για πρώτη φορά στη Lexus: μια ρυθμιζόμενη πανοραμική οροφή με ειδική επίστρωση για μείωση της θερμικής ακτινοβολίας, και ένα σύστημα θέρμανσης καμπίνας με ακτινοβολία. 
Το RZ εφοδιάζεται με την ολοκαίνουργια πλατφόρμα πολυμέσων Lexus Link, με ταχύτερη και πιο διαισθητική λειτουργία και περισσότερες δυνατότητες για συνδεσιμότητα, αποτελεσματικό προγραμματικό ταξιδιού και παροχή πληροφοριών. 

Το σύστημα, που έκανε το ντεμπούτο του στο νέο Lexus NX, περιλαμβάνει λειτουργία πλοήγησης «always on» βασισμένη σε cloud, επωφελούμενη από επικαιροποιημένες πληροφορίες σχετικές με τροχαία συμβάντα, ατυχήματα και οδικές συνθήκες. Η λειτουργία αναγνώρισης φωνής κατανοεί και ανταποκρίνεται σε αιτήματα συνομιλίας και μπορεί να ανιχνεύει εντολή όταν υπάρχει θόρυβος στο περιβάλλον. Υπάρχει επίσης ο νέος ψηφιακός βοηθός «Hey Lexus», και η ενσωμάτωση smartphone είναι ενεργοποιημένη μέσω Apple CarPlay και Android Auto.

Το DCM (Data Communication Module) του οχήματος επιτρέπει την άνετη ενημέρωση ή την προσθήκη των λειτουργιών του οχήματος Over The Air (ΟΤΑ), χωρίς διακοπή της χρήσης του οχήματος.
Το RZ επωφελείται από τα προηγμένα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και υποστήριξης οδηγού που παρουσιάζονται στην τελευταία, τρίτη γενιά του Lexus Safety System + με αναβαθμισμένες και πρόσθετες λειτουργίες και αυξημένο πεδίο για την ανίχνευση κινδύνου ατυχήματος. 

Υπάρχουν όμως και άλλες βελτιώσεις που λανσαρίστηκαν με το νέο RZ. Περιλαμβάνουν το hands-off-the-wheel Lane Trace Assist, Proactive Driving Assist με προληπτική υποβοήθηση οδήγησης και ένα νέο μόνιτορ για τον έλεγχο της συμπεριφοράς του οδηγού με ανίχνευση κόπωσης ή διάσπασης της προσοχής.
Το RZ είναι εξοπλισμένο με το σύστημα e-Latch της Lexus. Ένα ομαλό, ηλεκτρονικό σύστημα απασφάλισης θυρών με ένα άγγιγμα.

Η λειτουργία του είναι συνδεδεμένη με το σύστημα Blind Spot Monitor του αυτοκινήτου για να προσφέρει Safe Exit Assist, που αυτόματα ακυρώνει το άνοιγμα των θυρών εάν ανιχνεύσει άλλα οχήματα ή δικυκλιστές να πλησιάζουν το όχημα από την πίσω του πλευρά. Το σύστημα αποτελεί παγκόσμια «πρωτιά» και αναμένεται να συνεισφέρει στην πρόληψη του 95% των ατυχημάτων που προκαλούνται από το άνοιγμα των θυρών.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ


σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης