του Νίκου Βιτσιλάκη

Δεν είναι μοτοσυκλέτες, ούτε και αυτοκίνητα, μοιάζουν με τρακτεράκια, ενίοτε και με οχήματα ..εξωγήινων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το σίγουρο είναι πως δεν περνούν απαρατήρητα, μαζεύοντας βλέμματα θαυμασμού γεμάτα απορία όπου σταθούν κι όπου βρεθούν. Στη χώρα μας, όπως συνήθως γίνεται, έκαναν δειλά τα πρώτα τους βήματα, καθόσον η νομοθεσία μας απαγόρευε (και ακόμα απαγορεύει σε αρκετές περιπτώσεις) την έκδοση άδειας κυκλοφορίας τους, κατατάσσοντάς τα στην κατηγορία των ..αγροτικών οχημάτων. Όχι πως πολλά από τα ATV δεν είναι αποκλειστικά για αγροτικές εργασίες, απλά υπάρχουν κι άλλα, εξαιρετικά αφιερωμένα σε διασκέδαση και σπορ χρήση, που όπως αντιλαμβάνεστε τα πήρε και αυτά, ή μάλλον τα παρέσυρε, η μπάλα της απαγόρευσης. Πονάει κεφάλι; Κόψει κεφάλι! Ευτυχώς τα πράγματα έχουν αρχίσει να αλλάζουν (κάλλιο αργά, παρά ποτέ) και σήμερα οι τυχεροί συμπατριώτες μας έχουν στη διάθεσή τους μια τεράστια γκάμα για να διαλέξουν αυτό που τους ταιριάζει, από δίχρονα 50αρια μέχρι δικύλινδρα V των 750 κυβικών εκατοστών!

Τι να πάρω;

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι κατηγορίες των ATV σε γενικές γραμμές είναι τρεις, προκειμένου να καλύψουν στο έπακρο αυτό που πιθανά ψάχνετε και εσείς: -τα χρηστικά, τα σπορ και τα μικτής χρήσης. Αν θελήσετε να αποκτήσετε κάποιο εξ αυτών, καλό θα ήταν να ξοδέψετε αρκετό χρόνο στις αντιπροσωπείες ψάχνοντας και ρωτώντας, γιατί το ποσό που θα κληθείτε να καταβάλετε κρίνεται από λογικό (όταν ξέρετε τι είναι αυτό που θέλετε) έως παράλογο (όταν πάρετε κάτι που δεν σας κάνει). Κοιτάξτε πρωταρχικά αν βγάζει αριθμό κυκλοφορίας, αν έχει όπισθεν (και αν την χρειάζεστε), αν έχει ..φώτα, αν είναι δικίνητο ή τετρακίνητο και πάει λέγοντας. Ταυτόχρονα θα πρέπει να αντιπροσωπεύεται και από μια υπεύθυνη εταιρία, που θα σταθεί στο πλευρό σας όχι μόνο σήμερα αλλά και στο μέλλον.

Mικρό ιστορικό

Τις λένε χαϊδευτικά «γουρούνες» και τα τελευταία χρόνια έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας! Εντυπωσιακές και πολυχρηστικές, πολυτάλαντες και διασκεδαστικές, καθιερώθηκαν για τις μοναδικές συγκινήσεις που απλόχερα προσφέρουν, εντός ή/και εκτός δρόμου!

Η «τρέλλα» ξεκίνησε από την Αμερική πριν μερικές δεκαετίες και αφορούσε σε τρίτροχες κατασκευές με έμφαση στο ατελείωτο παιχνίδι πάνω σε κάθε είδους έδαφος. Η προσθήκη ενός επιπλέον τροχού στα αμέσως επόμενα χρόνια έγινε με γνώμονα την ασφάλεια και σκεπτικό το τρίπτυχο διασκέδαση-χρηστικότητα-μετακίνηση. Τα οχήματα παντός εδάφους ATV (All Terrain Vehicles) αποκτούν ολοένα και περισσότερους οπαδούς σε παγκόσμιο επίπεδο, με τη πλάστιγγα να γέρνει κυρίως στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, όπου η ζήτηση τους απλά είναι τεράστια! Ουσιαστικά πρόκειται για τετράτροχες μοτοσυκλέτες, καθόσον από αυτές δανείζονται τα περισσότερα εξαρτήματα τους, που διαθέτουν κίνηση είτε στους πίσω τροχούς, κάτι που εκ των πραγμάτων κάνει εξαιρετικά διασκεδαστική την οδήγηση τους, είτε και στους τέσσερις όταν οι ανάγκες επιβάλλουν τη μέγιστη πρόσφυση. Ούτως ή άλλως βασικός προορισμός τους είναι η διασκέδαση, χωρίς φυσικά να αποκλείεται η χρήση τους αφενός σαν εργαλεία παντός εδάφους σε ιδιαίτερες καταστάσεις (όπως δύσβατα μονοπάτια, χιονισμένα τοπία ή λασπωμένα χωράφια) και αφετέρου σαν μεταφορικά μέσα για κοντινές και μεσαίες αποστάσεις. Η φιλοσοφία κατασκευής τους φαίνεται αρκετά απλή, χωρίς όμως και να είναι, αφού με τόσο μικρό μετατρόχιο και μεταξόνιο που διαθέτουν μόνο μια σωστά μελετημένη γεωμετρία αναρτήσεων και κέντρου βάρους δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ασφαλή μετακίνηση.

Τελικά τι κάνουν αυτές οι γουρούνες; 

Tα πάντα! Αν εξαιρέσουμε τη μετακίνηση σε εθνικό δίκτυο, λόγω μικρής τελικής ταχύτητας, πάνε οπουδήποτε αλλού και δεν πολυνοιάζονται για το τι θα συναντήσουν μπροστά τους. Σίγουρα χρειάζεται μια περίοδος εξοικείωσης μέχρι να συνηθίσει κάποιος την ιδιαίτερη οδήγησή τους αλλά μόλις γίνει αυτό αρχίζει η πραγματική διασκέδαση. Το καλό μαζί τους είναι ότι δίνουν τη δυνατότητα σε όσους «φοβούνται» τα δίτροχα να γευτούν κάτι από την αίσθηση ελευθερίας που χαρίζει ο αέρας όταν σε χτυπάει στο πρόσωπο και όπως δείχνουν τα πράγματα είναι πολλοί αυτοί. Επίσης, καλοδεχούμενο είναι και το καθεστώς που τις διακατέχει όσον αφορά στο δίπλωμα που απαιτείται για να τις οδηγήσουμε νόμιμα. Αν είναι πάνω από 50 κ.εκ. σας αρκεί το δίπλωμα αυτοκινήτου και δεν χρειάζεται να προβείτε στη διαδικασία να αποκτήσετε και αντίστοιχο μοτοσυκλέτας. Απλά, πρέπει να φοράτε κράνος, όχι γιατί το επιβάλλει η νομοθεσία αλλά γιατί έτσι πρέπει! Η μετακίνηση απαιτεί κάποιο χρόνο εξοικείωσης με την ευαισθησία του τιμονιού στην παραμικρή κίνηση, αφού μικρό μετατρόχιο και μεταξόνιο συμβάλουν στις άμεσες αλλαγές κατεύθυνσης. Αν δεν υπάρχει διαφορικό πίσω, οι τροχοί εύκολα ολισθαίνουν μέσα στη στροφή, τρομάζοντας αρχικά και διασκεδάζοντας στη συνέχεια. Όταν το παρακάνει κανείς, η γουρούνα ανοίγει την τροχιά της και αρκεί ένα στιγμιαίο άνοιγμα του γκαζιού για να την ξανακλείσει! Όσο τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν, τόσο μεγαλύτερη προσοχή απαιτείται στις κινήσεις των χεριών, που πρέπει να είναι απαλές και χωρίς πίεση στο τιμόνι. Πέραν της τετρακίνησης, πολλές γουρούνες προσφέρουν τη δυνατότητα υποπολλαπλασιασμού των σχέσεων του κιβωτίου ταχυτήτων (κοντό/μακρύ) προκειμένου να ανταποκριθούν στις δύσκολες καταστάσεις.

Και μερικά χρήσιμα tips

–        Να μην αγοράσετε ποτέ και για κανένα λόγο (εκτός αν είναι αγωνιστικός) οποιαδήποτε γουρούνα που δεν διαθέτει όπισθεν

–        Αν την πάρετε για να πηγαίνετε διακοπές βαρυφορτωμένοι, φροντίστε να είναι από 300 κ.εκ. και πάνω

–        Για κυκλοφορία στην πόλη, τα 150 κ.εκ. είναι ότι πρέπει

–        Οι γουρούνες της κατηγορίας “Fun” δεν προσφέρουν προστασία στα νερά

–        Άνω των 50 κ.εκ. οδηγούνται με δίπλωμα αυτοκινήτου

–        Τα έως 50cc κυκλοφορούν μόνο σε χωματόδρομους

–        Το κράνος είναι υποχρεωτικό σε κάθε περίπτωση

–        Πολλές δέχονται κοτσαδόρο, αυξάνοντας κατακόρυφα τη χρηστικότητα

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης