του Νίκου Βιτσιλάκη

Όταν στα τέλη του 1980 βγήκε στους δρόμους το Katana GSX1100S, η Suzuki υπερηφανευόταν για τη δημιουργία της ταχύτερης μοτοσυκλέτας εμπορίου! Για τώρα δεν ισχύει κάτι τέτοιο βέβαια, το Katana του 2019-2020 έχει άλλους στόχους και δεν βασίζεται στις αναμνήσεις..

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα χρόνια περνούν, οι παλαιότεροι θυμούνται, οι νέοι μαθαίνουν και το Katana του σήμερα ακροβατεί ανάμεσα σε επιδόσεις και παράδοση. Επιδόσεις εγγυημένες από την παρουσία του τετρακύλινδρου “Κ5” και παράδοση μελετημένη για να σε σταματούν στο δρόμο και να σε ρωτούν να μάθουν λεπτομέρειες όλοι, παλαιοί και νέοι. Η σχεδίαση έχει πλέον ιταλική υπόσταση και είναι αλήθεια πως πετυχαίνει να κεντρίσει τη ματιά μας από την πρώτη στιγμή. Απ΄όπου και να το κοιτάξεις, αυτό το Katana σε κάνει να χαμογελάς. Κλείνεις τα μάτια και σκέφτεσαι πως ήταν το μοντέλο του 1980, τις όμορφες στιγμές που είχες περάσει μαζί του (στον γράφοντα αναφέρομαι) και όταν τα ανοίγεις απλά θέλεις να το βάλεις μπροστά και να ξεκινήσεις. Ή μάλλον, να το ζεστάνεις πριν κουμπώσεις την πρώτη στο κιβώτιο, μόνο και μόνο για να ακούς τον ήχο του.

Ξερός, μπάσος, βαθύς, όλα αυτά που σε κάνουν να θέλεις να ανοιγοκλείνεις το γκάζι απλά για να τον ακούς. Διεγείρει, προκαλεί και στο τέλος της ημέρας σε ανταμείβει με το να σε κάνει να αισθάνεσαι “γεμάτος”. Και εδώ ακριβώς κρύβεται η επιτυχία του νέου Katana, καθώς πετυχαίνει με τον χαρακτήρα του να σε κάνει να θέλεις να το οδηγείς όλο και περισσότερο. Δεν είναι υπερβολή αν σας πούμε ότι κάναμε μαζί του περισσότερα από 500 χιλιόμετρα σε λίγες μέρες, είναι αλήθεια ότι στην αρχή μας παραξένεψε η ουδέτερη συμπεριφορά του αλλά μέρα με τη μέρα μας κέρδιζε με το άψογο στήσιμό του στο δρόμο, τη μοτεράκλα και τις φρενάρες του.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σχεδιαστική ταυτότητα

Αυτή έρχεται από τη δεκαετία του 80’ και δείχνει αυτό που έκανε ο πρόγονος του Katana, καθώς είχε πετύχει να ταράξει τα νερά της αγοράς μοτοσυκλέτας δρόμου εκείνη τη χρονική περίοδο. Διαφορετικές θα μας πείτε οι εποχές, το 1981 που πρωτο-παρουσιάστηκε ήταν σχεδιασμένο από γερμανικά χέρια και σκόπευε να κυριαρχήσει στις μοτοσυκλέτες επιδόσεων, ενώ το 2019 το σχεδίασαν στην Ιταλία και φιλοδοξούν να το κάνει να πρωταγωνιστήσει στις μεγάλες μοτοσυκλέτες streetfighter, πλην όμως αγγίζοντας περισσότερο τις καρδιές των μεγαλύτερων σε ηλικία αναβατών. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα GSX-S 1000 με άλλο ντύσιμο, καθώς στα σπλάχνα του Katana συναντάμε τον ίδιο κινητήρα των 999cc και 150Hp, ναι αυτόν τον φοβερό και τρομερό του θρυλικού GSX-R 1000 K5. Να ξέρετε πάντως ότι η μοτοσυκλέτα πέρασε ώρες πολλές δοκιμών στην αεροσήραγγα του Pininfarina, με τη σχεδίαση σε φέρινγκ και ζελατίνα να προσφέρουν κορυφαία -για ημίγυμνη μοτοσυκλέτα- αεροδυναμική συμπεριφορά με ιδιαίτερα χαμηλό συντελεστή οπισθέλκουσας.

Η επαναφορά

Όλα ξεκίνησαν το 2017, όταν στην έκθεση του Μιλάνου η Suzuki Ιταλίας παρουσίασε το πρωτότυπο Katana 3.0 δια χειρός Rodolfo Frascoli, ενός πολύπειρου και ικανού ιταλού σχεδιαστή που έχει στο βιογραφικό του πολλές δημιουργίες μοντέλων μεγάλων εταιρειών, όπως των Triumph (Tiger, Speed Triple), Moto Guzzi (Stelvio, Breva, Griso), Moto Morini (όλα τα σύγχρονα μοντέλα), Vespa (Granturismo) κλπ. H επίσημη θέση της Suzuki Ιαπωνίας ήταν να κάνει τον “γερμανό”, κοινώς να δηλώσει ότι ουδεμία σχέση δεν είχε με το όλο τόλμημα. Φαίνεται όμως ότι το ενδιαφέρον του κοινού αποδείχθηκε ιδιαίτερα ελπιδοφόρο, οπότε και αποφάσισε να το βγάλει στην παραγωγή το 2019, κάνοντας βέβαια κάποιες μικροαλλαγές σε σχέση με το concept 3.0.  

Top περιφερειακά

Εύφημος μνεία για το αλουμινένιο ψαλίδι, που έρχεται από το –όχι και τόσο μακρινό- παρελθόν και συγκεκριμένα είναι ίδιο με εκείνο του GSX-R 1000 του 2016, μία από τα ίδια και για τα περιφερειακά, καθώς είναι από το πάνω ράφι. Οι αναρτήσεις προέρχονται από την KYB (Kayaba) και είναι ρυθμιζόμενες, ενώ το ρόλο του φρεναρίσματος έχει αναλάβει η Brembo με χαρακτηριστικά τα διπλά μπροστινά δισκόφρενα των 310mm με τις τετραπίστονες ακτινικές δαγκάνες. Στο πακέτο των ηλεκτρονικών βοηθημάτων συναντάμε ότι και στο GSX-S 1000, με το παρών να δίνουν το δικάναλο ABS τελευταίας γενιάς της Bosch και το ρυθμιζόμενο σε τρεις θέσεις Traction Control, το οποίο μάλιστα -και σε αντίθεση με το ABS- μπορεί και να απενεργοποιηθεί πλήρως.

Οι πληροφορίες φτάνουν στον αναβάτη μέσω μιας οθόνης TFT στο ρόλο του πολυοργάνου, όλα τα φωτιστικά σώματα φιλοξενούν λάμπες τύπου led, ενώ κλασσικό ως προς το σχήμα του έμεινε το μπροστά –τετράγωνο- φωτιστικό σώμα. H ποιότητα σε ποιότητα και συναρμογή υλικών τυπική Suzuki, δηλαδή απλά ό,τι το καλύτερο μπορείς να βρεις σήμερα σε μοτοσυκλέτα και όχι μόνο. Κάτι αντίστοιχο ισχύει και με τη βαφή, κάνοντας το σύγχρονο Katana να ξεχωρίζει και σε αυτόν τον τομέα. 

Η οδήγηση είναι εμπειρία

Ανεβαίνοντας στο Katana συνειδητοποιείς ότι εργονομικά είναι μια διαφορετική μοτοσυκλέτα από το GSX-S 1000, έχοντας μια νέα σέλα με περισσότερο αφρώδες και μεγαλύτερο ύψος (από το έδαφος), που σε συνδυασμό με το -στενό σε πλάτος- τιμόνι σε τοποθετεί σε μια -ας πούμε- περισσότερο επιθετική θέση οδήγησης. Η μίζα διαθέτει το γνωστό σύστημα εύκολης εκκίνησης της Suzuki, δηλαδή πατάς το μπουτόν στιγμιαία και αυτή αναλαμβάνει να βάλει τον κινητήρα μπροστά και λειτουργεί μέχρι να το πετύχει, κάτι που γίνεται μέσα σε ελάχιστο χρόνο. Ο ήχος που βγαίνει από το τετρακύλινδρο σύνολο είναι απόλυτα μεθυστικός από το ρελαντί και σε προκαλεί να τον απολαύσεις σε όλη την κλιμακα των στροφών. Η απόκριση στο άνοιγμα του γκαζιού είναι άμεση και ακαριαία, με το σύστημα “low rpm assist” να φροντίζει να κρατά τις στροφές σε σταθερό επίπεδο χωρίς να σε υποχρεώνει να διορθώνεις διαρκώς με τον δεξιό σου καρπό.

Έτσι το Katana αποδεικνύεται ιδιαίτερα ευκολοδήγητο μέσα στην πόλη και μένει μόνο να συνηθίσεις το μικρό κόψιμο του τιμονιού πριν αποφασίσεις να “επιτεθείς”. Όσο το οδηγείς σε αστικό περιβάλλον χαίρεσαι την ανεξαρτησία που σου προσφέρει ο ..θόρυβος του τετρακύλινδρου, καθόσον φροντίζει να ειδοποιεί τα προπορευόμενα οχήματα και να τα -ουσιαστικά- υποχρεώνει να ανοίγουν δρόμο να περάσεις. Στα φανάρια και όπου αλλού σταθείς η μοτοσυκλέτα συγκεντρώνει βλέματα και ερωτήσεις, κάνοντάς σε να αισθάνεσαι ανά πάσα στιγμή ότι οδηγείς κάτι το ξεχωριστό. Εξαιρετική δουλειά έχει γίνει στον τομέα της απαγωγής θερμότητας, με το βεντιλατέρ να φροντίζει να διώχνει τις υψηλές θερμοκρασίες από τα πόδια του αναβάτη. Μόλις ανοίξει ο δρόμος, το Katana σφίγγει τα δόντια του και σε προκαλεί να ανοίξεις το γκάζι και να ανακαλύψεις τα χαρίσματά του. Δύναμη από χαμηλά, απόλυτα γραμμικά ξεσπάσματα ισχύος και ένα στιβαρό ομοιογενές σύνολο έρχεται στην επιφάνεια, ικανό να ανεβάσει τις δόσεις αδρεναλίνης και να σου χαρίσει ένα μόνιμο χαμόγελο πίσω από το κράνος. Δεν ξέρω τι έχουν κάνει οι ιάπωνες αλλά το Katana δείχνει πιο ακραίο σε κάθε επίπεδο (πάντα σε σχέση με το GSX-S 1000), έτοιμο να σου προσφέρει λίαν συναρπαστικές στιγμές σε λίαν κρίσιμους τομείς.

Όσο ανεβαίνουν τα χιλιόμετρα στο ταχύμετρο, τόσο αυτό “σφίγγει” μαρτυρώντας μια μελετημένη κατασκευή με έμφαση στη sport οδήγηση. Η τελική μετάδοση είναι “μακριά” και περισσότερο θυμίζει μοτοσυκλέτα supersport παρά streetfighter, κάτι που μεταφράζεται σε λιγότερες ανεπιθύμητες σούζες και περισσότερες ατελείωτες πλαγιολισθήσεις. Οι 150 ίπποι είναι παντού και σοφά κατανεμημένοι, δεν ξεμένεις από δύναμη ποτέ και παράλληλα μπορείς να κινείσαι με τελευταία σχέση στο κιβώτιο και ταχύτητα 60km/h χωρίς κάποιο λειτουργικό πρόβλημα και “κοπανήματα” αλυσίδας. Σε ταχύτητες μέχρι πολύ πάνω από τα 220-230km/h ανακαλύπτεις δύο πράγματα: αρχικά πως το μίνι φέρινγκ αποδεικνύεται άκρως αεροδυναμικό (απαιτώντας όμως αρκετό σκύψιμο από τον αναβάτη) και κατά δεύτερον πως η σταθερότητα του συνόλου είναι καταπληκτική. Ανάρτηση και πλαίσιο συνεργάζονται άψογα και το τελικό αποτέλεσμα είναι το ζητούμενο από μια μοτοσυκλέτα τέτοιων επιδόσεων. Προσοχή απαιτείται σε κακό οδόστρωμα με “κατσαρή” επιφάνεια, όπου η στιβαρότητα μπορεί να επιφέρει κάποιες ανεπιθύμητες ταλαντώσεις.

Η κατάσταση διορθώνεται με στιγμιαίο “άνοιξε-κλείσε” του γκαζιού και ευτυχώς που οι αποσβέσεις της ανάρτησης λειτουργούν υποδειγματικά. Στις στροφές η ακαμψία του αλουμινένιου πλαισίου σε γεμίζει αυτοπεποίθηση να τολμήσεις το κάτι παραπάνω και σε έμπειρα και θαρραλέα χέρια το Katana μπορεί και κάνει θαύματα. Όπως γράψαμε και παραπάνω, η συμπεριφορά του είναι τελείως ουδέτερη και απαιτεί από τον αναβάτη να αναλάβει έργο και να το κατευθύνει εκεί που θέλει τη στιγμή που θέλει. Τα φρένα είναι πολύ δυνατά και προσφέρουν την απαιτούμενη αίσθηση, όμως τα ελαστικά που φοράει η μοτοσυκλέτα θέλουν αρκετό ζέσταμα και καλή άσφαλτο για να αποδώσουν, με τίμημα τη συχνή επέμβαση του ABS και την επιμήκυνση της απόστασης ακινητοποίησης. Αυτό σημαίνει πως για αναβάτες με νευρικό δεξί καρπό θα απαιτηθεί η αντικατάσταση τους με κάτι πιο sport προδιαγραφών με πιο μαλακή γόμα. 

Στο δια ταύτα

Όπως γράφει και ο τίτλος του άρθου, το Katana είναι μια ξεχωριστή προσέγγιση στον κόσμο των μοτοσυκλετών επιδόσεων. Θα λέγαμε ότι ταλαντεύεται ανάμεσα σε διαφορετικές κατηγορίες (supersport, sport touring, streetfighter) και πως τελικό του μέλημα είναι να σε κερδίσει με το διττό του χαρακτήρα. Χαίρεσαι να την οδηγείς αυτή τη μοτοσυκλέτα, σε προκαλεί να ανέβεις πάνω της και να χαρείς όμορφες στιγμές μαζί της. Φτιαγμένη για να αντέξει σε σκληρή χρήση και για πολλά πολλά χρόνια, θα σε κάνει κάθε μέρα να αισθάνεσαι ότι όντως οδηγείς κάτι διαφορετικό. Η τιμή της είναι στα 13.695€ και εδώ μπορείτε να δείτε πληροφορίες για τεχνικά χαρακτηριστικά και δυνατότητες χρηματοδότησης. 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης