Κωνσταντίνος  Κωνσταντινίδης

Αγαπητέ φίλε Τάκι  (Κωνσταντίνος Τσουκαλίδης, φυσικός επιστήμων),

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μου’ στειλες την είδηση πως διάσημος Ισραηλινός επιστήμονας είπε πως ο πλανήτης Γη συνομιλεί με alien από το υπερπέραν, μόνο που δεν το δημοσιεύει η επιστημονική κοινότητα γιατί ο ανθρώπινος πολιτισμός δεν είναι έτοιμος να ακούσει την αλήθεια. Ο συγκεκριμένος επιστήμονας, «καταξιωμένος» όπως λέει ο ίδιος, αποφάσισε να μας δώσει αυτή την αλήθεια του τώρα στο τέλος της καριέρας του που δεν φοβάται τίποτα γιατί όλοι ξέρουν ποιός είναι, άρα δεν θα τον κράξουν ως ψεκασμένο.

Το κείμενο είναι γραμμένο με τέτοιο τρόπο που μοιάζει αληθινό και επιστημονικό και, επειδή το έστειλες εσύ στην αρχή, κόντεψα να το πιστέψω ˙μετά, μιλώντας μαζί σου κατάλαβα πως άλλος ένας ψεκασμένος επιστήμονας στην ανάγκη του για τα δεκαπέντε λεπτά δημοσιότητας προχώρησε σε μια αποκαλυπτική αλήθεια χριστιανικού κύρους. Φίλε Τάκη, οι άνθρωποι στην προσπάθεια να περιγράψουν  κάτι που να το θαυμάσουν οι άλλοι, δεν ορρωδούν προ ουδενός .

Στο βιβλίο «Ζακ ο Μοιρολάτρης» του Diderot περιγράφεται η ανάγκη του ανθρώπου να πει κάτι εντυπωσιακό για να προσελκύσει ένα κοινό που θα τον ακούσει. Ως παράδειγμα χρησιμοποιεί την παρακολούθηση των εκτελέσεων στη γκιλοτίνα (Γαλλική Επανάσταση) και την αφήγηση που θα κάνει μετά σε αυτούς που έχασαν το θέαμα. Έτσι ο συγγραφέαςεξηγεί πως οι κοινοί θνητοί δε το κάνουν αυτό από κακία, αλλά για να αφηγηθούν αυτό το κάτι που θα κάνει τους άλλους να τους θαυμάζουν˙ φίλε Τάκι σκέφτηκα πολλές φορές αυτό που μου λέει ο Marquez, πως στη ζωή δεν έχει σημασία τι κάνεις αλλά αυτό που θα πεις να αξίζει για να το θυμούνται οι άλλοι.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι άνθρωποι με έναν παράδοξο τρόπο θέλουν ένα και μοναδικό πράγμα στη ζωή: την εξουσία πάνω στους άλλους είτε από την θέση του πλούτου και της ισχύος, είτε από την θέση του έρωτα και της αγάπης ˙ Με τον τρόπο τους και αυτά τα αισθήματαμεταμορφώνονται με έναν ιδυοφυή τρόπο σε θαυμασμό του μεγάλου αφέντη που είναι το «μοναδικό» και «ανεπανάληπτο» Εγώ μας.

Φιλε Τάκι, εσύ επιμένεις πως οι άνθρωποι είναι καλοί από την φύση τους και πρέπει να τους αγαπάμε και εγώ αναρωτιέμαι: Αν ήταν καλοί, γιατί η φράση «αγαπάτε αλλήλους» (Χριστιανική γαρ, όπως και οι προηγούμενες εντολές του Μωυσέως) είχε χαρακτήρα εντολής με συνοδεία απειλής, δηλαδή«κάντε το, γιατί διαφορετικά θα τιμωρηθείτε»; (θυμήσου τα συγχωροχάρτια στο Μεσαίωνα, που αγοράζονταν για να μην πάνε στην κόλαση οι αμαρτωλοί.).

Γιατί Τάκι, αν οι άνθρωποι αγαπούσαν αλλήλους δεν θα είχε νόημα να διατάσσονται για να αγαπούν και όλα τα συναφή(ου μοιχεύσεις, ου κλέψεις, κτλ) ˙που πάει να πει πως οι άνθρωποι και κλέβουν και μοιχεύουν από την φύση τους. Άρα οι απειλές περί κολάσεως ένα και μόνο λόγο ύπαρξης έχουν: να τους τρομάξουν. Εν τέλει Τάκι, όσο και να νομίζεις πως αγαπάς τους ανθρώπους πρέπει να αποδεχτείς ότι άγγελοι δεν είναι και αυτό το επιβεβαιώνει η Ιστορία. Το αν είναι κακοί ή άπληστοι για να επιβιώσουν (Δαρβινική συνταγή) δεν το γνωρίζουμε ακόμα. Όταν μάθουμε καλύτερα γράμματα μέσα από την γενετική, ίσως μπορέσουμε να θέσουμε καλύτερες ερωτήσεις για τους απογόνους μας.

Αν θυμάσαι, στην «Πτώση» του Camus, ο ήρωας περιγράφει πως χαιρόταν την δυστυχία των άλλων, γιατί την δυστυχία την συγχωρούν οι άνθρωποι και την ευτυχία των άλλων την φθονούν. Μίμηση, βία και κακία είναι οι κοινές συνήθειες των ανθρώπων, τα’ παν εξάλλου πολλοί σοφοί πριν από μας. Τώρα γιατί εσύ επιμένεις πως αγαπάς τους ανθρώπους ή πρέπει να τους αγαπάς, εγώ δεν το κατανοώ. Αγάπη και έρως και λατρεία υποβάλλονται στους ανθρώπους είτε θεσμικά, είτε φυσικά ως ένστικτα επιβίωσης.

Αγαπώ τον εαυτό μου για να αγαπήσω και ν’ αγαπηθώ˙εγώ στο τέλος θα πάρω την αμοιβή και την ηδονή που με κάνουν να επιβιώνω είτε με την χαρά της ζωής, είτε με την κοινωνική καταξίωση που πάλι αμοιβή θα είναι. Δηλαδή αυτοί οι «άγγελοι» ανθρωπίδες, για κάθε συναλλαγή(σωματική, πνευματική, θεσμική, κλπ.) αμείβονται ή αμοίβουν αφού χωρίς διαπλοκή δεν θα υπήρχε και πλοκή στην ανθρώπινη κωμωδία(Balzac).

Για όλη αυτή την τραγωδία της ζωής έχουν γραφτεί αλήθεια πολλά έργα τέχνης και, μέρες που’ ναι τώρα, ας θυμηθούμε και τον ωραίο μύθο του γεννημένου στην φάτνη Θεανθρώπου. Με έναν περίεργο τρόπο σε όλες τις φυλές, αυτοί οι «υπεράνθρωποι» είτε ως Ολύμπιοι, είτε γεννημένοι σε φάτνες άνευ συνουσίας, είτε ως Σαμάνοι που χορεύοντας φέρνουν βροχές, είτε ως κακοίστις εφτά πληγές του Φαραώ, κυριάρχησαν χιλιάδες χρόνια πολιτισμού. Οι λόγοι γι’αυτό μόνο Φροϋδικά ερμηνεύονται, αν ερμηνεύονται κιόλας, αφού η επιστήμη δεν θεωρεί ακόμα την ψυχανάλυση και την ψυχολογία επιστήμες επειδή δε μπορούν να αποδείξουν με μαθηματικούς όρους και πειράματα τις εικασίες για τις συμπεριφορές των ανθρώπων.

Τάκι εσύ είσαι ένας πανεπιστήμονας, αναγεννησιακός άνθρωπος (μαθηματικός, φυσικός, φιλόσοφος, ένας homouniversalis). Ξέρεις τόσα πολλά για όλες τις επιστήμες και παρακολουθείς την επιστημονική βιβλιογραφία σχεδόν σε όλους τους τομείς. Θέλω να με βοηθήσεις να κατανοήσω αν η κακία του ανθρώπου είναι γονίδιο (εγωιστικό γονίδιο), ή αν είναι επιγενετική παραλλαγή όπως εσύ υποστηρίζεις (τα γονίδια επηρεάζονται από το περιβάλλον και τις συμπεριφορές).Το πως θα το αποδείξουμε είναι άλλου παπά Ευαγγέλιο, γιατί εκατό χιλιάδες χρόνια ανθρώπινης ζωής επιβιώνουν στατιστικά οι ίδιες παλαβομάρες που είναι και επικίνδυνες για την πρόοδο φυλών, εθνών και πολιτισμών. Με βάση την λογική της εξέλιξης, τα υγιή προσαρμόζονται και επιβιώνουν και τα ασθενή πάνεστον Καιάδα είτε στην περίοδο της σύλληψης, είτε στην πορεία της ανάπτυξης, μια Δαρβινική άποψη που φαίνεται να μην αμφισβητείταιθεωρητικά. Στην πράξη όμως επιβιώνουν ακόμα και σήμερα όπου η θεότητα της επιστήμης διέλυσε τα παλιά αγάλματα της μεταφυσικής.

Η επιστήμη αποδεικνύει ότι δεν υπάρχουν περιούσιοι λαοί, έστω και αν επιμένουν μερικοί φανατικοί Εβραίοι ή Μουσουλμάνοι τζιχαντιστές ή «Σουλτάνοι» της γείτονος και μερικοί δικοί μας φανατικοί που θεωρούν ότι  Πλάτωνες και Αριστοτέληδες γεννιούνται μόνο στην Ελλάδα.

Τάκι αυτή η περίοδος με την πανδημία είμαι σίγουρος πως εξέθρεψε αυτές τις παλαβομάρες σε εκθετικό βαθμό. Το βλέπουμε στις απόψεις πως μας «ψεκάζουν», στις συνωμοσίες βιολογικών όπλων στην Κίνα που θέλει να γίνει υπερδύναμη (κάτι απο Τζένγκις Χαν), στους παπάδες που πιστεύουν ότι η θεία μετάληψη δε μεταδίδει τον ιό, στις θεωρίες ότι τα εμβόλια θα μας σκοτώσουν πιο γρήγορα από την ίδια την επιδημία άρα δεν πρέπει να τα κάνουμε.

Σε μια περίοδο που τα καλύτερα μυαλά του κόσμου με τα καλύτερα εργαστήρια και πανεπιστήμια υποστηρίζουν πως μόνο ένα εμβόλιο θα μας σώσει όπως και στο παρελθόν εξάλλου μας έσωσαν από άλλες μάστιγες ˙υπάρχουν φίλε Τάκι «ψεκασμένοι», ολίγοι μεν, αλλά η φωνή των λίγων και φανατικών είναι πιο ισχυρή από των πολλών και φρονίμων.

Πρόσφατα δικηγόροι και γιατροί έστειλαν εξώδικο στονπρόεδρο του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών γιατί υποστηρίζει πως οι απόψεις τους είναι για τα μπάζα. Μανιχαίοι εναντίον του φορέα των γιατρών και καταφέρνουν να απειλούν τη μόνη επιστημονική άποψη («ακούστετους ειδικούς»). Οι ειδικοί μπορεί να μην τα ξέρουν όλα, αλλά γράμματα ξέρουν περισσότερα από αυτούς που κάτω από τον σταυρό τσιμπούσαν τον Σταυρωμένο να δουν αν είναι νεκρός, λες και δεν υπήρχαν άλλοι τρόποι να το διαπιστώσουν ακόμα και τότε.

Τάκι θα σταματήσω εδώ γιατί θα μακρύνει πολύ το κείμενο και οι άνθρωποι βαριούνται τις λέξεις. Προτιμούν τις έξεις στη μεγάλη θεότητα της εικόνας που εν είδει μαντείου των Δελφών πληροφορεί με τη γνωστή, αρεστή μέθοδο «ἥξεις ἀφήξεις οὐ ἐνπολέμῳθνήξεις».

Θα συνεχίσω τις απορίες μου και προς τον ψυχαναλυτή μου Γιωσαφάτ που σέβομαι απεριόριστα, αλλά και προς εσένα που αγαπώ για το καθαρό επιστημονικό μυαλόπου το προβάλλεις με σεμνότητα. Είσαι πραγματικά καλός άνθρωπος ή τον προσποιείσαι, χρονιάρες μέρες που είναι, για να μην σε λιθοβολήσουν οι ψεκασμένοι «του κόσμου αυτού του μικρού, του μέγα;»… Με ερωτηματικό, και ας προσβληθεί ο Ελύτης μας.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης