Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης

Τα τελευταία χρόνια η κατηγορία των SUV καταλαμβάνει ολοένα και μεγαλύτερο ποσοστό στην «πίτα» των πωλήσεων. Θα μπορούσε να πει κανείς πως τα SUV-Crossover είναι ο λόγος που ολόκληρη η αυτοκινητοβιομηχανία κατάφερε να βγει αλώβητη από τόσες κρίσεις και παγκόσμιες ελλείψεις. Είναι η κατηγορία που φέρνει το χρήμα στα ταμεία των εταιριών, όμως όλοι αναρωτιούνται αν είναι μία μόδα που θα περάσει ή είναι η νέα πραγματικότητα. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το 2021, τα SUV αντιπροσώπευαν σχεδόν το 42 τοις εκατό των παγκόσμιων πωλήσεων νέων οχημάτων, εξαιρουμένων των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων. Οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο αγόρασαν σχεδόν 31,9 εκατομμύρια SUV, αύξηση 13 τοις εκατό σε σύγκριση με τα δεδομένα του 2020. Η ανάπτυξη ήταν εντυπωσιακή, ειδικά σε σύγκριση με τις υπόλοιπες κατηγορίες.

Το 2022 τα στοιχεία (τα οποία δημοσιοποιεί ο υπεύθυνος της JATO Dynamics, Felipe Munoz για χάρη του Motor1.com)  δείχνουν ότι τα SUV αντιπροσώπευαν το 46 τοις εκατό των παγκόσμιων πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων. Σημειώθηκαν περισσότερες πωλήσεις σε χώρες όπως η Ινδία, η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, το Μεξικό, η Ινδονησία, η Τουρκία, η Μαλαισία, το Βιετνάμ, η Νότια Αφρική, η Ταϊλάνδη και οι Φιλιππίνες. Ωστόσο, η ζήτηση μειώθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο, κατά 7%. Η Κίνα υποχώρησε 2 τοις εκατό στις 10,4 εκατομμύρια μονάδες.

Ωστόσο, η ταχεία ανάπτυξή τους θα μπορούσε να απειληθεί από αυστηρότερους κανονισμούς για τη ρύπανση και το βάρος.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Παρόλο που τα SUV έχουν βελτιωθεί σημαντικά όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων, γενικά εξακολουθούν να είναι βαρέα οχήματα που απαιτούν μεγαλύτερους κινητήρες. Τα δεδομένα εκπομπών από την JATO δείχνουν ότι όλες οι κατηγορίες SUV (εκτός από τα πολυτελή) παρουσίασαν μέση μείωση των εκπομπών ρύπων στην Ευρώπη μεταξύ 2020 και 2021. Ωστόσο, ο συνολικός μέσος όρος των 107,9 g/km CO2 είναι σαφώς υψηλότερος από αυτόν των αυτοκινήτων πόλης, των μικρών αυτοκινήτων και των compact, στα 76,9, 97,7, 97,6 g/km αντίστοιχα.

Εάν αυτό το χάσμα συνεχιστεί, οι κυβερνήσεις σε περιοχές της Ευρώπης θα μπορούσαν να αρχίσουν να “τιμωρούν” τα SUV για λόγους εκπομπών ρύπων και όχι μόνο.

Τα SUV έχουν τροφοδοτήσει τις υψηλές επενδύσεις που απαιτούνται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες για τη μετάβαση από τον τομέα των κινητήρων εσωτερικής καύσης στον αμιγώς ηλεκτρικό. Τα πολυάριθμα σχέδια ηλεκτροκίνησης που ανακοινώθηκαν από μάρκες στην Ευρώπη, τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ασία δεν μπορούν να υλοποιηθούν χωρίς τις ταμειακές ροές που δημιουργούνται από τα SUV που καίνε βενζίνη και ντίζελ.
 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης