του Νίκου Βιτσιλάκη 

Τις μοτοσυκλέτες της Norton τις γνωρίζουν καλά οι παλιοί αναβάτες, καθώς τα μοντέλα της έχουν γράψει ιστορία σε δρόμους και πίστες. Μετά από μια πολύπαθη πορεία τα τελευταία χρόνια, η χρεoκοπημένη αγγλική εταιρεία περνάει στα χέρια Ινδών επενδυτών. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, σκαλίζοντας ελαφρώς τη σύγχρονη ιστορία αυτής της θρυλικής φίρμας, που ξεκίνησε τη δραστηριότητά της πριν 122 χρόνια (ιδρύθηκε στο Birmingham το 1902)! Η Norton Motorcycles αναγεννήθηκε το 2008 με έδρα στο ξακουστό Donington και στα χέρια ενός επιτυχημένου (μέχρι τότε) Βρετανού επιχειρηματία ονόματι Stuart Garner φρόντισε -σε πρώτη φάση- να παρουσιάσει κάποια ενδιαφέροντα μοντέλα, όπως για παράδειγμα την οικογένεια modern classic των Commando 961 και το εξωπραγματικό superbike V4 RR με την επίσης εξωπραγματική τιμή.

Από τα τέλη του 2018, θέλησε με τις δύο εκδόσεις Atlas να προσεγγίσει ένα ευρύτερο κοινό, αλλά η χρεοκοπία της εταιρείας στις αρχές του 2020 έσβησε κάθε απόπειρα. Ο Garner, ο οποίος είχε ιδρύσει τη δική του επενδυτική/χρηματοπιστωτική εταιρεία μαζί με έναν επιτήδειο που πήγε φυλακή, φυσικά και δήλωσε “συντετριμμένος με τα πρόσφατα γεγονότα, μιας και προσωπικά έχασα τα πάντα. Ωστόσο, οι σκέψεις μου είναι στους εργαζόμενους της Norton και σε όλους τους εμπλεκόμενους, από πελάτες, προμηθευτές και μετόχους, σε αυτήν την πραγματικά δύσκολη εποχή”… 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Tο εμπορικό κύκλωμα (και ειδικά των δύο τροχών) της Μ. Βρετανίας, που είναι συνηθισμένο σε λουκέτα, απάτες και χρεοκοπίες, αντιμετώπισε ψύχραιμα την υπόθεση αυτή. Η Norton γίνεται ένα ακόμα θύμα –έστω και εν μέρει– του επερχόμενου Brexit, των απλήρωτων φόρων και του σκληρού διεθνή ανταγωνισμού. Παράλληλα, η περιπέτεια αυτή είναι πολύ πιο περίπλοκη, αφού περιλαμβάνει εκατοντάδες ανυποψίαστους άτυχους συνταξιούχους που επένδυσαν χρήματα, μαζί με εξαπατημένους πελάτες, όπως και το προσωπικό της Norton, αλλά και υπουργούς της κυβέρνησης (δεν χάνουν ευκαιρία), οι οποίοι επανειλημμένα υποστήριζαν τη Norton καθώς προωθούσαν εκατομμύρια λίρες για τη στήριξή της, από τα χρήματα των φορολογουμένων φυσικά. Και όλα τα παραπάνω στρέφονται εναντίον του κυρίου προέδρου, εκείνου που δηλώνει “συντετριμμένος”. 

Ο Stuart Garner είχε αγοράσει τα δικαιώματα της Norton από μια αμερικανική εταιρεία (η οποία δεν κατασκεύαζε πλέον μοτοσυκλέτες) και είχε υποσχεθεί πως θα την επανέφερε στις παλιές δόξες της αγωνιστικής παράδοσης, που χρονολογείται από τον πρώτο αγώνα του Isle of Man TT το 1907! Αγώνα που κέρδισε η Norton βεβαίως. “Οικονομικές ενισχύσεις” δεχόταν ο επιχειρηματίας ακόμα και μια βδομάδα πριν την κατάρρευση της εταιρείας, οι οποίες προστέθηκαν στα 14 εκατομμύρια (!) λίρες που είχαν ήδη επενδυθεί στη Norton. Εκατοντάδες άνθρωποι (800 τον αριθμό) είχαν πεισθεί από τους δυο απατεώνες να μεταφέρουν τα συνταξιοδοτικά τους κεφάλαια στην εταιρεία το 2012 και το 2013 και τα χρήματά τους ήταν δεσμευμένα και ελέγχονταν από τον Garner, ο οποίος τα έκανε μετοχές της Norton. Η υπόθεση θα αναπτυχθεί πλήρως στα δικαστήρια, τα λεφτά των συνταξιούχων βρίσκονται στις τσέπες “καρχαριών”, οι εργαζόμενοι έχουν μείνει χωρίς εργασία και το όνομα της Norton έχει στιγματιστεί για ακόμα μια φορά.  

Και τώρα ..TVS 

Μετά τη χρεοκοπία της Norton τον περασμένο Ιανουάριο, τα μαντάτα για το μέλλον της αγγλικής φίρμας δεν ήταν ιδιαίτερα ευχάριστα. Μέχρι που βρέθηκε στο δρόμο της η εξ Ινδίας προερχόμενη TVS. To Ινδικό εργοστάσιο μας είναι ευρύτερα γνωστό από τη συνεργασία του με τη BMW Motorrad, κατασκευάζοντας από το 2013 και για λογαριασμό της βαυαρικής φίρμας τη σειρά μοτοσυκλετών G 310 στο εργοστάσιό της στο Tamil Nadu στη Νότια Ινδία. Είναι ο τρίτος μεγαλύτερος κατασκευαστής της ασιατικής χώρας και η γκάμα του περιλαμβάνει μικρού κυβισμού scooter, μοτοποδήλατα, επαγγελματικά τρίτροχα και μοτοσυκλέτες. Το πιο σημαντικό -για τον υπόλοιπο κόσμο- μοντέλο του είναι το Apache RR 310, το οποίο αφορά σε μία supersport εκδοχή των BMW G 310 R/GS.

Πριν λίγες ημέρες, η TVS ανακοίνωσε επίσημα πως προχώρησε στην πλήρη εξαγορά της Norton καταβάλλοντας το ποσό των 16 εκατομμυρίων λιρών, θέλοντας να την επαναφέρει στο προσκήνιο με μια σειρά μοντέλων κάθε κατηγορίας και κυβισμού. To πιθανό σχέδιο έχει να κάνει με τη μεταφορά της γραμμής παραγωγής στην Ινδία, καθόσον η TVS θα προχωρήσει στην ημερήσια κατασκευή μεγάλου αριθμού μοτοσυκλετών, τις οποίες αναμένεται να διαθέσει σε τεράστιες ασιατικές αγορές, αρχής γενομένης από την Κίνα. Στο Birbingham θα παραμείνει το κέντρο R&D της Norton, με τις τωρινές εγκαταστάσεις να γίνονται το κέντρο διανομής μοτοσυκλετών και ανταλλακτικών στη Γηραιά Αλβιόνα. Κάτι αντίστοιχο δηλαδή με αυτό που έχει κάνει η Royal Enfield στο Bruntingthorpe, κάπου 60 χιλιόμετρα ανατολικότερα.   

Σε μια σύντομη ανακοίνωση, ο διευθύνων σύμβουλος της TVS Motor, Sudarshal Venu, δήλωσε ότι “Αυτή είναι μια σημαντική στιγμή για εμάς, πρώτο μας μέλημα είναι να αποκατασταθεί το όνομα της Norton. Είναι μια εμβληματική μάρκα και μας προσφέρει μια τεράστια ευκαιρία να αναπτυχθούμε παγκοσμίως. Θα έχει την πλήρη υποστήριξή μας προκειμένου να ανακτήσει τη δόξα της στο διεθνές τοπίο της μοτοσυκλέτας.” 

Τι μέλλει γενέσθαι; 

Η γκάμα μοτοσυκλετών της Norton δεν είναι μικρή και η συντριπτική τους πλειοψηφία αφορά σε ακριβά και εξειδικευμένα μοντέλα, που λόγω τιμής απευθύνονται σε περιορισμένο κοινό. Από τον κανόνα ξεφεύγουν οι δύο εκδόσεις του μοντέλου Atlas, άρα μπορούμε να φανταστούμε πως εκεί είναι που θα δώσουν βάση οι νέοι ιδιοκτήτες. Αμφότερα τα Nomad και Ranger είναι μοντέλα διττού χαρακτήρα, οπότε υπάρχει χώρος για την πλατφόρμα να επεκταθεί και σε άλλες εκδόσεις (Street, Adventure κλπ). Όσον αφορά στη συνεργασία της Norton με την κινεζική Zongshen , αυτή τη στιγμή κανείς δεν ξέρει πως θα εξελιχθεί. Υπάρχει βέβαια το 20ετές συμβόλαιο ανάμεσα στις δύο πλευρές, το πιθανότερο είναι να διατηρηθεί και αυτό επιβεβαιώνεται από φήμες για την από κοινού κατασκευή ενός μοντέλου On/Off Adventure με κινητήρα 800-850cc.

Το μόνο σίγουρο είναι πως θα δουν πολλά τα μάτια μας, το χρήμα ρέει άφθονο και το ινδικό όνειρο, αυτό που αφορά στην εξαγορά βρετανικών εταιρειών, θα γίνει -και πάλι- πραγματικότητα. Πέραν του “εκδικητικού” σκοπού (όπου την αρχή έκανε η Tata εξαγοράζοντας Jaguar και Land Rover το 2008), υπάρχει και η επιχειρηματική δυναμική, τομέας στον οποίο οι Ινδοί απλά δεν αστειεύονται. Πάρτε για παράδειγμα τις πρόσφατες συνεργασίες ινδικών εργοστασίων με επώνυμους κατασκευαστές, όπως οι BMW, Triumph, KTM, Husqvarna, Aprilia και πάει λέγοντας. H TVS επένδυσε ένα σημαντικό ποσό, έχει όραμα και πλάνο, συνεπώς ..ζητείται αντιπρόσωπος στη χώρα μας.   

 

 

Πηγή visordown, motorbike.gr 

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης