Οι Crypto cloud οικονομίες είναι το επόμενο επενδυτικό όριο της αγοράς που αναπτύσσεται και το  Metaverse (το ψηφιακό μετασύμπαν) βρίσκεται στην πρώτη γραμμή αυτής της Web 3.0 εξέλιξης του Διαδικτύου.

Το  ψηφιακό μετασύμπαν είναι ένα σύνολο διασυνδεδεμένων, βιωματικών, τρισδιάστατων εικονικών κόσμων όπου άνθρωποι-  που βρίσκονται οπουδήποτε- μπορούν να κοινωνικοποιηθούν σε πραγματικό χρόνο με σκοπό να δημιουργήσουν μία διαρκή, δικής τους ιδιοκτησίας, διαδικτυακή οικονομία που θα περιλαμβάνει ψηφιακούς και υλικούς κόσμους.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το ψηφιακό μετασύμπαν ακόμη  εξελίσσεται, όμως πολλά σημαντικά στοιχεία του έχουν αρχίσει να διαμορφώνονται και να φέρνουν επανάσταση στα πάντα από το ηλεκτρονικό εμπόριο στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και διασκέδασης ,και ακόμη και στην ακίνητη περιουσία .Εμείς, οι Blockchainarmy,κάνουμε αυτή την έννοια περισσότερο ξεκάθαρη και χειροπιαστή με το να συστήνουμε έναν από τους πιο σημαντικούς ψηφιακούς κόσμους –ο οποίος βασίζεται στην αποκεντρωμένη αποθήκευση δεδομένων για ψηφιακές συναλλαγές — τον Decentraland.                Έργα όπως το Decentraland δημιουργούν ένα ανοιχτού-κόσμου ψηφιακό μετασύμπαν στο οποίο οι χρήστες μπορούν να συνδεθούν για να παίξουν παιχνίδια, να κερδίσουν MANA (το νόμισμα  του Decentraland,με το οποίο οι χρήστες μπορούν να αγοράσουν  NFTs(ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία),συμπεριλαμβανομένης γης ή άλλων συλλεκτικών, και να ψηφίσουν για την διαχείριση της διαλειτουργικότητας  πραγματικού κόσμου για την αξία του χρόνου που διατέθηκε στο παιχνίδι.

Η  δυναμική αυτής της εξέλιξης στο διαδίκτυο έχει αρχίσει να προσελκύει τις εταιρίες Web 2.0 όπως το  Facebook, το οποίο αλλάζει σε  Metaverse εταιρία και αλλάζει το όνομά του σε “Meta”.Σε αυτό το σημείο καμπής, και άλλες ηγετικές εταιρίες  Web 2.0 tech πιθανότατα θα χρειαστεί να αρχίσουν να εξερευνούν το ψηφιακό μετασύμπαν ( Metaverse) με σκοπό να παραμείνουν ανταγωνιστικές, και ο προβολέας έχει υποδείξει ένα καινούργιο κύμα επενδύσεων σε αυτή την αναπτυσσόμενη κατηγορία.     

Η ΜΕΤΑ ΘΕΩΡΙΑ (The Meta Thesis)

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

               Το Διαδίκτυο ανέκαθεν είχε να κάνει  με την επικοινωνία των ανθρώπων. Τις                              τελευταίες τρείς δεκαετίες ,η τεχνολογία του διαδικτύου εξελίχθηκε, και μαζί της και ο τρόπους με τον οποίο όλοι αλληλεπιδρούμε μεταξύ μας. Πολλά έχουν αλλάξει, ωστόσο  οι παρακάτω τρείς εποχές των διαδικτυακών κοινωνιών θα μπορούσαν να θεωρηθούν πολύ σημαντικές :

        •     Web 1.0 – Netscape- μας συνδέει διαδικτυακά

        •     Web 2.0 – Facebook -μας συνδέει σε διαδικτυακές κοινωνίες

        •     Web 3.0 – Decentraland- μας συνδέει με μία κοινωνία ψηφιακού κόσμου                                                                                                        

ΣΧΗΜΑ 1: ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

Όπως κινηθήκαμε σε όλες αυτές τις εποχές, οι αλληλεπιδράσεις μας και τα μέσα που χρησιμοποιήσαμε για να τις δημιουργήσουμε επεκτάθηκαν. Από πρώτο χέρι βιώσαμε πώς οι οργανωτικές αρχιτεκτονικές που μας συνδέουν μεταμορφώθηκαν, πώς η δομή πληροφοριών στην οποία βασιστήκαμε ωρίμασε και πώς ο έλεγχος του διαδικτύου μειώθηκε και αυξήθηκε ανάμεσα στην κοινωνία και τις μεγάλες εταιρίες τεχνολογίας.

FIGURE 2: ILLUSTRATIVE KEY FEATURES OF WEB 1.0, 2.0 & 3.02

The Web 2.0   άλλαξε το πώς, το που, το πότε και το γιατί χρησιμοποιούσαμε το ίντερνετ. Αυτό με τη σειρά του άλλαξε τα προϊόντα, τις υπηρεσίες που χρησιμοποιούσαμε, το οποίο άλλαξε τα επιχειρησιακά μοντέλα την κουλτούρα, και την πολιτική, και έχει την δυναμική να κάνει το ίδιο.

Η ΜΕΤΑ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΤΩΝ ΑΓΟΡΩΝ(The Meta Market Opportunity)

Ολοένα και περισσότερη προσοχή μας πηγαίνει στις ψηφιακές δραστηριότητες ,ιδιαίτερα αυτές που απευθύνονται στις νεότερες γενιές. Σήμερα το 1/3 της ζωής μας (8 ώρες/ημέρα)ήδη καταναλώνεται παρακολουθώντας τηλεόραση, παίζοντας βιντεοπαιχνίδια ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Καθώς περνάμε τον περισσότερο χρόνο μας σε τέτοιες ψηφιακές παγκόσμιες εμπειρίες, ξοδεύουμε επίσης και περισσότερα από τα χρήματά μας σε αυτούς τους ψηφιακούς τομείς με σκοπό να χτίσουμε το κοινωνικό μας στάτους στο πλαίσιο αυτών των διαδικτυακών ψηφιακών κοινωνιών.[1].

.

ΣΧΗΜΑ 3: ΜΕΣΟΣ ΟΡΟΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΩΝ ΩΡΩΝ ΠΟΥ ΞΟΔΕΥΟΝΤΑΙ ΣΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΧΡΟΝΟΥ στις ΗΠΑ:

Οι κοινωνικές ζωές μας και τα βιντεοπαιχνίδια συγκλίνουν και δημιουργούν μία μεγάλη, ταχύτατα αναπτυσσόμενη καταναλωτική κοινωνία εικονικών αγαθών .Υπολογίζεται ότι τα έσοδα από τα παιχνίδια εικονικού κόσμου θα μπορούσαν να αυξηθούν από $180 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020 σε $400 δισεκατομμύρια δολάρια το 2025.

Η συνεχιζόμενη αλλαγή  του παιχνιδιού της ανάπτυξης νομισματοποίησης είναι το κύριο δυναμικό στοιχείο σε αυτή την τάση ανάπτυξης. Οι παίκτες απομακρύνονται από το να παίξουν παιχνίδια σε υψηλή τιμή και κατευθύνονται προς τα δωρεάν παιχνίδια, τα οποία οι υπεύθυνοι ανάπτυξης νομισματοποιούν πουλώντας στους παίκτες –εντός παιχνιδιού-αντικείμενα με σκοπό να βελτιώσουν την απόδοσή τους στο παιχνίδι ή την κοινωνική τους θέση στο πλαίσιο αυτών των εικονικών κόσμων.

ΣΧΗΜΑ 4:ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΑΥΞΗΣΗ ΕΣΟΔΩΝ ΕΙΚΟΝΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Αυτή η αλλαγή επιταχύνεται περαιτέρω με τη μετάβαση των δικτύων από το Web 2.0 κλειστών εταιριών στο Web 3.0 , τα οποία είναι:

Web 2.0 Closed Corporate Metaverse: ανήκει και ελέγχεται κεντρικά από μεγάλες τεχνολογικές εταιρίες ή

Web 3.0 Open Crypto Metaverse: ανήκει και ελέγχεται δημοκρατικά από παγκόσμιους χρήστες.

Πολλοί παίκτες σήμερα ξοδεύουν χρήμα και ώρες χτίζοντας ψηφιακό πλούτο μέσα στους κόσμους του  Web 2.0 closed corporate Metaverse . Το πρόβλημα είναι ότι οι περισσότεροι υπεύθυνοι για την ανάπτυξη των παιχνιδιών δεν αφήνουν τους παίκτες να νομισματοποιήσουν την επένδυση και την προσπάθειά τους .Απαγορεύουν στους παίκτες να ανταλλάσουν αντικείμενα μεταξύ τους και κρατούν αυτούς τους κόσμους κλειστούς και έτσι οι παίκτες δε μπορούν να μεταφέρουν τα –εντός παιχνιδιού-κέρδη τους στην πραγματική οικονομία.

Τα δίκτυα Web 3.0 open crypto  metaverse λύνουν αυτό το πρόβλημα εξαλείφοντας τους ελέγχους κεφαλαίου που επιβάλλονται σε αυτούς τους εικονικούς κόσμους από τις πλατφόρμες του  Web 2.0 .Αυτό το νέο παράδειγμα επιτρέπει στους χρήστες να έχουν στην κατοχή τους ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία γνωστά ως  Non-Fungible Tokens (NFTs),να τα εμπορεύονται με άλλους παίκτες στο παιχνίδι ,και να τους μεταφέρουν σε ψηφιακές εμπειρίες ,δημιουργώντας μία εντελώς καινούργια ελεύθερη διαδικτυακή αγορά η οποία μπορεί να νομισματοποιηθεί στον πραγματικό κόσμο .Αυτή η εξέλιξη της   “οικονομίας του δημιουργού” είναι γνωστή ως  “Παίξε για να κερδίσεις”.

 

ΣΧΗΜΑ 5:ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΩΝ ΑΝΟΙΚΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ   VS ΚΛΕΙΣΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

Στο  μετασύμπαν ,οι παίκτες υπαγορεύουν αυτών των ειδών τις –πραγματικού κόσμου-γειτονικές αλληλεπιδράσεις μέσα σε ψηφιακές κοινωνίες .Αντιθέτως, οι  κλειστής  φύσης  πλατφορμών Web

 Corporate Metaverse ίσως θέσουν τους παίκτες σε μειονεκτική θέση αν συγκριθούν με τα δίκτυα   Web 3.0 open crypto Metaverse.

Οι εταιρίες  Web 2.0 θ χρειαστεί να  εγκαταλείψουν τα μοντέλα των επιχειρήσεών τους   ανοίγοντας τα οικοσυστήματά τους και απομακρύνοντας τις ανταγωνιστικές τάφρους τους. Δεν γνωρίζουμε ακόμη το μονοπάτι που θα ακολουθήσει  το Facebook με τις  Metaverse φιλοδοξίες του, όμως —όπως και άλλες εταιρίες Web 2.0 —θα κριθεί απαραίτητο να κάνουν  αυτήν την προκλητική αλλαγή λόγω της πίεσης να επιτύχουν τριμηνιαία αποτελέσματα για τους μετόχους.

Το παιχνίδι είναι απλά ένας από τους τομείς που χρήζει περισσότερης προσοχής πιο άμεσα όπου η αξία ήδη αρχίζει να αλλάζει φυσικά στο Web 3.0,ωστόσο η  Metaverse ευκαιρία εκτείνεται πέρα από το παιχνίδι. Εκτιμάται ότι θα είναι ευκαιρία εσόδων τρισεκατομμυρίων δολαρίων  μέσω διαφημίσεων, κοινωνικού εμπορίου ,ψηφιακών γεγονότων και νομισματοποίησης υπευθύνου ανάπτυξης/δημιουργού.

 

ΣΧΗΜΑ 6: ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΔΥΝΑΜΙΚΗ  METAVERSE ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ6

Το συνολικό πλαφόν των κορυφαίων δικτύων Web 3.0 Metaverse crypto βρίσκεται στα  $27.5 δισεκατομμύρια δολάρια. Αυτό βέβαια ωχριά σε σύγκριση με το πλαφόν αγοράς των $900 δισεκατομμυρίων δολαρίων του

Facebook,  τα  $2  τρισεκατομμύρια πλαφόν του τομέα των παιχνιδιών, και τα  $14.8 τρισεκατομμύρια πλαφόν των εταιριών Web 2.0 οι οποίες θα μπορούσαν να στραφούν προς το Metaverse ή να ρισκάρουν διακοπή.

ΣΧΗΜΑ 7: ΠΛΑΦΟΝ ΑΓΟΡΑΣ, WEB 2.0 & 3.0 METAVERSE

Η  Meta Web 3.0 οικονομία

Οι Web 3.0 crypto Metaverses είναι αναπτυσσόμενες οικονομίες ψηφιακού κόσμου με μία  συνεχώς αυξανόμενη μίξη υπηρεσιών ψηφιακών αγαθών, και στοιχείων τα οποία παράγουν πραγματικού κόσμου αξία για τους χρήστες.  

Οι προηγούμενοι  Web 3.0 metaverse κόσμοι ουσιαστικά χτίστηκαν πάνω στις πλατφόρμες   blockchain (computing platforms layer one) με μία πληθώρα μερών που συνέβαλαν στην ανάπτυξη των παιχνιδιών αυτών.

ΣΧΗΜΑ 8: BLOCKCHAIN-BASED GAMING STACK8

Οι χρήστες που θα αγοράζουν αυτά τα προϊόντα αρχίζουν να χτίζουν μία νέα  e-commerce εμπειρία. Τέτοια παραδείγματα κάποιων πολύ δημοφιλών επιχειρήσεων μέσα στο Decentraland και άλλες οικονομίες ψηφιακού κόσμου σήμερα είναι:

Μουσεία Τέχνης, όπως το Sotheby’s, έχουν ξεκινήσει να επιτρέπουν στους ιδιοκτήτες να αναδεικνύουν και να πουλάνε τα ψηφιακά περιουσιακά τους στοιχεία τέχνης σε δημοπρασίες.

Γραφεία Εταιριών: crypto εταιρίες όπως η  Binance και άλλες έχουν συστήσει ψηφιακά κεντρικά γραφεία στο Metaverse όπου οι εργαζόμενοι μπορούν να συναντηθούν και να συνεργαστούν.

Παιχνίδια και καζίνο όπου οι παίκτες μπορούν να κερδίσουν MANA.

Διαφήμιση :οι  ψηφιακοί   διαφημιστικοί πίνακες(billboards) έχουν χτιστεί από ιδιοκτήτες γης για να διαφημίζουν παιχνίδια έναντι κάποιου αντιτίμου.

Χρηματοδοτούμενο περιεχόμενο, όπως η πρόσφατα ανακοινωμένη στοά Ατάρι το οποίο θα παρουσιάζει παιχνίδια τα οποία μπορούν να παιχτούν μέσα στην Decentraland.

Μουσικές εγκαταστάσεις, όπου DJs και μουσικοί παίζουν μουσική και διοργανώνουν συναυλίες.

ΣΧΗΜΑ 9: METAVERSE ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ

Αυτοί οι  Web 3.0 Metaverse κόσμοι αποτελούν τμήμα μιας μεγαλύτερης διασυνδεδεμένης κρυπτοοικονομίας. Αυτά τα αποκεντρωμένα πρωτόκολλα διαλειτουργούν και παρέχουν την τεχνική δομή να υποστηρίξουν τις Metaverse εικονικές οικονομίες.

Δίκτυα πληρωμών: οι Web 3.0 metaverse οικονομίες μπορούν να χρησιμοποιήσουν το δικό τους ψηφιακό νόμισμα, όπως το MANA, ή το νόμισμα της πρώτης βάσης της πλατφόρμας της   crypto cloud οικονομίας πάνω στην οποία δημιουργήθηκαν όπως το Ethereum (ETH) ή το Solana (SOL).

Αποκεντρωμένη χρηματοδότηση Finance: Οι αποκεντρωμένες  exchanges επιτρέπουν στους χρήστες να εμπορευτούν εντός παιχνιδιού αντικείμενα ενώ οι πλατφόρμες δανεισμού τους δίνουν την δυνατότητα να πάρουν τα δάνειά τους για την εικονική γη τους.

NFT Sovereign Goods:Οι παίκτες μπορούν να αγοράσουν  NFTsαπό άλλους δημιουργούς και να τα εκθέσουν στη δική τους γη ή να τα πουλήσουν.

Αποκεντρωμένη διοίκηση :Νομικά πλαίσια επανακτούν τον έλεγχο των ψηφιακών οικονομιών από τις κεντρικές εταιρίες και επιτρέπουν ένα παγκόσμιο δίκτυο με τους χρήστες του Web

3.0 metaverse να αποφασίζουν τους κανόνες του εικονικού χώρου που συνολικά κατέχουν.

Αποκεντρωμένο Cloud:Οι λύσεις για  File storage  όπως  η  Filecoin δίνει στους κόσμους του Web 3.0 metaverse μία λύση αποκεντρωμένης δομής γι αποθήκευση δεδομένων  ενώ υπηρεσίες όπως η  Livepeer παρέχουν δομή  decentralized video transcoding .

Self-Sovereign Identity: Δεδομένα από άλλες πλατφόρμες μπορεί να μεταφερθούν στο Metaverse και να χρησιμοποιηθούν για ταυτότητα ή  credit scoring.

ΣΧΗΜΑ 10: ΤΜΗΜΑΤΑ ΕΙΚΟΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΒΑΣΙΣΜΕΝΗΣ ΣΤΟ BLOCKCHAIN

Η Meta Web 3.0 ΜΈΘΟΔΟΣ ΜΕΤΡΗΣΗΣ

Ο συνδυασμός αυτών των καινοτομιών έχει δημιουργήσει μία νέα διαδικτυακή εμπειρία η οποία ήδη προσελκύει τους χρήστες. Οι χρήστες του Web 3.0 Metaverse virtual world έχουν ήδη δει πολύ γρήγορη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια. Σήμερα αριθμούν περίπου  50,000 χρήστες περισσότερους 10 φορές από την αρχή του 2020.

 

ΣΧΗΜΑ 11: ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΕΝΕΡΓΑ  METAVERSE ΠΟΡΤΟΦΟΛΙΑ

Συγκρινόμενα με  άλλα  Web 3.0 κι Web 2.0 τμήματα, οι χρήστες του Metaverse virtual world βρίσκονται ακόμη σε αρχικό στάδιο ,όμως  αν τα ποσοστά της τρέχουσας ανάπτυξης παραμείνουν στην τωρινή τροχιά  τους ,αυτό το αναπτυσσόμενο κομμάτι μπορεί να γίνει κύριο ρεύμα τα επόμενα χρόνια .

Οι  εικονικοί κόσμοι Web 3.0 Metaverse δημιουργούν αξία πραγματικού κόσμου για τους υπεύθυνους ανάπτυξής τους, τους δημιουργούς τους, και τους χρήστες που χτίζουν αυτές τις εξελισσόμενες κρυπτοοικονομίες . Η τιμή αγοράς  τεμαχίων όπως εικονική γη, και υπηρεσίες έχει φτάσει τα  $200 εκατομμύρια δολάρια.

Απομακρύνοντας τις κεντρικές εταιρίες  Web 2.0 οι οποίες-ιστορικά είχαν τον έλεγχο αυτών των διαδικτυακών χώρων ,οι εικονικοί κόσμοι  Web 3.0 Metaverse έχουν επωφεληθεί από την ραγδαία καινοτομία κι τα οφέλη της παραγωγικότητας.

Έχουν δημιουργήσει μία πρωτεύουσα και δευτερεύουσα  αγορά πολλών εκατομμυρίων για τους δημιουργούς και τους ιδιοκτήτες περιουσιακών στοιχείων εξαλείφοντας τους ελέγχους κεφαλαίων και  ανοίγοντας τα ψηφιακά τους σύνορα στην ελεύθερη  αγορά του καπιταλισμού.

Κατά τη διάρκεια του πρώτου δημοσιονομικού τετάρτου του 2021, το τελικό κεφάλαιο έφτασε τα 8,2 δις με το Web 2,0 Metaverse να αποτελεί το 1,8 δις. δολάρια. Μέσα στον τομέα του προσέλκυσε 1 δις σε χρηματοδότηση 14 συμφωνιών, κατατάσσοντας το ως τον κορυφαίο υπό-τομέα αυτής της κατηγορίας.

Η επένδυση κεφαλαίου σε αυτόν τον τομέα έχει είδη αρχίσει να επιταχύνεται αλλά σε σύγκριση με τα 10 δις δολάρια τα οποία εταιρίες όπως το Facebook σκοπεύουν να επενδύσουν, και τα ποσά τα οποία θα ακολουθήσουν από άλλες εταιρίες και επιχειρήσεις, είναι ακόμη σε πρώιμο στάδιο.

To   Meta Συμπέρασμα

Το Μετασύμπαν(The Metaverse) είναι ένα ψηφιακό σύμπαν το οποίο κινείται πέραν του διαδικτύου όπως το γνωρίζουμε σήμερα. Αυτό το όραμα για τη μελλοντική κατάσταση του δικτύου έχει τη δυναμική να μεταμορφώσει τις κοινωνικές μας αλληλεπιδράσεις, τις επαγγελματικές συμφωνίες και την οικονομία του διαδικτύου γενικότερα.

Ακόμη διαμορφώνεται, όμως το metaverse προσφέρει μία γεύση από το μέλλον του ίντερνετ . Η ευκαιρία της αγοράς να το φέρει στη ζωή ίσως να αξίζει ένα τρισεκατομμύριο σε ετήσια έσοδα και ίσως να είναι ικανός ανταγωνιστής άλλων εταιριών που αξίζουν 15 τρις στην αγορά σήμερα. Αυτή η δυναμική έχει προσελκύσει εταιρίες όπως το Facebook να στραφούν προς αυτό , το οποίο ίσως λειτουργήσει καταλυτικά για άλλες εταιρίες τεχνολογικούς κολοσσούς και επενδυτές που θα ακολουθήσουν. 

 

*Ο Ερόλ Ουζέρ είναι γνωστός επιχειρηματίας και χρηματιστής στην Τουρκία

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης