Λύση για τη διατήρηση της δημοσιογραφίας είναι το μη κερδοσκοπικό μοντέλο

Πρώτη καταχώρηση: Δευτέρα, 22 Ιουνίου 2020, 19:46
Κώστας Μπετινάκης
Λύση για τη διατήρηση της δημοσιογραφίας είναι το μη κερδοσκοπικό μοντέλο

Είναι καιρός να αναγνωρίσουμε ότι η εντελώς εμπορική προσέγγιση δεν θα σώσει στην πραγματικότητα την δημοσιογραφία και ότι κάποιες ΜΚΟ και η φιλανθρωπία πρέπει να διαδραματίσουν μεγαλύτερο ρόλο. Αυτός ο μη κερδοσκοπικός-εμπορικός συνδυασμός είναι το «νέο επιχειρηματικό μοντέλο» που πρέπει να ξεκινήσει.

Η ProPublica, ερευνητική ιστοσελίδα ειδήσεων που ιδρύθηκε το 2007, απασχολεί πλέον περισσότερα από εκατό άτομα.

Η Texas Tribune, επιτυχημένη τοπική επιχείρηση ειδήσεων και το Marshall Project, το οποίο επικεντρώνεται σε ζητήματα ποινικής-δικαιοσύνης, είναι επίσης μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί.

Το συλλογικό κοινό για τη μη κερδοσκοπική δημοσιογραφία, ωστόσο, εξακολουθεί να είναι σχετικά περιορισμένο.

Ορισμένοι τύποι δημοσιογραφίας είναι δημόσια αγαθά. Έρευνα εφημερίδας που, για παράδειγμα, αποκαλύπτει ατέλειες στο σύστημα ενδέχεται να χρειαστεί ένα χρόνο για να ολοκληρωθεί και θα χάσει τεράστια ποσά. Αλλά διατηρώντας τους βίαιους υποκινητές εκτός δρόμου, έχει τεράστια κοινωνική αξία.

Υπάρχει επίσης το πρόβλημα του «ελεύθερου αναβάτη» - δηλαδή, πολλοί άνθρωποι στην πόλη επωφελούνται από αυτήν τη σειρά, αλλά μόνο ένας μικρός αριθμός πληρώνει για αυτό (με την συνδρομή στην εφημερίδα).

Πέρυσι, το Salt Lake Tribune έλαβε έγκριση από την Υπηρεσία Εσωτερικών Εσόδων για να γίνει η πρώτη εφημερίδα παλαιού τύπου στις Ηνωμένες Πολιτείες που μετατοπίστηκε σε μη κερδοσκοπική.

Ο ιδιοκτήτης και εκδότης του Tribune, Paul Huntsman - γιος του πρώην δισεκατομμυριούχου Jon Huntsman, Sr. - ξεκίνησε την κίνηση.

Οι φιλάνθρωποι το αναγνωρίζουν συνήθως όταν υποστηρίζουν ένα ευρύ φάσμα αιτιών από τις τέχνες ως το περιβάλλον.

Ο Τζον Θόρντον, ιδρυτής του Texas Tribune, σημειώνει: «Ουδείς λέει, αν ο αριθμός των βιολιών στην ορχήστρα θα πρέπει να καθορίζεται από πόσα εισιτήρια πωλούνται».
Η δημοσιογραφική επιχείρηση πρέπει να αποδεχθεί - όπως κάνουν άλλοι κλάδοι - ότι η δραστηριότητά τους είναι  δημόσιο αγαθό, παρέχοντας ευρεία κοινωνικά οφέλη και απαιτούν ευρεία φιλανθρωπική υποστήριξη.

Η Oklahoma Watch αποκάλυψε δωρεές εκστρατείας από ενδιαφέροντα πετρελαίου και φυσικού αερίου σε κάθε πολιτικό νομοθέτη, με δεδομένα την δυνατότητα αναζήτησης, καθώς και κάθε δώρο και γεύμα που αγοράστηκαν για νομοθέτες κατά την τελευταία συνεδρία τους.

 Η τηλεοπτική σειρά «Inside Democracy» έχει εντείνει τη συζήτηση για το κατά πόσον οι εταιρικές πιέσεις και τα χρήματα στρεβλώνουν τη δημοκρατική διαδικασία σε ένα κράτος που αντιμετωπίζει σοβαρή δημοσιονομική κρίση και σοβαρά ζητήματα κοινωνικής πρόνοιας.

Οι μη κερδοσκοπικοί δημοσιογραφικοί οργανισμοί καινοτομούν περισσότερο, από τις εμπορικές επιχειρήσεις.

Ορισμένοι πιστεύουν ότι ο εμπορικός ανταγωνισμός διασφαλίζει ότι οι επιχειρήσεις είναι πιο πιθανό να καινοτομήσουν. Αλλά στον τοπικό κόσμο των ειδήσεων, ο ανταγωνισμός οδηγεί συχνά τα μέσα μαζικής ενημέρωσης σε μεγαλύτερο συναισθηματισμό, όχι σε καλύτερη ποιότητα.

Αντίθετα, οι μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί υφίστανται τεράστια ανταγωνιστική πίεση για να αποδείξουν τον αντίκτυπο της δουλειάς τους στην προσέλκυση δωρητών. Στην πραγματικότητα, οι μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί λειτουργούν πιθανώς σε πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον από τις μονοπωλιακές εφημερίδες πριν από το Διαδίκτυο.

Υπάρχουν περισσότερα από αρκετά φιλανθρωπικά χρήματα διαθέσιμα για τη διάσωση της τοπικής δημοσιογραφίας.

Ως τώρα είχαμε μαζική μεταφορά πλούτου στους πλούσιους. Λοιπόν, αυτά δεν είναι καλά νέα, αλλά, χάρη στις αρνητικές τάσεις που σχετίζονται με την ανισότητα, υπάρχουν τώρα πολλοί άνθρωποι και ιδρύματα που έχουν περισσότερα από αρκετά χρήματα για να σώσουν τη δημοσιογραφία εάν ήταν διατεθειμένοι.

 

Τελευταία ενημέρωση: Δευτέρα, 22 Ιουνίου 2020, 19:46