Του Βασίλη Γ. Σαρημπαλίδη

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

     


 

H αλήθεια είναι πως στην Ελλάδα, το αυτοκίνητο έχει μία έννοια πολύ παρεξηγημένη. Ζούμε στο έτος 2014, σε μεγάλες πόλεις, με μεγάλες αποστάσεις και οι ανάγκες είναι τέτοιες που απλά χωρίς αυτοκίνητο δεν μπορούμε να καλύψουμε βασικές ανάγκες καθημερινότητας. Ένας λογικός άνθρωπος θα συμφωνήσει πως το αυτοκίνητο ΣΗΜΕΡΑ δεν είναι σε καμία περίπτωση είδος πολυτελείας αλλά είδος πρώτης ανάγκης. Παρακάτω θα εξηγήσω το λόγο, αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή και θα δούμε μέσα από το πέρασμα του χρόνου πόσο έχει αλλάξει η τάση του καταναλωτή τα τελευταία χρόνια…

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ


Τη δεκαετία του ’80 ο Έλληνας ξεκίνησε το… ψώνιο και η σχέση του Έλληνα με το αυτοκίνητο

Τα δεδομένα αλλάζουν…

Θα ξεκινήσω από την δεκαετία του ’80, την εποχή που το αυτοκίνητο είχε αρχίσει να μπαίνει για τα καλά στη ζωή του Έλληνα. Δεν θα αναφερθώ σε προηγούμενες χρονιές καθώς είναι γνωστό πως οχήματα είχαν μόνο όσοι διέθεταν μεγάλους τραπεζικούς λογαριασμούς. Την δεκαετία εκείνη, ο Έλληνας είναι που ψάχνει την ταυτότητά του ως προς τη σχέση του με το αυτοκίνητο. Είναι η εποχή που ξεκινούν να πωλούνται αρκετά φθηνά αυτοκίνητα και θα μπορούσαμε κάλλιστα να χρησιμοποιήσουν την έκφραση «δώσε και σε μένα μπάρμπα» καθώς όλοι ήθελαν να γίνουν ιδιοκτήτες ενός αυτοκινήτου, είτε καινούργιο είτε μεταχειρισμένου. Τα χρόνια περνούν και την δεκαετία του ’90 τα δεδομένα αλλάζουν. Εταιρείες όπως η Hyundai για παράδειγμα, μπαίνει στο παιχνίδι και δίνουν την δυνατότητα στον Έλληνα να αποκτήσει το ΔΙΚΟ του ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ αυτοκίνητο. Το όνειρο γίνεται πραγματικότητα!!!

Το όνειρο γίνεται πραγματικότητα

Τα πράγματα αλλάζουν προς το καλύτερο, ολοένα και περισσότερες εταιρείες παίζουν το παιχνίδι αυτό και οι πωλήσεις εκτοξεύονται στα ύψη. Το άλλοτε ποτέ ονειρικό τετράτροχο γίνεται πραγματικότητα, για τον Έλληνα που αλλάζει πολύ, ανεβάζει το βιοτικό του επίπεδο και νοιώθει ότι μπορεί να γίνει και αυτός ιδιοκτήτης αυτοκινήτου. Καταφέρνει με αυτό τον τρόπο να κάνει πιο γρήγορα τη δουλειά του, να πραγματοποιεί εκδρομές με την οικογένεια ή τους φίλους του και γενικά να κάνει πράγματα που μέχρι πρότινος ήταν δύσκολα να γίνουν με τόση άνεση και ευκολία.

Εξαφανίστηκαν τα μεγάλα αυτοκίνητα

Ο… αιώνας αλλάζει, μαζί και τα αυτοκίνητα. Εξοπλισμός πολύ πλούσιος, με αξεσουάρ που φάνταζαν αδιανόητα κάνουν την εμφάνισή τους στα αυτοκίνητα δημιουργώντας άλλες τάσεις. Ο έξτρα εξοπλισμός θεωρείται πλέον δεδομένος και η δίψα για αγορά πολυτελούς αυτοκινήτου γίνεται πόθος… Κοντά στο 2005 ξεκινά μία άλλη τάση, αυτή της αγοράς των μεγάλων 4×4. Είναι η εποχή που ακόμα και… ροζ Jeep Wrangler να πούλαγες κάποιος θα το αγόραζε…

Δεν περνούν πολλά χρόνια και τα δεδομένα αλλάζουν και πάλι. Η υψηλή φορολογία δίνει τη θέση της στον… πανικό, καθώς οι ιδιοκτήτες οχημάτων που ήταν εφοδιασμένα με μεγάλους κινητήρες αναζητούν τρόπους να τα ξεφορτωθούν. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία πάνω από 50.000 σύγχρονα και ακριβά αυτοκίνητα έφυγαν από τη χώρα μας και πουλήθηκαν για ένα κομμάτι ψωμί.

Τα πολυτελή αυτοκίνητα χαρίζονται

Η ζήτηση για αυτοκίνητα και ιδίως για μεγάλα γίνεται… μηδενική και οι πωλήσεις καταρρέουν. Όσοι σκέφτονται ή αποκτούν αυτοκίνητο επιλέγουν με κριτήριο την φορολογία, τον κυβισμό και την κατανάλωση. Η τάση έχει αλλάξει και πάλι. Τα μικρά γίνονται ανάρπαστα ενώ ακόμα και τα μεταχειρισμένα πωλούνται πολύ πιο ακριβά ακόμα και από… Porsche. Αυτά που κάποτε δεν τους δίναμε σημασία γίνονται στόχος και μπαίνουν σε πρώτη προτεραιότητα. Στο ίδιο μήκος κύματος και η τάση για καύσιμο που αλλάζει σημαντικά. Συγκεκριμένα η βενζίνη δίνει τη θέση της στο υγραέριο και με την άρση απαγόρευσης σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη, κερδίζει μερίδιο και το diesel με τις τάσεις να είναι… κατακόρυφες.


Η πολύ ψηλή φορολογία άλλαξε τις συνήθειες των αγοραστών…

Αύξηση των premium αυτοκινήτων
Φτάνοντας στο σήμερα, διαπιστώνουμε πως και η επιλογή για το αυτοκίνητο έχει αλλάξει. Ακόμα και τα καθημερινά ή απλά, όπως θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε αυτοκίνητα, θέλουμε να διαθέτουν καλό εξοπλισμό και φυσικά αξεσουάρ. Από τα premium αναζητούμε το κάτι παραπάνω. Κάνοντας ανάλυση στα στοιχεία και έχοντας στην άκρη του μυαλού μας την κρίση διαπιστώνουμε πως η κατηγορία με τα premium μοντέλα έχει βγει το λιγότερα λαβωμένη από αυτό το οικονομικό αλαλούμ που βιώνουμε καθώς κερδίζουν συνεχώς μερίδιο αγοράς. Ο κόσμος ψάχνει πλέον το σίγουρο, το ποιοτικό και αυτό που θα τον καλύπτει σε πολλούς τομείς. Από την καθημερινότητα, το status, την αξία…

Αυτό γίνεται διότι, κάποτε τα premium τα αγόραζαν ίσως και αυτοί που δεν… άξιζε να τα πάρουν γιατί το μόνο που τους ενδιέφερε ήταν η επίδειξη. Ήταν αυτοί που έπαιρναν δάνειο για σπίτι και αγόραζαν αυτοκίνητο απλά για να δείξουν ότι είναι επιτυχημένοι και κάτι έχουν καταφέρει στη ζωή τους καλύπτοντας το ψώνιο τους. Το αποτέλεσμα ήταν να τα τινάξουν όλα στον αέρα…


Το εσωτερικό από ένα premium μοντέλο (Audi A3) με πλούσιο, σχεδόν βασικό εξοπλισμό

Διαβασμένος πλέον ο αγοραστής…
Η πραγματικότητα είναι ότι οι εποχές άλλαξαν και αυτοί που έχουν χρήματα παίζουν τη δική τους… μπάλα ενώ παράλληλα έχουν γίνει πιο ταπεινοί στις αγορές τους. Για παράδειγμα, κάποτε αγόραζαν ένα cabrio για… μούρη αλλά σήμερα θα πάρουν ένα premium με βαρύ εξοπλισμό. Το μυαλό του αγοραστή έχει γίνει πιο φρέσκο, πιο διαβασμένο και εξελιγμένο.

Σίγουρα τα δεδομένα άλλαξαν, μαζί και οι συνήθειες. Το άλλοτε «ψώνιο» του Έλληνα έχει γίνει ανάγκη και το πόσο προκαλεί με το τι αυτοκίνητο οδηγεί φαίνεται στους δρόμους.

Αυτό που απομένει πλέον είναι να αλλάξουν και αυτοί που έχουν μείνει δεκαετίες πίσω…

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης