του Νίκου Βιτσιλάκη 

Πριν λίγες ημέρες η BMW παρουσίασε επετειακές εκδόσεις στα μεσαία μοντέλα GS (F750GS, F850GS,  F850GS Adventure) και πριν προλάβουμε να προχωρήσουμε σε ένα αφιέρωμα για τα 40 χρόνια GS, οι βαυαροί μας πρόλαβαν και μας το έστειλαν ..έτοιμο και με κάθε επισημότητα. Aς δούμε λοιπόν πως τα περιγράφει το δελτίο τύπου της BMW Motorrad: 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

“Ήταν το φθινόπωρο του 1980 όταν η BMW Motorrad παρουσίασε τo R 80 G/S, μία μοτοσυκλέτα που συνδύαζε για πρώτη φορά δύο διαφορετικές «σχολές», την εντός αλλά και την εκτός δρόμου. Χωρίς συμβιβασμούς στην καθημερινή χρηστικότητα, αυτή η μοτοσυκλέτα έγινε ο προάγγελος της κατηγορίας On/Off Adventure, δημιουργός της οποίας ήταν η BMW Motorrad. Στην πορεία του χρόνου τα μοντέλα GS έγιναν «συνώνυμο» του δίτροχου συνεργάτη για την εξερεύνηση των πιο απομακρυσμένων περιοχών του πλανήτη. Μέχρι σήμερα έχουν πουληθεί πάνω από 1,2 εκατομμύρια GS ανά τον πλανήτη, κάτι που αποδεικνύει έμπρακτα την αγάπη που τους έχουν οι μοτοσυκλετιστές. Όμως δεν ήταν μόνο οι περιπέτειες το στοιχείο των GS από την πρώτη στιγμή που εμφανίστηκαν. Το R 80 G/S και οι απόγονοί του γρήγορα απέδειξαν τις ικανότητές τους και στον τομέα της αγωνιστικής οδήγησης. Το 1981 ο Hubert Auriol οδήγησε τη μοτοσυκλέτα του στη νίκη στο απαιτητικό Ράλι Παρίσι-Ντακάρ και αυτή είναι μία από τις πολλές αγωνιστικές επιτυχίες που η BMW Motorrad γιόρτασε με τα GS μοντέλα της. 

Τα ταλέντα των GS με τον boxer κινητήρα  –δυναμική συμπεριφορά, off-road ικανότητες, άνεση και αντοχή– διατηρούνται και αναπτύσσονται συνεχώς από τη BMW Motorrad τα τελευταία 40 χρόνια και μεταφέρονται με επιτυχία σε άλλα μοντέλα παραγωγής της. Το 1993 το F 650 “Funduro” ήταν η πρώτη μονοκύλινδρη On/Off της BMW που κυκλοφόρησε στην αγορά. Και ενώ οι δυναμικές αρετές της μοτοσυκλέτας ήταν απόρροια κυρίως του μικρού βάρους και των 47Ηp του μονοκύλινδρου κινητήρα, η αλλαγή φρουράς πραγματοποιήθηκε ταυτόχρονα στα μοντέλα BMW GS με δικύλινδρο κινητήρα boxer. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

GS ως οδηγός καινοτομίας: Τετραβάλιβιδη τεχνολογία και Telelever  

Με το R 1100 GS η BMW Motorrad όχι μόνο παρουσίασε το πρώτο GS με 4-βάλβιδο boxer και ισχύ 80Ηp, αλλά άνοιξε και νέους δρόμους στην τεχνολογία αναρτήσεων για τις μεγάλες τουριστικές Εnduro. Για πρώτη φορά σε μοτοσυκλέτα διπλής χρήσης ο κινητήρας και το κιβώτιο λειτουργούσαν ως ενεργά στοιχεία του πλαισίου, καθιστώντας περιττό το κεντρικό τμήμα του. Ενώ το BMW Paralever στην πίσω ανάρτηση είχε ήδη εξαλείψει τις αντιδράσεις του άξονα που παρατηρούνταν στα προηγούμενα διβάλβιδα boxer μοντέλα, οι μηχανικοί της BMW είχαν επινοήσει ένα καινοτόμο τρόπο να οδηγείται ο εμπρός τροχός με την ανάρτηση Telelever. Με την αντιστάθμιση των κλίσεων (σταθερότερη γεωμετρία) και πιο ακριβή απόκριση στις εντολές του αναβάτη, έθεσαν νέα πρότυπα στην κατηγορία. Επιπλέον, το R 1100 GS ήταν η πρώτη On/Off στην ιστορία με σύστημα ABS, ένα πλεονέκτημα ασφάλειας που τώρα περιλαμβάνεται στο βασικό εξοπλισμό όλων των μοτοσυκλετών της BMW. 

Τα GS της σειράς F: Η μαγεία GS στη μεσαία κατηγορία 

Εκτός από τις πολυάριθμες νέες και εξελιγμένες προτάσεις, μεταξύ των οποίων και το F 650 GS (πρώτος μονοκύλινδρος κινητήρας με ηλεκτρονικό ψεκασμό, καταλύτης και ABS), που κατασκευαζόταν στο Βερολίνο από το 2000, τα F 650 GS και F 800 GS που λανσαρίστηκαν το 2007 σηματοδότησαν ένα ακόμα ορόσημο στην ιστορία των BMW GS. Με τον ισχυρό, υψηλόροπο 2-κύλινδρο εν σειρά κινητήρα και το στρεπτικά άκαμπτο σωληνωτό πλαίσιο ερμήνευσαν τη φιλοσοφία BMW GS με το δικό τους και ταυτόχρονα χαρακτηριστικό τρόπο. Με τα νέα μοντέλα, η BMW Motorrad όχι μόνο παρουσίασε τους διαδόχους του εξαιρετικά επιτυχημένου F 650 GS με το μονοκύλινδρο κινητήρα, αλλά ταυτόχρονα επέκτεινε τη γκάμα Εnduro στην κατηγορία μεσαίου κυβισμού. 

Προηγμένος DOHC με δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους. 

Η BMW Motorrad σημείωσε ένα ακόμα ορόσημο το φθινόπωρο του 2009 με το λανσάρισμα του ανανεωμένου R 1200 GS. Εξοπλισμένο με τον ακόμα πιο εύστροφο κινητήρα με τους δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους (2ΕΕΚ) ανά κύλινδρο, απέδιδε 110Ηp προσφέροντας ακόμα πιο δυναμική συμπεριφορά. Την επετειακή χρονιά 2010 η BMW Motorrad τίμησε τα 30 χρόνια των μοντέλων GS και τις επιτυχίες τους στην παραγωγή μοτοσυκλετών και το μηχανοκίνητο αθλητισμό με τις ειδικές εκδόσεις “30 Years GS” των R 1200 GS, R 1200 GS Adventure, F 800 GS και F 650 GS, όλα βαμμένα στα εταιρικά χρώματα της BMW Motorrad Motorsport. 

Το φθινόπωρο του 2010 η BMW Motorrad συνέχισε το success story των μοντέλων GS. Με το G 650 GS πρόσθεσε ένα ακόμα ελκυστικό μέλος στην οικογένεια GS. Λεπτοκαμωμένο και με νευρώδες ‘κορμί’, η νέα μονοκύλινδρη enduro έδειχνε τολμηρή, ελαφριά και περιπετειώδης Την ίδια στιγμή, ξεχώριζε από τον ανταγωνισμό σε επίπεδο ποιότητας, εξοπλισμού και άνεσης. Σε συνδυασμό με το συγκριτικά χαμηλό βάρος και το μειωμένο ύψος σέλας, ήταν μία ελκυστική ‘entry’ πρόταση που μυούσε τον αναβάτη στο μαγικό κόσμο των BMW GS. 

Η δύναμη GS : Νέας σχεδίασης boxer με κάθετη ροή 

Η δυναμική ανάπτυξη της φιλοσοφίας BMW GS συνεχίστηκε με αμείωτη ένταση την τέταρτη δεκαετία. Όταν η BMW Motorrad παρουσίασε το νέο R 1200 GS στην Intermot το φθινόπωρο του 2012, το ενδιαφέρον συγκέντρωσε ο πλήρως ανασχεδιασμένος κινητήρας. Ο αερο/υγρόψυκτος επίπεδος δικύλινδρος (flat twin) boxer εισήγαγε κυλινδοκεφαλές με κάθετη ροή. Διέθετε ενσωματωμένο κιβώτιο ταχυτήτων, ενώ ο άξονας τελικής μετάδοσης είχε μεταφερθεί στην αριστερή πλευρά της μοτοσυκλέτας. Σε αυτά ήρθε να προστεθεί μία προηγμένη τεχνολογία πλαισίου και ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου όπως το ABS, το traction control (έλεγχος πρόσφυσης) και το semi-active chassis. Με ισχύ 125Ηp το R 1200 GS προσέφερε υψηλές επιδόσεις. Σχεδόν ενάμιση χρόνο αργότερα, το Μάρτιο του 2014, η BMW κατασκεύασε την 500.000ή μοτοσυκλέτα GS με κινητήρα boxer στη γραμμή συναρμολόγησης του Βερολίνου, που ήταν ένα R 1200 GS Adventure. 

GS για την κατηγορία κάτω από 500cc: Παρουσίαση του G 310 GS  

Το φθινόπωρο του 2016 η BMW Motorrad παρουσίασε ένα ακόμα μοντέλο GS. Αυτή τη φορά επρόκειτο για το G 310 GS, μοντέλο που μετέφερε τις βασικές αρχές της οικογένειας BMW GS στην κατηγορία κυβισμού κάτω των 500cc. Εξαιρετικά συμπαγές, αλλά ταυτόχρονα ευρύχωρο και άνετο, εγκαινίασε ένα νέο κόσμο εμπειριών στην κατηγορία και έγινε μοναδικό ‘entry’ μοντέλο, κυρίως χάρη στην προσαρμοστικότητά του.  

Την ίδια χρονιά εμφανίστηκε στο προσκήνιο μία εντελώς νέα ερμηνεία της φιλοσοφίας GS: το R nineT Urban G/S, ένα εμβληματικό μοντέλο με καταγωγή από το θρυλικό πλέον R 80 G/S του 1980, μεταφέροντας τα γονίδιά του στη σύγχρονη εποχή με τη μορφή μιας κλασικής enduro μοτοσυκλέτας BMW με κινητήρα boxer. Όπως και τα υπόλοιπα μοντέλα R nineT, έφερε τον ισχυρό, αερο/υγρόψυκτο boxer με ισχύ 110Ηp σε συνδυασμό με εξάρι κιβώτιο. 

Νέος κινητήρας, νέο πλαίσιο: Τα νέα μοντέλα GS της σειράς F  

Το 2017 η BMW Motorrad συνέχισε την ιστορία των GS με δύο πλήρως επανασχεδιασμένα F 750 GS και F 850 GS. Η βαυαρική φίρμα συνέχισε να χτίζει πάνω στα δυνατά σημεία των μοντέλων GS, με τα επιτυχημένα δικύλινδρα F 650 GS, F 700 GS και F 800 GS, στοχεύοντας στην περαιτέρω βελτίωση ενός ήδη καταξιωμένου πακέτου. Όπως και στο παρελθόν, το σήμα GS αντιπροσώπευε τον τέλειο συνδυασμό ικανοτήτων touring και μεγάλων αποστάσεων με αγωνιστικές αρετές και εξαιρετική συμπεριφορά σε συνθήκες off/road. Στην καρδιά των εξελίξεων ήταν ένας νέος, ισχυρός δικύλινδρος εν σειρά κινητήρας με δύο αντικραδασμικούς άξονες και διαστήματα ανάφλεξης 270/450 μοιρών για βελτιστοποιημένα χαρακτηριστικά λειτουργίας και συναρπαστικό ήχο. Απέδιδε 77Ηp στο F 750 GS και 95Ηp στα F 850 GS/Adventure (από 853cc), προσφέροντας ανώτερες επιδόσεις και στα δύο μοντέλα. Αυτό σήμαινε ακόμα περισσότερη ισχύ, ροπή και οικονομία για τα μεγάλα μοντέλα GS με κινητήρα boxer.

Το φθινόπωρο του 2018 η BMW Motorrad προχώρησε σε μία ριζική αναβάθμιση του κινητήρα boxer των μεγάλων μοντέλων GS για περαιτέρω βελτίωση της ισχύος και της ροπής αλλά και μείωση της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων. Για το σκοπό αυτό, χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά η τεχνολογία BMW ShiftCam στην παραγωγή των κινητήρων της BMW Motorrad: αυτή επέτρεπε μεταβλητό χρονισμό και βύθιση των βαλβίδων εισαγωγής. Επιπλέον, οι εκκεντροφόροι εισαγωγής σχεδιάστηκαν για μη συγχρονισμένο άνοιγμα των δύο βαλβίδων εισαγωγής, με αποτέλεσμα βελτιωμένο στροβιλισμό του μίγματος αέρα/καυσίμου και κατ’ επέκταση πιο αποδοτική καύση. Στις τεχνικές αλλαγές περιλαμβάνονται η χρήση οδοντωτής αλυσίδας –αντί κλασικής καδένας– για την κίνηση των εκκεντροφόρων, η βελτιωμένη αντλία λαδιού, τα twin-jet μπεκ στο σύστημα τροφοδοσίας και ένα νέο σύστημα εξάτμισης”.  

Ακολουθεί και το ανάλογο video του γερμανού κατασκευαστή.

 

 

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης