Πρόκειται για έναν από τους πιο συμπαθείς οδηγούς στον χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Έναν άνθρωπο που κέρδισε τον σεβασμό όλων, απέκτησε φήμη, δόξα και πλούτη, αγωνιζόμενος στο πρωτάθλημα FIA GT, στη Formula 3, στη Formula 1 και στο Le Mans.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο 40χρονος Αυστραλός αποσύρθηκε από την ενεργό δράση στο τέλος της εφετινής σεζόν του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος FIA Endurance στο Μπαχρέιν, που πραγματοποιήθηκε στις 19 Νοεμβρίου.

Σε μια πέρα από τα συνηθισμένα συνέντευξη, ο Mark Webber μιλά για τον ίδιο και δίνει συμβουλές στον 25χρονο εαυτό του, λίγο πριν από το ντεμπούτο του στη F1, για το πώς να διαχειριστεί τη ζωή στον κόσμο της ταχύτητας.

Τα χρόνια θα περάσουν πολύ πιο γρήγορα από ό,τι φαντάζεσαι και θα σε απογειώσουν στα ύψη με το παγκόσμιο πρωτάθλημα της F1. Θα γνωρίσεις ανθρώπους και ευκαιρίες που θα σε διαμορφώσουν και θα σε επηρεάσουν σε ό,τι κι αν κάνεις. Όπως ήδη ξέρεις, το να βρεθείς στη F1 είναι εξαιρετικά δύσκολο. Είναι ήδη μια τεράστια αλλαγή από το 1997 όταν ο θρύλος του Αυστραλιανού rugby, David Campese, σου δάνεισε χρήματα για να συνεχίσεις να αγωνίζεσαι στη Βρετανική F3! 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Θυμάσαι όταν ήσουν 6 χρόνων και συνήθιζες να καβαλάς το dirt bike σου στη φάρμα στην Αυστραλία, σχολιάζοντας ”τον αγώνα” σαν να ήσουν μαζί με τους ήρωες σου; Και τις μέρες που έκανες καρτ με τα όνειρα και φιλοδοξίες για να βρεθείς μια μέρα σε κάποια διάσημη αγωνιστική πίστα της Ευρώπης, όπως το Silverstone ή το Μονακό, και πόσω μάλλον να αγωνιστείς εκεί; Θα ζήσεις όλα αυτά τα όνειρα και ακόμα περισσότερα, και θα κρατήσεις αναμνήσεις όπου θα αγωνίζεσαι δίπλα στους καλύτερους στην ιστορία του σπορ, όπως ο Michael Schumacher και ο Fernando Alonso. Κοίτα να διασκεδάσεις κάθε στιγμή.    


Όταν παίρνεις τη θέση σου στη σειρά της εκκίνησης για πρώτη φορά το 2002, στο Grand Prix Αυστραλίας με τη Minardi, στα 25 σου, θα μάθεις ότι καμία δοκιμασία δεν πρόκειται να σε τρομάξει ποτέ. Όσο περισσότερο μεγαλώνεις και γίνεσαι πιο σοφός, θα αρχίσεις να καταλαβαίνεις ότι υπάρχουν φορές που θα ήθελες να γυρίσεις τον χρόνο πίσω και να κάνεις κάποια πράγματα διαφορετικά, αλλά όλα είναι μέρος της συνεχούς εκπαίδευσης και δεν υπάρχει κουμπί rewind!

Το άγχος και η νοσταλγία που αισθάνθηκες όταν μετακόμισες στην Ευρώπη, σαν μικρό ψάρι έξω από τη γυάλα, έχουν εξαφανιστεί τώρα, αλλά ποτέ δεν πρέπει να ξεχάσεις τους ανθρώπους που δεν πίστεψαν σε σένα. Δες το θετικά και χρησιμοποίησε αυτήν την αμφισβήτηση για να φουντώσεις τη φωτιά μέσα σου.

Όλες οι δυσκολίες είναι μέρος της διαδρομής. Είτε πρόκειται για επικίνδυνα ατυχήματα – για κάποια φταις και για κάποια όχι- είτε για τεράστιες προκλήσεις κατά τις οποίες μαθαίνεις πώς να κερδίζεις αυτούς που βρίσκονται ψηλά συνέχεια, αποδέξου την αποστολή από την αρχή.

Η μεγαλύτερη συμβουλή που μπορώ να σου δώσω είναι να μη φοβάσαι να χρησιμοποιήσεις τους ειδικούς γύρω σου, από την αρχή ακόμα της καριέρας σου. Σε σχέση με το τεχνικό κομμάτι, προσπάθησε να κερδίζεις όσο το δυνατόν περισσότερα από τα εφόδια που σου προσφέρονται όσο είσαι νέος. Είναι πολύ δύσκολο να κερδίσεις αυτήν την εμπειρία από νωρίς, αλλά όχι αδύνατο.

Θα έχεις πάντα καλή σχέση με τόσο κόσμο με τον οποίο συνεργάζεσαι, αλλά χρησιμοποίησε τις δυνάμεις τους για να βελτιώσεις την απόδοσή σου. Είναι πολύ σημαντικό να βελτιώνεσαι με την εμπειρία, αλλά το να δουλεύεις με πολύ καλό κόσμο θα σε βοηθήσει να γίνεις όσο καλύτερος μπορείς. Θα υπάρξουν άλλοι με περισσότερο ταλέντο, αλλά δεν θα καταφέρουν να κάνουν αυτό που κάνεις, και ίσως να μην κάνουν καριέρα στη F1.


Σίγουρα δεν πρόκειται να κερδίζεις σε κάθε αγώνα και θα βρεις δυσκολίες στην πορεία, τις οποίες θα πρέπει να ξεπεράσεις με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Χρησιμοποίησε κάθε προπόνηση για να κερδίσεις ό,τι περισσότερο μπορείς από τον εαυτό σου και αυτό θα είναι το μυστικό της μεγάλης καριέρας σου. Κράτα την ψυχραιμία σου υπό έλεγχο και να είσαι συγκρατημένος, και στα ψηλά και στα χαμηλά – θα συμβαίνουν με την ίδια συχνότητα.

Μερικές από τις καλύτερες στιγμές της καριέρας σου θα είναι στη Red Bull Racing. Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο με τη Williams, άδραξε την ευκαιρία και απόκτησε την πιο ειλικρινή και αληθινή σχέση με τον David Coulthard, από τον οποίο έχεις πολλά να μάθεις και να βοηθήσεις να χτίσετε μια ομάδα, ενόσω γίνεστε καλύτεροι φίλοι και έξω από την πίστα.

Στην αρχή, ένα ατύχημα με mountain bike δεν πρόκειται να σε βοηθήσει καθόλου. Θα είσαι εντελώς δεύτερης κατηγορίας και ακατάλληλος για να οδηγήσεις σε GP, καθώς θα είσαι ξαπλωμένος σε ένα κρεβάτι νοσοκομείου το 2008, αφού έσπασες το πόδι σου πολύ άσχημα κατά τη διάρκεια δικής σου φιλανθρωπικής εκδήλωσης στην Αυστραλία, αλλά η ομάδα σου θα παραμείνει πιστή σε σένα. Ο Dietrich Mateschitz θα σε ηρεμήσει και θα σου πει ότι η Red Bull είναι δίπλα σου, ενώ σου εξασφαλίζει την καλύτερη ιατρική φροντίδα και θα σε βοηθήσει να επανέλθεις έγκαιρα για τη σεζόν του 2009. Η υπομονή του και η αφοσίωσή του θα είναι κάτι που δεν θα ξεχάσεις ποτέ.

Θα ανακάμψεις και θα πάρεις την πρώτη σου position αλλά και νίκη στον αγώνα της F1 στη Γερμανία το 2009, πριν αναδειχθείς νικητής σε ακόμη 8 αγώνες, πριν πανηγυρίσεις ακόμα 12 pole positions και 42 βάθρα, σε σύνολο 215 Grand Prix. Το 2010 θα είναι μια ιδιαίτερη χρονιά, η οποία θα έχει απογοητευτικό φινάλε για σένα, αφού θα έχεις ηγηθεί στη βαθμολογία του πρωταθλήματος με διαφορά 16 πόντων, με μόλις τρεις αγώνες να εκκρεμούν για την ολοκλήρωση του πρωταθλήματος, αλλά τελικά θα χάσεις τον τίτλο στο καθοριστικό Grand Prix του Abu Dhabi. Να είσαι πολύ περήφανος για τα κατορθώματά σου, καθώς έβαλες τα δυνατά σου και τα πήγες πολύ καλά όλη τη χρονιά. Ο συμπαίκτης σου Sebastian Vettel θα είναι αυτός που τελικά θα κερδίσει τον τίτλο – αλλά πολλές φορές αυτά έχει η ζωή.


Παρόλο που θα είναι μεγάλη απόφαση για εσένα να κρεμάσεις το κράνος της F1 στο τέλος του 2013, είναι σίγουρα η σωστή, καθώς κάτι άλλο θα αναζωπυρώσει τη φωτιά μέσα σου ύστερα από 12 χρόνια στη F1. Μπορεί να μη φανταζόσουν ποτέ ότι θα ξαναγινόσουν μέρος μιας τέτοιας ομάδας μετά το Mans του 1999, αλλά θα υπογράψεις με την Porsche για να τρέξεις στην κατηγορία LMP1 και θα περάσεις τρία εξαιρετικά χρόνια. Θα ξαφνιαστείς με το πόσο πολύ θα σου αρέσει να μοιράζεσαι το αυτοκίνητο και πάλι με teammates – θα δημιουργήσεις εξαιρετικές φιλίες και θα φύγεις με το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα οδηγών στο ενεργητικό σου.

Στη συνέχεια, παρόλο που θα αισθάνεσαι ακόμα νέος και θα έχεις μεγάλη γνώση και εμπειρία, θα αφήσεις τη θέση του πιλότου για τελευταία φορά. Αποχωρείς ενόσω οδηγείς ακόμα πολύ καλά και το διασκεδάζεις, αλλά είναι η σωστή απόφαση. Μπορεί να σου φαίνεται περίεργο τώρα, αλλά θα έρθει η στιγμή που οι χρόνοι ενός γύρου δεν θα είναι τόσο σημαντικοί για σένα πια.

Τέλος, και ίσως πιο σημαντικό, μην ξεχάσεις ποτέ να φέρεσαι στον κόσμο με σεβασμό, αλλά και να είσαι δίκαιος σε όλη την αγωνιστική σου καριέρα. Πάντα. Ο τρόπος με τον οποίο σε μεγάλωσε η οικογένειά σου δεν πρέπει να αλλάξει ποτέ. Θα θέλεις να αποσυρθείς χωρίς να υπάρχει κάποιος με τον οποίο δεν μπορείτε να σφίξετε χέρια και να ξέρεις ότι όλα έγιναν με τον σωστό τρόπο. Είναι σημαντικό να ξέρεις ότι όλα τα τρόπαια τα οποία έχεις κερδίσει και έχεις σπίτι σου έχουν κατακτηθεί δίκαια. Μην ξεχάσεις από πού προέρχεσαι Mark. Θα είσαι πάντα ένα χωριατόπαιδο που του αρέσουν τα γρήγορα αυτοκίνητα.

Επιμέλεια: Λουκάς Παπαλάμπρος

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης