Οδηγούμε το νέο Multistrada 1200 Enduro σε κάθε λογής τερέν για να διαπιστώσουμε τον ισχυρισμό των Ιταλών ότι πρόκειται ουσιαστικά για το πρώτο Multistrada που κάνει πράξη το ακρωνύμιο του!


ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Είναι δυνατόν η προσθήκη μόλις έξι γραμμάτων στο λογότυπο του Ducati Multistrada να μεταμορφώσει μια ήδη πολύ καλή μοτοσυκλέτα σε ένα πραγματικό κοσμογυριστή? Όχι, είναι η απάντηση, η προσθήκη του ακρωνύμιου Enduro δεν είναι από μόνη της ικανή συνθήκη για να μεταμορφώσει το Multstrada 1200 σε μια μοτοσυκλέτα με την οποία θα μπορούσες στη κυριολεξία να φτάσεις μέχρι τα πέρατα του γνωστού κόσμου. Χρειάστηκαν αλλαγές στο 30% του σώματος της Ιταλίδας καλλονής για να μεταμορφωθεί το sport on/off της Ιταλικής εταιρίας σε μια πραγματική adventure μοτοσυκλέτα!

Αλλαγές χωμάτινου προσανατολισμού

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι συνολικά 266 αλλαγές που δέχτηκε το “χωμάτινο” μοντέλο του Borgo Panigale αφορούν κυρίως τις εκτός ασφάλτου δυνατότητές του. Δε νοείται μοντέλο της κατηγορίας των adventure touring να μη μπορεί να πατήσει με αξιώσεις στο χώμα και για να το πετύχουν αυτό οι Ιταλοί έπρεπε να κάνουν σημαντικές επεμβάσεις στα άκρα του Multistrada 1200. Σε παροτρύνει να ανοίξεις τέρμα το γκάζι σε άσφαλτο και χώμα!​Οι αναρτήσεις απέκτησαν 200mm διαδρομή, αυξημένη κατά 30 σε σχέση με το “απλό” μοντέλο, ενώ ταυτόχρονα μεγάλωσε και η απόσταση από το έδαφος κατά 31mm (205 συνολικά). To ύψος άλλαξε, κυρίως λόγω των πιο χωμάτινων τροχών που συναντούμε σε αυτή την έκδοση, με τον κλασσικό 19αρη εμπρός να κάνει τη διαφορά και με τον πίσω να παραμένει στις 17 ίντσες. Και στις δυο περιπτώσεις οι τροχοί έχουν χοντρές ακτίνες που εδράζουν στα στεφάνια για να μπορούν να χρησιμοποιήσουν tubeless ελαστικά!

Αλλαγές έπρεπε να γίνουν και στη γεωμετρία, προκειμένου να ηρεμήσει το Ιταλικό τερατάκι εφόσον ο αναβάτης επιλέξει να πάει σε κάποια χωμάτινη διαδρομή. Το μεταξόνιο έφτασε αισίως τα 1.594mm (+65) χάρη στο εντελώς νέο διπλό αλουμινένιο ψαλίδι, που φυσικά είναι ενισχυμένο για τις off-road κακουχίες, ενώ με αυτό ως γνώμονα έχει επανασχεδιαστεί και το κέντρο της πίσω ζάντας. Αλλαγές στη γεωμετρία έχουμε και μπροστά, με το ίχνος να έχει αυξηθεί κατά 4mm στα 110 και με τη γωνία κάστερ να “τεμπελιάζει” κατά μια μοίρα, φτάνοντας τις 25. Οι ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενες αναρτήσεις (DSS) με το σύστημα skyhook έχουν δεχτεί τις βασικές τους ρυθμίσεις με τα χωμάτινα ελαστικά τοποθετημένα, αλλά σύμφωνα με τη Ducati δεν θα επηρεάσουν τη συμπεριφορά τους εάν ο χρήστης επιλέξει αργότερα να χρησιμοποιήσει διαφορετικά ελαστικά από τα Scorpion Rally της πρώτης τοποθέτησης.

Tα τεχνικά

Κινητήρας είναι αυτός της ασφάλτινης Multistrada 1200, δηλαδή ο δικύλινδρος σε σχήμα “L” Testastretta desmo των 1.198,4cc και 152Hp, με τις τετραβάλβιδες κεφαλές και το σύστημα μεταβλητού χρονισμού. H τροφοδοσία γίνεται μέσω ηλεκτρονικού ψεκασμού 56mm της Bosch, το γκάζι είναι ηλεκτρονικό (ride-by-wire) και το κιβώτιο μηχανικό 6 σχέσεων. To πλαίσιο παραδοσιακά ατσάλινο χωροδικτύωμα, με την ημι-ενεργητική ανάρτηση DSS των άπειρων παραμετροποιήσεων να έχει την υπογραφή της Sachs. Η Brembo με τη σειρά της υπογράφει τα φρένα με τις ακτινικές τετραπίστονες δαγκάνες μπροστά, ενώ η Bosch αντίστοιχα το Cornering ABS. Tέλος, οι ζάντες είναι ακτινωτές και αλουμινένιες, φιλοξενώντας ελαστικά tubeless διπλής χρήσης και σε διαστάσεις 120/70-19 (μπροστά) και 170/60-17 (πίσω).

Harcore Enduro

Έτσι προωθούν το νέο Multistrada 1200 Enduro οι Ιταλοί και εμείς κάναμε μια διαδρομή 75 χωμάτινων χιλιομέτρων, που κάθε άλλο παρά εύκολη ήταν, για να διαπιστώσουμε τον ακραίο χαρακτηρισμό τους. Το πρώτο κομμάτι ήταν αρκετά σφικτό και ανηφορικό με 180άρες στροφές και αμμώδες χώμα, που μάλιστα ήταν νωπό από τις βροχές της εβδομάδας.​​Mε τις σωστές ρυθμίσεις σε ανάρτηση και κινητήρα δε σταματάς πουθενά! Επιλέξαμε να οδηγήσουμε το μοντέλο όπως βγαίνει από το εργοστάσιο, με τη σέλα  στα 870mm ύψος και όχι με την (optional) χαμηλότερη, που σίγουρα θα βοηθήσει τα πιο κοντά αναστήματα στη χωμάτινη οδήγηση. Η θέση είναι πραγματικά μαγική, με το νέο και ψηλότερα τοποθετημένο τιμόνι (+50mm) να δίνει εξαιρετική εργονομία όταν οδηγείς όρθιος.

Ο μοχλός που δίνει το Enduro στον οδηγό αποδεικνύεται χρήσιμος στα σφικτά κομμάτια της διαδρομής, τόσο στις εισόδους των στροφών όσο και στην έξοδο. Στην πρώτη περίπτωση γιατί τα 13 επιπλέον κιλά του Enduro (254 συνολικά δηλώνει η Ducati) έρχονται με την αδράνεια των φρένων να σπρώξουν το κατά τα άλλα βιδωμένο μπροστινό, με αποτέλεσμα ο τροχός να χάνει τη πρόσφυση και το τιμόνι να έχει την τάση να διπλώσει. Ενώ στην έξοδο της στροφής το φαρδύ τιμόνι σε βοηθά να πιάσεις από τα κέρατα το off-road τερατάκι και να σημαδέψεις εκεί που θες να πας! Στο Enduro mode της χαρτογράφησης, το Multistrada παράγει “μόλις” 100 άλογα και έτσι μπορείς να χουφτώσεις το γκάζι γενναία δίχως παρατράγουδα, όχι δεν έγινες ξαφνικά Everts απλά το Enduro παράγει αφενός αρκετό φυσικό κράτημα λόγω των αλλαγών και αφετέρου τα ηλεκτρονικά, συγκεκριμένα το traction control, είναι τόσο διακριτικό στη λειτουργία του που νομίζεις ότι είσαι super smooth στη χρήση του γκαζιού!

Η δύναμη είναι εκεί και μάλιστα στο πρόγραμμα Enduro η σύνδεση με τον κινητήρα δεν είναι η αμεσότερη, οπότε, αν το παρακάνεις, μπορεί και να επιβλέψεις από κοντά τη χλωρίδα της περιοχής. Αν βέβαια επιλέξεις να απενεργοποιήσεις το TC, τότε θα καταλάβεις πόσο καλά λειτουργούσε, αφού το γλίστρημα του πίσω τροχού θα είναι συνεχές! Το εξαιρετικό πακέτο των ηλεκτρονικών μπορεί να έρθει απόλυτα στα μέτρα σου και αυτό κάναμε στην πρώτη ευκαιρία που μας δόθηκε. Για να μειωθούν οι μεγάλες μεταβολές βάρους, που γινόντουσαν εντονότερες μιας και το νέο 30λιτρο ντεπόζιτο ήταν μισογεμάτο, αυξήσαμε την προφόρτηση από το 16 στο 20 πίσω, στο μπροστινό ανεβήκαμε στη ρύθμιση Harder, ενώ ταυτόχρονα δώσαμε λίγο περισσότερη δύναμη στον κινητήρα με τη ρύθμιση Medium και 152 αλογάκια! Η αλλαγή ..μαγική! Το Enduro σταμάτησε να τερματίζει όπως έκανε πριν και μας πόναγε η καρδιά μας κάθε φορά που η αλουμινένια ποδιά, η οποία εδράζει κατευθείαν στο πλαίσιο, έβρισκε κάτω. Η μεταβολή των μαζών μειώθηκε αισθητά, με αποτέλεσμα να μπορέσουμε να πιέσουμε περισσότερο το μπροστινό δίχως να γλιστρά με την κάθε ευκαιρία, ενώ βελτιώθηκε σημαντικά και η αίσθηση του γκαζιού, επιτρέποντας μας να νιώθουμε πιο συνδεδεμένοι  με το μοτέρ ποίημα της Ducati.

Όλα είναι δρόμος!  

Η δοκιμή στο χώμα μας άφησε μια γλυκιά γεύση από τις δυνατότητες του 1200 Enduro και ανυπομονούσαμε για την ώρα που θα ερχόταν να το δοκιμάσουμε και εντός δρόμου, όντας πολύ περίεργοι να δούμε πόσο ολοκληρωμένο μπορεί να είναι το μοντέλο. Με το νέο ρεζερβουάρ η Ducati ισχυρίζεται ότι η αυτονομία του Enduro φτάνει τα 450km, υπολογίζοντας κατανάλωση που κυμαίνεται τα 5,6lt/100km. Πραγματικά εντυπωσιακό το μέγεθος του ρεζερβουάρ με τα βουρτσισμένα αλουμινένια καλύμματά του, ακόμα πιο εντυπωσιακή η απουσία του ..μεγέθους! ​Τα ηλεκτρονικά βοηθήματα δεν είναι εκεί μόνο για φιγούραΟι σχεδιαστές σκέφτηκαν έναν έξυπνο τρόπο να αυξήσουν τη χωρητικότητα του καυσίμου, συνδέοντας τα δυο πλαινά κομμάτια του ρεζερβουάρ με ένα σωλήνα που τα ενώνει και περνά ανάμεσα στα κομμάτια του χωροδικτυώματος! Το μέγεθος από τη θέση του αναβάτη είναι αισθητά μικρότερο ενώ και το βάρος εξαφανίζεται μόλις το Enduro αρχίζει να κινείται. Στο Touring mode οι αναρτήσεις είναι ξανά μαλακές και αποσβένουν τα πάντα  σαν μαγικό χαλί, με αποτέλεσμα  να μη φτάνει ο παραμικρός κραδασμός.

Η λειτουργία του κινητήρα είναι σαφώς ομαλότερη, ενώ μόνο όταν ανέβει ο ρυθμός η μετατόπιση του βάρους αρχίζει να δημιουργεί ταλαντώσεις, ειδικά όταν φρενάρεις δυνατά στην καρδιά της στροφής. Δεν είναι πρόβλημα σε καμία περίπτωση, απλά είναι ο συμβιβασμός που επέλεξε να κάνει η εταιρία στο βωμό της άνεσης ενός μακρινού ταξιδιού. Αλλάζοντας το πρόγραμμα στο Sport (πρέπει να σταματήσεις μιας και δε γίνεται σε κίνηση), το Enduro μεταμορφώθηκε ξανά! Ο κινητήρας με την πιο κοντά κλιμακωμένη πρώτη είναι εξαιρετικά ροπάτος με τη διαφοροποιημένη χαρτογράφηση, την οποία μπορούν να περάσουν τα εξουσιοδοτημένα service σε όλα τα Multi, σε βοηθά να πας πιο γρήγορα ακόμα και με μια σχέση πάνω. Με τις αλλαγές δεν έχει νόημα να στροφάρεις το μοτέρ με το μεταβαλλόμενο χρονισμό, μιας και ψηλά βγάζει κραδασμό, αλλά να εκμεταλλεύεσαι στο έπακρο τη ροπή του. Οι αλλαγές συνεχίστηκαν και στις αναρτήσεις, όπου δοκιμάσαμε το πρόγραμμα με τους δυο επιβάτες και τις ρυθμίσεις Harder και βελτιώθηκε ακόμα περισσότερο, τόσο στις αλλαγές κατεύθυνσης όσο και στα δυνατά φρένα, μιας και δε “βούταγε” τόσο πολύ πλέον, ενώ έτσι και αλλιώς τα περιθώρια κλίσης είναι μεγάλα και δύσκολα θα βρει κάτω.

Για όλα τα γούστα, για όλους τους δρόμους

Η Ducati φρόντισε να μπορεί να ικανοποιήσει όλους τους υποψήφιους αγοραστές και για αυτό έχει δημιουργήσει διάφορες εκδόσεις του Multistrada Enduro. Τα πακέτα περιλαμβάνουν αναβαθμίσεις των εκδόσεων στάνταρ, η Ducati τα ονομάζει Touring, Enduro, Sport και Urban Pack, με τον εξοπλισμό τους να διαφέρει ανάλογα τη χρήση που προορίζονται. Βέβαια, όλα τα αξεσουάρ, που είναι κυριολεκτικά πολλά, θα μπορούν να τοποθετηθούν σε όλες τις εκδόσεις, για να μπορεί ο αναβάτης να φέρει το Enduro 100% στα γούστα του. Η τιμή του ξεκινά από τα 22.700€ στην απλή έκδοση και από τα 24.350€ στην Touring Pack. Ο εξοπλισμός στη βασική έκδοση περιλαμβάνει προγράμματα οδήγησης (Riding Modes) και ισχύος (Power Modes), ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση DSS, Cruise Control, cornering ABS, DTC (Ducati Power Launch), ηλεκτρονικό γκάζι RbW, Hands-free, προβολέα Led με λειτουργία ρύθμισης δέσμης φωτισμού στις στροφές και bluetooth. Επιπρόσθετα, η έκδοση Touring Pack διαθέτει θερμαινόμενες χούφτες, αλουμινένιες βαλίτσες και tank bag. Το Ducati Multistrada 1200 Enduro είναι πρακτικά η πρώτη μοτοσυκλέτα της εταιρίας με ικανότητες να κινηθεί σε όλα τα τερέν δίχως συμβιβασμούς και οι Ιταλοί έκαναν μια πραγματικά εξαιρετική δουλειά στα χωμάτινα χαρακτηριστικά του νέου μοντέλου. Μπορεί οι ασφάλτινες δυνατότητες να παραμένουν το δυνατό χαρτί του Multistrada, αλλά πλέον οι τροχοί του δε θα σταματήσουν εκεί που τελειώνει η άσφαλτος. Η μοτοσυκλέτα σε παροτρύνει να ανοίξεις τέρμα το γκάζι και να εξαφανιστεί στη σκόνη που θα σηκώσουν τα τακουνάτα ελαστικά της! Περισσότερα μπορείτε να μάθετε εδώ.

Στο video που ακολουθεί μπορείτε να δείτε την Enduro να κάνει ..enduro! 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης