Του Βασίλη Γ. Σαρημπαλίδη

Η είδηση την περασμένη εβδομάδα, ότι η ελληνική εισαγωγική εταιρεία των αυτοκινήτων Mazda κατέθεσε αίτηση πτώχευσης έσκασε σαν βόμβα στον κλάδο και φυσικά στους ιδιοκτήτες των συγκεκριμένων ιαπωνικών μοντέλων. Τις πρώτες ώρες επικράτησε… πανικός καθώς το νέο έκανε το γύρο της Ελλάδας σε χρόνο ντε-τε. Αδικαιολογήτως βέβαια καθώς οι περισσότεροι γνώριζαν τα προβλήματα της ΕΛΜΑ (έτσι ονομαζόταν η εισαγωγική εταιρεία) εδώ και χρόνια.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όπως έχει φανεί σημαντικό ρόλο έπαιξε η κάθετη πτώση των πωλήσεων που οφείλεται σε δύο κυρίως λόγος. Πρώτον στην γενικότερη εικόνα της αγοράς και δεύτερον στην τεχνολογία που δεν ακολούθησε η Mazda και ακούει στο όνομα downsizing (μικροί κινητήρες με μεγάλες ιπποδυνάμεις. Το γεγονός λοιπόν ότι δεν πωλούνταν πολλά αυτοκίνητα σε συνδυασμό με το ότι η μάρκα δεν είχε μοντέλα με κινητήρες μικρού κυβισμού οδήγησαν στην κατάρρευση της εν λόγω εταιρείας. 


Τα νέα μοντέλα της Mazda δεν συμβαδίζουν με την ελληνική πραγματικότητα λόγω… κινητήρων

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Προβλήματα από το 2012…
Όπως αποδείχτηκε η οικονομική δυσπραγία οδήγησε σε πάγωμα των μισθών, σε προβλήματα με την διαθεσιμότητα των ανταλλακτικών και γενικότερα με τις παραδόσεις. Η εικόνα που παρουσίαζε από το 2012 και έπειτα η ΕΛΜΑ δεν ήταν αυτή που θα πρέπει να έχει μία εισαγωγική εταιρεία αυτού του μεγέθους. Χαρακτηριστικές είναι και οι δηλώσεις στο zougla.gr του Μιχάλη Νομικού που δραστηριοποιείται στο after sales της μάρκας: «Θα ήθελα να τονίσω πως δεν έχει κλείσει το εργοστάσιο αλλά μία εταιρεία κάτι που όπως καταλαβαίνετε είναι προσωρινό. Ωστόσο τα προβλήματα δεν ξεκίνησαν τώρα αλλά αρχίσαμε να τα βιώνουμε από το 2012. Το δίκτυο ήταν αυτό που κρατούσε την μάρκα. Να σας πω για παράδειγμα πως όταν χρειαζόμασταν ανταλλακτικά που δεν υπήρχαν σε στοκ μπορεί να περιμέναμε από 20 έως 30 ημέρες. Αναγκαζόμασταν να τα προπληρώνουμε ενώ από την άλλη ο πελάτης, όπως καταλαβαίνετε έμενε δυσαρεστημένος. Με λίγα λόγια εμείς καλύπταμε τον πελάτη».

Παραγγέλνουν ανταλλακτικά από το Βέλγιο
Ο κ. Νομικός αναφέρθηκε και στο πως αντιμετωπίζουν την καθημερινότητα με τους πελάτες: «Οι ίδιοι έχουμε έρθει σε επαφή με την Mazda Ευρώπης. Μιλάμε απευθείας με το Βέλγιο (σ.σ.: εκεί βρίσκεται το στρατηγείο της Mazda Ευρώπης) όπου και κάνουμε τις παραγγελίες στα ανταλλακτικά. Σε γενικές γραμμές μας εξυπηρετούν πολύ πιο γρήγορα από ότι η εισαγωγική εταιρεία και κατά μέσο όρο ο χρόνος παράδοσης είναι η μία εβδομάδα. Το μεγάλο θέμα έχει να κάνει με τα ανταλλακτικά φανοποιείας. Εμείς σαν εταιρεία διατηρούμε ένα καλό στοκ προϊόντων για να μπορούμε να εξυπηρετούμε τους πελάτες μας όσο μπορούμε καλύτερα αλλά και πιο γρήγορα».  Για να συνειδητοποιήσει κάποιος το μέγεθος του προβλήματος που υπήρχε θα πρέπει να δει το ποσοστό του στοκ των ανταλλακτικών που υπήρχε προς διάθεση. Από 80% που ήταν περίπου μέχρι πριν από λίγα χρόνια έπεσε στο 20%, δημιουργώντας τεράστια προβλήματα με τους επαγγελματίες και φυσικά τους ιδιοκτήτες.


Σήμερα οι πελάτες καλύπτονται από τους αντιπροσώπους που βρίσκονται σε επικοινωνία με την Mazda Ευρώπης…

Ενδιαφέρον από 3-4 επιχειρηματίες
Αυτή τη στιγμή ένα ερώτημα που υπάρχει έχει να κάνει με το ποιος θα είναι ο νέος εισαγωγέας. Το ρεπορτάζ του zougla.gr έχει δείξει πως το ενδιαφέρον είναι έντονο από 3-4 μεγάλους επιχειρηματίες που και οι ίδιοι ενώ έχουν κάνει τις κινήσεις τους απλά περιμένουν, καθώς η Mazda Europe έχει παγώσει οτιδήποτε έχει να κάνει με το θέμα αυτό. Άλλωστε μόλις την Τρίτη 8 Ιουλίου έγινε το δικαστήριο που αφορούσε την αίτηση πτώχευσης ενώ η απόφαση αναμένεται να βγει σε περίπου ένα μήνα. Αυτό σημαίνει πως επίσημα δεν μπορεί να γίνει κάτι ουσιαστικό.

Θα φτιάξουν θυγατρική;
Ένα στοιχείο επίσης που δεν μπορούμε να παραβλέψουμε είναι αυτό που αφορά τις χώρες Ελλάδα και Πορτογαλία. Αυτές οι δύο είναι οι μοναδικές όπου την μάρκα διαχειρίζονται τοπικοί επιχειρηματίες (στην Ελλάδα ο κ. Κορτέσης) και δεν υπάρχει θυγατρική όπως συμβαίνει με όλες τις άλλες χώρες της Ευρώπης. Πολύ απλά δεν θα ήταν περίεργο να δούμε την δημιουργία μίας θυγατρικής εταιρείας της Mazda και στην Ελλάδα. 


Οι ιδικοκτήτες Mazda στην Ελλάδα αγγίζουν σχεδόν τους 100.000…

Αποκαλυπτικά στοιχεία του zougla.gr
Ακόμα ένα στοιχείο που δεν έχει δει το φως της δημοσιότητας και αποκαλύπτει το zougla.gr είναι η ανανέωση του συμβολαίου της Mazda Ευρώπης με την ΕΛΜΑ του κ. Κορτέση. Σύμφωνα με πολύ έγκυρες πηγές, οι δύο πλευρές στην αρχή του έτους ανανέωσαν το συμβόλαιο τους γεγονός που γεννά ερωτηματικά καθώς ήταν γνωστό ότι η εισαγωγική εταιρεία έχει τεράστια οικονομικά προβλήματα. Επίσης δεν θα πρέπει να ξεχνάμε τα δάνεια που πήρε η ΕΛΜΑ πριν από μερικά χρόνια για να κρατηθεί στα “πόδια” της αλλά και τα χρήματα που εισέπραξε από το ελληνικό Δημόσιο (μερικά εκατομμύρια ευρώ) όταν είχε δεχτεί τρομοκρατική επίθεση σε κατάστημα της που βρίσκεται δίπλα στο Χρηματιστήριο στην λεωφόρο Αθηνών.

Σε λίγες εβδομάδες
Σε γενικές γραμμές μέχρι να ανακοινωθεί η απόφαση του δικαστηρίου τα χαρτιά παραμένουν ερμητικά κλειστά. Μέχρι τότε ο αναβρασμός και η αγωνία θα παραμένει για τους 100.000 περίπου ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων Mazda στην Ελλάδα. Θεωρείται πάντως δεδομένο πως μέχρι τέλος του καλοκαιριού ή το πολύ λίγο μετά, θα έχει βρεθεί λύση και όλα θα πάρουν το δρόμο τους…

Πωλήσεις Mazda – Ελλάδα*
2014 (25)**
2013 (243)
2012 (222)
2011 (450)
2010 (1850)
2009 (5090)
2008 (8386)
2007 (5665)
2006 (6002)
2005 (5887)
2004 (5568)
2003 (3293)
2002 (859)
2001 (892)
2000 (1755)
* Στοιχεία: ΣΕΑΑ
**Μέχρι και τον Ιούνιο

Διαβάστε επίσης: Αίτηση πτώχευσης κατέθεσε η MAZDA

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης