του Νίκου Βιτσιλάκη

Η κλασσική σειρά μοτοσυκλετών R nineT της BMW έχει πολλά μέλη και το Scrambler είναι αυτό που θα αποτελέσει σχολείο για όσους θέλουν αφενός να κάνουν τις βόλτες τους (και) σε χωμάτινες επιφάνειες και αφετέρου να αποκτήσουν ένα μοντέλο που θα το βελτιώσουν (λέγε με customizing) στα δικά τους μέτρα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μοτοσυκλέτες Scrambler παρουσιάστηκαν στην αγορά από τη δεκαετία του ’50 και αφορούσαν σε μετατροπές κλασικών μοντέλων δρόμου προκειμένου να τους προσδώσουν ένα πιο χωμάτινο προφίλ. Αφαιρώντας ό,τι μπορούσε να εξοικονομήσει βάρος, τοποθετώντας ένα τελικό εξάτμισης πιο ψηλά από το συνηθισμένο (για να περνά από λάσπες και νερά), σκληρότερα ελατήρια στην ανάρτηση και ελαστικά με πιο έντονη χάραξη στο πέλμα, είχες ένα Scrambler. Στην πορεία, αυτή η συνταγή εμπλουτίστηκε και με άλλα στοιχεία, όπως την προσθήκη μεγαλύτερου τροχού μπροστά, μεγαλύτερου τιμονιού, αλλά και αναρτήσεων με μεγαλύτερες διαδρομές.

Η «κουλτούρα Scrambler» παρέμεινε περιχαρακωμένη για αρκετό καιρό στο πεδίο των μετατροπών, με τους κατασκευαστές να περιορίζουν τον ρόλο τους μόνο στη διάθεση των κατάλληλων αξεσουάρ. Το τελευταίο διάστημα τα δεδομένα έχουν αλλάξει, με ολοένα και περισσότερες εταιρείες να εξελίσσουν και να εντάσσουν μοντέλα Scrambler στην γκάμα τους. Aυτό έπραξε και η BMW, που χρησιμοποίησε σαν βάση το R nineT Roadster για να δημιουργήσει μια πιο λιτή (και πιο φθηνή) έκδοση Scrambler. Μια μοτοσυκλέτα που σε κερδίζει με την απλότητα και τον απέριττο χαρακτήρα της, ιδανική για cruising βόλτες στο ηλιοβασίλεμα αλλά και ικανή να σου δώσει έξτρα αδρεναλίνη στα στροφιλίκια, καλοζυγισμένη, εύκολη και αρκετά δυναμική αν την πιέσεις. Μια all-round πρόταση με στυλ διαχρονικό που μας πάει και στο χώμα. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πίσω στο χρόνο

Όλα ξεκίνησαν στο σαλόνι του Μιλάνου στα τέλη του 2008, όταν η BMW μας έδειξε το LoRider. Μια άσκηση του πρώην αρχισχεδιαστή της εταιρείας Dave Robb, ένα concept που αρχικά όλοι πίστεψαν ότι θα έμενε κλειδωμένο σε κάποιο μουσείο. Αντικατόπτριζε τη φιλοσοφία μιας πραγματικής μοτοσυκλέτας, που με βάση τον κινητήρα, το πλαίσιο και τους τροχούς απευθυνόταν σε όλους όσους αρέσκονται στη διαφοροποίηση από τη “μάζα”. Ακριβώς τέσσερα χρόνια μετά (2012), ο πρόεδρος της BMW Motorrad κατά τη διάρκεια της έκθεσης μοτοσυκλέτας (και πάλι) του Μιλάνου ανακοινώνει την παρουσίαση ενός νέου μοντέλου -πάντα με αερόψυκτο boxer κινητήρα- μέσα στους επόμενους μήνες. Λίγο αργότερα, τον Μάιο του 2013 και σε συνεργασία με τον εξειδικευμένο στα custom bikes Καλιφορνέζο σχεδιαστή Roland Sands, το βαυαρικό εργοστάσιο παρουσιάζει το concept «Ninety», προφανώς σε ένδειξη τιμής για τα 40 χρόνια ζωής του θρυλικού R 90S. Και το 2014, κόβοντας το «y» και κάνοντας κεφαλαίο το «t», παρουσίασε επίσημα το R nineT, μια μοτοσυκλέτα βάση για μετατροπές ή αλλιώς, τη βασίλισσα του customizing!

Η ιστορία για την έκδοση Scrambler πάει πολύ πιο πίσω, συγκεκριμένα στο σαλόνι της Φρανκφούρτης του 1951, όπου η BMW παρουσίασε το R68. Μια μοτοσυκλέτα που συζητήθηκε για την υπερυψωμένη 2 σε 1 εξάτμισή της, ίδια με αυτή που χρησιμοποιούσε στους αγώνες ο θρυλικός αναβάτης της BMW Georg Schorsch Meier. Εξήντα πέντε χρόνια μετά, ένα νέο Scrambler κάνει την εμφάνισή του, σίγουρα περισσότερο προσεγμένο και με διευρυμένες εμπορικές βλέψεις. Είναι πάντως γεγονός πως η BMW καθυστέρησε να μπει σε αυτήν την υποκατηγορία μοτοσυκλετών, αφήνοντας στον ανταγωνισμό ελεύθερο χώρο για να κινηθεί απρόσκοπτα. Μια ακατανόητη συνθήκη για τα ειωθότα των Βαυαρών, που συνήθως προπορεύονται των εξελίξεων και των τάσεων της μόδας. Τα μοντέλα Scrambler γίνονται όλο και πιο δημοφιλή τα τελευταία χρόνια, προσφέροντας ένα σημαντικό άλλοθι στο εναλλακτικό life style και στη μεταμοντέρνα κουλτούρα που ευαγγελίζονται οι απανταχού hipsters. Δερμάτινο τζάκετ λοιπόν, vintage μάσκα γυαλιών αεροπορικού τύπου, ανοιχτό κράνος και πάνω στο νέο BMW Scrambler για βόλτα στη Φρεατίδα, στο Κολωνάκι ή στην πλατεία Αριστοτέλους.

Βάση το R nineT Roadster

Το R nineT Scrambler δεν έχει τίποτα εξαιρετικό να επιδείξει σε επίπεδο τεχνολογίας, όμως από στυλ ξεχωρίζει. Σε σχέση με την έκδοση Roadster διαφέρει σε αρκετά σημεία. Ο μπροστινός τροχός μεγάλωσε σε διάμετρο (19 ίντσες από 17), ενώ διευρύνθηκαν οι διαδρομές των αναρτήσεων (κατά 5mm μπροστά και κατά 20 πίσω). Στην πίσω ανάρτηση υπάρχει το γνώριμο σύστημα Paralever που χρησιμοποιεί η BMW σε όλα τα Boxer μοντέλα της, ενώ μπροστά το ανεστραμμένο χρυσό πιρούνι άλλαξε σε κλασικό τηλεσκοπικό (με καλάμια των 43mm), καθότι εξυπηρετεί καλύτερα τόσο το retro-look της μοτοσυκλέτας όσο και το χαμηλότερο κόστος.

Για τους ίδιους λόγους οι πανάκριβες τετραπίστονες δαγκάνες της Brembo έδωσαν τη θέση τους σε συμβατικές, ομοίως τεσσάρων εμβόλων. Το δοχείο καυσίμου δεν άλλαξε σε σχήμα, όμως από αλουμινένιο έγινε ατσάλινο, ενώ επανασχεδιάστηκε η απόληξη της εξάτμισης φέροντας δύο όμορφα τελικά κωνικού σχήματος της Akrapovic. Από την άλλη, το τιμόνι ήρθε πιο ψηλά και τα μαρσπιέ μετακινήθηκαν ελαφρώς προς τα πίσω. To σύστημα ευστάθειας ASC και το δικάναλο ABS βρίσκονται στο βασικό εξοπλισμό, με το τελευταίο μάλιστα να έχει τη δυνατότητα πλήρους απενεργοποίησής του, κάτι απαραίτητο για γρήγορη οδήγηση εκτός ασφάλτου. Ένα απλό στρογγυλό όργανο, που αναλογικά δείχνει μόνο την ταχύτητα κίνησης, φαντάζει αδιανόητο για BMW του σήμερα. Κι όμως, η συγκεκριμένη έκδοση «σηκώνει» αυτό το συμβιβασμό, καθότι όσο πιο λιτή είναι η μοτοσυκλέτα τόσο πιο αυθεντική δείχνει. Βέβαια, από πλευράς ενδείξεων δεν υστερεί, προσφέροντας ψηφιακό ρολόι, οδόμετρο, διπλό χιλιομετρητή, ημερομηνία επόμενου service, χιλιόμετρα που απομένουν μέχρι αυτό, αυτονομία, καθώς και λυχνίες σφάλματος και διαχείρισης κινητήρα. Τέλος, διαφορετικής σχεδίασης είναι η σέλα, ενώ υπάρχει και after market μονή, από δερματίνη, σε απόχρωση ανοιχτού καφέ.

Απλή, λιτή, εύχρηστη

Παρά τα 220 κιλά της (πλήρης υγρών) είναι μια ισορροπημένη μοτοσυκλέτα με χαμηλό κέντρο βάρους και εξαιρετική γεωμετρία. Οι αλλαγές κατεύθυνσης γίνονται με ιδιαίτερη ευκολία και όσο περισσότερο τη συνηθίζεις, τόσο ανακαλύπτεις τα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης που είναι σε θέση να προσφέρει. Στρίβει και στρίβει και στρίβει και δεν… κουνιέται! 

Ανάμεσα στα πόδια σου θα βρεις το γνώριμο δικύλινδρο Boxer των 1.170cc στην αερο-ελαιόψυκτη εκδοχή του, με 110 ίππους και πιο πολιτισμένη χαρτογράφηση, που πληροί τις προδιαγραφές ρύπων Euro4 και δεν σε αφήνει παραπονεμένο με τις επιδόσεις που προσφέρει. Αν ο αέρας δεν σταθεί εμπόδιο, θα δεις τελική ταχύτητα άνω των 200 χλμ/ώρα, ενώ τα 0-100 έρχονται σε μόλις 3,6”. Η λειτουργία του boxer είναι πολιτισμένη, συμβάλλει σε αυτό και ο αντικραδασμικός άξονας που διαθέτει, με πολύ καλά αποθέματα ροπής στις χαμηλές και μεσαίες στροφές αλλά και αρκετή δύναμη στις υψηλές. Η κλιμάκωση του κιβωτίου με τις 6 σχέσεις είναι σοφά διαβαθμισμένη, η υδραυλική λειτουργία του ξηρού μονόδισκου συμπλέκτη απροβλημάτιστη και η δύναμη διαχειρίσιμη εύκολα και αβίαστα. Όταν ο δρόμος μπροστά σου είναι ανοικτός, τότε αρκεί μια 6η στο κιβώτιο για να κινείσαι με ταχύητες από 50 έως 200+ χλμ/ώρα. Και αν το δεξί σου χέρι φέρεται ευγενικά στο γκάζι, τότε μάλλον θα εκπλαγείς από την κατανάλωση του nineT, που δύσκολα θα ξεπεράσει τα 5,3 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Την ίδια έκπληξη θα αισθανθείς και όταν κατέβεις από τη μοτοσυκλέτα και παρατηρήσεις την τελική της μετάδοση, που γίνεται μέσω άξονα. Είναι τόσο γραμμική και ήσυχη η λειτουργία της, που σου δίνει την εντύπωση παραδοσιακής με αλυσίδα και γρανάζια.

Γνήσια αξεσουάρ κάθε μορφής

Έτσι όπως μας έχει συνηθίσει η BMW, ο κατάλογος εργοστασιακών αξεσουάρ είναι μεγάλος και περιλαμβάνει -μεταξύ άλλων- διαφορετικό υποπλαίσιο, όργανο με περισσότερες ενδείξεις (α λα R nineT Roadster), προστατευτική σίτα φαναριού, αλουμινένιο number plate, προστατευτική ποδιά, πλαϊνές βαλίτσες, LED φλας, θερμαινόμενα γκριπ, αλουμινένιο δοχείο καυσίμου, ακτινωτές ζάντες και πάει λέγοντας. Προσωπικά, η μόνη μου παρέμβαση στο μοντέλο θα ήταν η τοποθέτηση των ζαντών με τις  ακτίνες, μαζί με ελαστικά τύπου trail (στο άρθρο έχουμε συμπεριλάβει και φωτο του μοντέλου με αυτόν τον εξοπλισμό για να πάρετε μια ιδέα). Και για να βγάλω την γκρίνια μου στον αέρα, με αυτές τις ζάντες έπρεπε να πουλιέται η μοτοσυκλέτα και όχι με τις χυτές. 

Η τιμή βάσης έχει οριστεί στα 14.600€ και σε αυτό το λινκ  μπορείτε να διαμορφώσετε το Scrambler ανάλογα με τα extra αξεσουάρ που τυχόν θέλετε να του τοποθετήσετε.. Ακολουθεί και το σχετικό προωθητικό video της BMW

TEXNIKA ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Μοντέλο: BMW R nineT Scrambler
Τιμή: 14.600€
Κινητήρας: Αεροελαιόψυκτος, τετράχρονος, δικύλινδρος boxer, τέσσερις ακτινικές βαλβίδες ανά κύλινδρο, διπλός εκκεντροφόρος επικεφαλής, κεντρικός αντικραδασμικός άξονας
Διάμετρος x διαδρομή: 101 mm x 73 mm
Κυβισμός: 1.170 cc
Iσχύς: 110Hp στις 7.750rpm
Pοπή 116Nm στις 6.000rpm
Σχέση συμπίεσης: 12.0:1
Τροφοδοσία: Ηλεκτρονικός ψεκασμός
Συμπλέκτης: Ξηρός μονόδισκος, υδραυλική λειτουργία
Κιβώτιο ταχυτήτων: Μηχανικό 6 σχέσεων
Τελική μετάδοση: Άξονας 
Πλαίσιο: Τριών τμημάτων με εμπρόσθιο και δύο υποπλαίσια, κινητήρας/κιβώτιο ταχυτήτων ως φέρον στοιχείο, αποσπώμενο υποπλαίσιο συνεπιβάτη 
Ανάρτηση μπροστά: Τηλεσκοπικό πιρούνι με καλάμια 43mm, άνευ ρυθμίσεων, διαδρομή 125mm
Ανάρτηση πίσω:  Μονόμπρατσο αλουμινένιο ψαλίδι, σύστημα Paralever με μονό αμορτισέρ, ρυθμιζόμενη προφόρτιση ελατηρίου, διαδρομή 140mm
Μεταξόνιο: 1.527mm
Ίχνος: 110,6mm
Κάστερ: 61,5°
Τροχοί: Χυτές ζάντες 3.00 x 19″ & 4.50 x 17″
Ελαστικά: 120/70R19 & 170/60R17
Φρένα: Δύο δίσκοι 320 mm με δαγκάνες 4 εμβόλων μπροστά και μονός δίσκος 265mm με δαγκάνα δύο εμβόλων πίσω, δικάναλο απενεργοποιούμενο ABS
Ύψος σέλας: 820mm (Προαιρετικός εξοπλισμός 850mm ή/και 790mm
Βάρος: 220kg (πλήρης υγρών)
Ρεζερβουάρ: 17Lt (ρεζέρβα 3,5Lt)

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης