Ρεπορτάζ – Έρευνα:  Βασίλης Σαρημπαλίδης

     

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στην Ελλάδα δε διαθέτουμε βαριά βιομηχανία και κατά συνέπεια δεν κατασκευάζουμε οχήματα. Αν γυρίσουμε Το zougla.gr αποκαλύπτει ποιο είναι το πρώτο ελληνικό αυτοκίνητο…το χρόνο πίσω θα διαπιστώσουμε πως οι Έλληνες θα μπορούσαν να έχουν εργοστάσια και να παράγουν αυτοκίνητα για όλους.

Από μικρά καθημερινά, ηλεκτρικά, μέχρι και φορτηγά. Ωστόσο, η ιστορία δεν ήταν με το μέρος μας, η γραφειοκρατία έπαιξε το ρόλο της και όπως αποδείχτηκε όλες οι προσπάθειες κατασκευής αυτοκινήτων έμειναν στα συρτάρια, στις αναμνήσεις και στα… βιβλία.

O πρώτος κατασκευαστής αυτοκινήτου στην Ελλάδα σύμφωνα με την ιστορία και τα δεδομένα είναι ο Νίκος Θεολόγος (στη θέση του οδηγού). Στη φωτογραφία με ένα από τα πρώτα του αυτοκίνητα…

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το αυτοκίνητο του Νίκου Θεολόγου 112 χρόνια μετά, δηλαδή στη σημερινή του κατάσταση μετά την συναρμολόγηση – ανακατασκευή που του κάναμε…

 

Πολλές ελληνικές προσπάθειες

Οι συζητήσεις για ελληνικό αυτοκίνητο περιφέρονται κυρίως γύρω από το Pony, ένα όχημα που πουλήθηκε Στο παρελθόν έχουν γίνει πολλές απόπειρες κατασκευής ελληνικών αυτοκινήτωνκατά χιλιάδες όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό, πριν από 40 περίπου χρόνια.

Πολλοί γνωρίζουν  για το ηλεκτρικό Enfield E8000 που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του ’70 στη Σύρο από την οικογένεια Γουλανδρή ενώ, δε μπορούμε να παραλείψουμε – αν και ιαπωνικά – τα αυτοκίνητα της Nissan που κατασκευάστηκαν στο εργοστάσιο της οικογένειας Θεοχαράκη στον Βόλο.

Μελετώντας τη βιβλιογραφία, διαπιστώνουμε πως, στο παρελθόν, υπήρξαν δεκάδες προσπάθειες Ελλήνων που είχαν ως κίνητρο την κατασκευή διαφόρων τύπου οχημάτων.

Ο Νίκος Θεολόγος στο εργοστάσιό του με ένα από τα αυτοκίνητα που κατασκεύασε…

Ο εγγονός του κατασκευαστή Νίκου θεολόγου είναι ο… Νίκος Θεολόγος (αρχιτέκτονας στο επάγγελμα). Σε αυτόν ανήκει και το πρώτο ελληνικό αυτοκίνητο

Βρήκαμε το σημείο μηδέν…

Αν ψάχναμε το σημείο μηδέν της κατασκευής ελληνικού αυτοκινήτου, δύσκολα θα μπορούσαμε να πάρουμε Το πρώτο αυτοκίνητο στην Ελλάδα ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1908…μία συγκεκριμένη απάντηση. Για το λόγο αυτό πραγματοποιήσαμε μία πολύ μεγάλη έρευνα για να ξετυλίξουμε το κουβάρι της ιστορίας που αφορά στην προσπάθεια της κατασκευής του πρώτου αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Η έρευνα διήρκησε πολλούς μήνες και το τελικό αποτέλεσμα μας δικαίωσε, γιατί πήραμε την απάντηση που αναζητούσαμε.

Έχοντας στα χέρια μας όλα τα ιστορικά στοιχεία, η πρώτη προσπάθεια κατασκευής αυτοκινήτου ήταν του Νίκου Θεολόγου στις αρχές του 19ου αιώνα. Ο Νίκος Θεολόγος γεννήθηκε στην Ελλάδα το 1879 και ταξίδεψε στην Αμερική όπου εργάστηκε στην αυτοκινητοβιομηχανία Ford. Το 1906 επέστρεψε στη χώρα του έχοντας «κολλήσει» το… μικρόβιο της κατασκευής αυτοκινήτων και δύο χρόνια αργότερα, το 1908, ξεκίνησε τη δική του προσπάθεια με σκοπό να φτιάξει το δικό του αυτοκίνητο. 

Το πρώτο ελληνικό αυτοκίνητο λίγο πριν ολοκληρωθεί η ανακατασκευή του...

Με κινητήρα μοτοσικλέτας

Σύμφωνα με μαρτυρίες του εγγονού Νίκου Θεολόγου (έχει το ίδιο όνομα), το συγκεκριμένο όχημα Το διθέσιο όχημα είχε ελληνικό σασί και χρησιμοποιούσε εξαρτήματα από διάφορά αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες… ολοκληρώθηκε λίγα χρόνια αργότερα, το 1914. Το σασί ήταν κατασκευής του Έλληνα δημιουργού, ενώ χρησιμοποιήθηκαν κομμάτια από διάφορα αυτοκίνητα της εποχής, όπως Ford κ.ά. Το μηχανικό σύνολο και συγκεκριμένα αυτό που τοποθετήθηκε τελευταία (ο Νίκος Θεολόγος έκανε πολλά πειράματα με διάφορους κινητήρες) προέρχεται από μία μοτοσικλέτα BSA χρονολογίας 1913-1914, έχει χωρητικότητα 550 κ.εκ., το σασμάν είναι τριών σχέσεων ενώ, η μετάδοση με αλυσίδα έδινε κίνηση μόνο στον πίσω αριστερό τροχό.

Εσωτερικά, το όχημα των τριών περίπου μέτρων μπορούσε να φιλοξενήσει δύο επιβάτες, ενώ ο Νίκος Θεολόγος το χρησιμοποιούσε πολλές φορές και για να μεταφέρει διάφορα πράγματα χωρίς τα προστατευτικά του οχήματος. Ο σκελετός που «καθόταν» πάνω το σασί ήταν ξύλινος και αυτός ήταν και ο λόγος που στην συναρμολόγηση – ανακατασκευή εργάστηκε ο επιπλοποιός Χρήστος Μαραγκός. Στο σημείο αυτό να σημειωθεί ότι τα θέματα που αφορούσαν μηχανικά μέρη επιμελήθηκε ο συλλέκτης μοτοσικλετών Βασίλης Μακρής.

Ο επιπλοποιός Χρήστος Μαραγκός (μέση) ήταν ο άνθρωπος που με το μεράκι και το πάθος του επανέφερε το αυτοκίνητο στη σημερινή κατάσταση. Στη φωτογραφία ο Νίκος Θεολόγος (δεξιά) και ο Βασίλης Σαρημπαλίδης

Ο Βασίλης Μακρής ήταν ο άνθρωπος που επιμελήθηκε τα μηχανικά μέρη του οχήματος…

Βοηθήσαμε στην ανακατασκευή…

Όπως θα δείτε και στο video του zougla.gr, το αυτοκίνητο του Νίκου Θεολόγου σώζεται ακόμα και σήμερα, Η ιστορία έγραψε πώς ο Νίκος Θεολόγος είναι ο πρώτος κατασκευαστής αυτοκινήτου στην Ελλάδα…και παρά το γεγονός ότι πριν από μερικά χρόνια είχε καταπλακωθεί από  στέγη οροφής στο πατρικό σπίτι της οικογένειας. Για να πάρει τη μορφή που βλέπετε στις αποκλειστικές εικόνες και το video, έπρεπε να αφιερώσουμε δεκάδες ώρες εργασίας και μελέτης. Θα διαπιστώσετε πως το πετύχαμε σε μεγάλο βαθμό χωρίς να καταστρέψουμε τίποτα από τα κομμάτια – ευρήματα.

Σύμφωνα με τον ιδιοκτήτη Νίκο Θεολόγο, σύντομα, εφόσον ολοκληρωθεί και η κατασκευή που θα το προστατεύει, θα τοποθετηθεί σε σημείο που θα μπορεί κάθε Έλληνας να το θαυμάσει αλλά και να μάθει την ιστορία του. Μία ιστορία που ξεκίνησε πριν από 112 χρόνια, σταμάτησε λίγα χρόνια αργότερα, ωστόσο θα συνεχίσει ακόμα και σήμερα, χάρη στην προσπάθεια του zougla.gr…

 

Παρακολουθήστε το αποκαλυπτικό video του zougla.gr με το πρώτο ελληνικό αυτοκίνητο που κατασκεύασε ο Νίκος Θεολόγος το 1908. Για την ανακατασκευή του εργαστήκαμε πάνω από δύο μήνες και αφιερώσαμε εκατοντάδες ώρες…

 

 

 

—————————————————————————————————————————————

 

ΔΕΙΤΕ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

 

Ο κινητήρας μοτοσικλέτας της BSA έχει χωρητικότητα 550 κ.εκ.

 

Ζάντες της εποχής...

 

Καρφιά ηλικίας 112 ετών με τα οποία συνέδεαν το μέταλλο με το  ξύλο…

 

Η διάβρωση του μετάλλου μετά από 112 χρόνια…

 

Το ξύλο που είχε χρησιμοποιήσει ο Νίκος Θεολόγος ήταν καστανιά…

 

Διακρίνονται τα καρφιά που έχουν τοποθετηθεί με μεγάλη προσοχή στο σίδερο και στο ξύλο στις ήδη υπάρχουσες τρύπες (από τα παλιά καρφιά)

 

Η ανακατασκευή έγινε για περισσότερο από δύο μήνες…

 

Ο συγκεκριμένος λεβιές συνδεόταν με το σασμάν…

 

Η εκκίνηση του μηχανικού συνόλου γινόταν περιστρέφοντας τον αριστερό διακόπτη

 

Η συγκεκριμένη βίδα είναι ηλικίας 112 ετών. Η εικόνα μιλά από μόνη της…

 

Η μάσκα από το πρώτο ελληνικό αυτοκίνητο...

 

Οι λαμαρίνες έχουν υποστεί ζημιές με την πάροδο του χρόνου...

 

Εξαρτήματα από το αυτοκίνητο του Νίκου Θεολόγου

 

Σύγχρονα σχέδια του πρώτου αυτοκινήτου από τον εγγονό Νίκο Θεολόγο

 

Η τοποθέτηση του κινητήρα πάνω στο σασί έχει γίνει…

 

Ο Βασίλης Μακρής στο γκαράζ που ανακατασκευάσαμε το το πρώτο ελληνικό αυτοκίνητο...

 

Αλυσίδα του χθες (1908) και του σήμερα (2020)...

 

Το σασμάν είναι τριών ταχυτήτων...

 

Όσο και να φαντάζει απίστευτο ο συγκεκριμένος κινητήρας της BSA μπορεί, με την κατάλληλη φροντίδα, να εκκινήσει…

 

Με την τοποθέτηση του τιμονιού το όχημα πήρε «ζωντάνια». Η ξύλινη επένδυση είναι σύγχρονη καθώς σώζεται μόνο ένα μέρος από το παλιό ξύλο…

 

Πολύ σημαντική η στιγμή να κρατάς το πρώτο τιμόνι που τοποθετήθηκε σε αυτοκίνητο στην Ελλάδα...

 

Εντυπωσιακό...

 

Ο Νίκος Θεολόγος κατασκεύαζε και διάφορά επαγγελματικά οχήματα ενώ είναι αυτός που εφεύρε τις πίσω πόρτες τύπου φυσαρμόνικα…

 

Δίπλωμα ικανότητας οδηγού για… συγκεκριμένες ημέρες

Οι εγκαταστάσεις του Νίκου Θεολόγου στην οδό Θερμοπυλών στην Αθήνα...

 

Επαγγελματικό όχημα της εποχής που κατασκεύασε το εργοστάσιο του Θεολόγου για το κατάστημα τροφίμων Π. Θανόπουλου (σημερινά super market)

 

Ο Νίκος Θεολόγος ήταν και οδηγός στο αυτοκίνητο του βασιλιά Κωνσταντίνου Α’

 

Εργάτες ανοίγουν δρόμο για να περάσει το αυτοκίνητο του βασιλιά που οδηγεί ο πρώτος Έλληνας κατασκευαστής αυτοκινήτου…

 

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης